Päevakorra profiil: Annely Akkermann

Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

2024-03-05

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab selge seisukoha hariduspoliitika küsimustes, rõhutades vajadust tegeleda soolise ebavõrdsusega hariduses. Toetab kriitilist lähenemist hariduskulutuste võrdlemisele teiste riikidega, nõudes täpsemat arvestust. Pooldab pedagoogiliste meetodite reformimist, eriti poiste õppeedukuse parandamiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab põhjalikke teadmisi haridusfinantseerimisest, sealhulgas SKT-põhiste võrdluste metodoloogiast ja Euroopa Liidu toetuste arvestamisest. Demonstreerib ekspertteadmisi soolisest lõhest hariduses, tuues välja konkreetsed probleemid poiste akadeemilise edukusega põhiastmes. Kasutab täpseid statistilisi võrdlusi ja rahvusvahelisi näiteid.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab viisakat, kuid kriitilist tooni, alustades tänutega ja jätkates konstruktiivse küsimisega. Kombineerib faktipõhiseid argumente emotsionaalse mõjuga, rõhutades maksumaksjate võrdset kohtlemist. Eelistab konkreetseid näiteid ja andmeid üldistele väidetele, esitades küsimusi pigem süüdistavalt kui ründavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Piiratud andmete põhjal ei ole võimalik tegevusmustrite kohta järeldusi teha.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vaidlustab ministri esitatud hariduskulutuste võrdluse metodoloogia, kritiseerides Euroopa Liidu toetuste ebaõiget arvestamist. Seab kahtluse alla lahenduse kohustusliku hariduse pikendamiseks, pakkudes alternatiivset lähenemist. Kriitika on pigem metoodiliselt põhjendatud kui isiklik.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Säilitab konstruktiivse dialoogi ministriga, kasutades viisakaid pöördumisi ja tänusõnu. Esitab kriitika küsimuste vormis, jättes ruumi aruteluks ja selgitusteks. Näitab valmisolekut kaasata rahvusvahelisi kogemusi ja võrdlusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub Eesti ja Soome haridussüsteemide võrdlemisele, rõhutades Euroopa Liidu konteksti. Käsitleb pigem riiklikke kui piirkondlikke küsimusi hariduspoliitikas.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Rõhutab maksumaksjate võrdset kohtlemist ja nõuab täpset arvestust avalike kulutuste võrdlemisel. Toetab läbipaistvat ja õiglast haridusfinantseerimise hindamist, kritiseerides moonutatud statistilisi võrdlusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tõstatab soolise võrdsuse küsimuse hariduses, rõhutades vajadust tegeleda poiste madala akadeemilise edukusega. Pooldab diferentseeritud õppemeetodite kasutamist sooliste erinevuste arvestamiseks, seades kahtluse alla ühetaolised lahendused.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub haridusreformide analüüsile ja hindamisele, eriti kohustusliku hariduse kestuse küsimustele. Osalejana "Eesti 2035" strateegia arutelus näitab huvi pikaajaliste hariduspoliitiliste otsuste vastu.

1 Analüüsitud kõnesid