Päevakorra profiil: Annely Akkermann

Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

2025-05-06

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt riigikaitsekulude tõstmist 5%-ni SKP-st ja selleks vajalikku maksukoormuse kasvu, rõhutades et rahu ja turvatundeta elu ei edene. Pooldab Eesti 2035 strateegia elluviimist läbi stabiilse ja läbipaistva eelarvepoliitika. Väljendab selget vastuseisu ettevõtete klassikalisele kasumimaksule, kiites peaministri otsust see tühistada enne jõustumist.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib sügavaid teadmisi riigirahanduses, kasutades täpseid statistilisi andmeid (mediaanpalga tõus 7,7%, keskmise palga tõus 8,1%, vanaduspensioni tõus 5,7%). Valdab hästi maksupoliitika teemasid, viidates OECD 44 riigi võrdlusele ja Maastrichti kriteeriumidele. Näitab ekspertiisi riigieelarve positsiooni, reitingute mõju ja intressikulude seostes.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab optimistlikku ja faktipõhist lähenemist, toetudes konkreetsetele numbrilistele näitajatele. Retoorika on ametlik ja analüütiline, kuid sisaldab ka emotsionaalseid elemente nagu "müts maha võtta Eesti ettevõtete ees". Kombineerib tehnilisi selgitusi kõnekeelsete väljendite ja metafooridega ("hellalt sülle võtma kogu Eesti universumi").

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned toimusid samal päeval (6. mai 2025) rahandusministri ettekande raames. Kõneleja taotles täiendavat kõneaega, mis viitab põhjalikule ettevalmistusele ja soovile detailselt selgitada riigirahanduse seisukohti. Tegemist on ametliku parlamendikõnega strateegia "Eesti 2035" elluviimise teemal.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib otseselt kolleeg Urmas Reinsalu väiteid elanike toimetuleku kahanemise kohta, nimetades neid "baaspoliitilisteks sedastusteks" ja esitades vastuväiteid konkreetsete numbriliste andmetega. Kritiseerib ka ettevõtete kahe tulumaksusüsteemi paralleelset kehtimist kui "väga kummalise" olukorda.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Väljendab toetust peaministri otsusele tühistada ettevõtete klassikaline kasumimaks, näidates valitsusesisest koostööd. Kasutab ametlikku ja kollegiaalselt austavat kõnepruuki ("Austatud juhataja! Head kolleegid!"). Rõhutab erinevate valdkondade omavahelist seotust ja tervikliku lähenemise vajadust.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub peamiselt riiklikele küsimustele, mainides "kogu Eesti universumi" ja välisriikides elavaid etnilisi eestlasi. Rõhutab Eesti positsiooni rahvusvahelises kontekstis, eriti OECD riikide hulgas maksusüsteemi konkurentsivõime osas. Regionaalseid või kohalikke küsimusi ei käsitle.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab tugevalt konkurentsivõimelist maksukeskkonda, eriti ettevõtete kasumite maksustamist nende jaotamisel. Pooldab fiskaaldistsipliini Maastrichti kriteeriumide raamides, kuid aktsepteerib kaitsekulude erisust. Rõhutab majanduskasvu taastumist, ekspordi kasvu ja tugeva tööturu säilimist. Toetab pensionisambaid kui investeerimisvahendeid.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Piirdub peamiselt sotsiaalse toimetuleku majanduslike aspektidega, mainides vanaduspensionide ja palkade tõusu. Rõhutab rahatarkuse ja investeerimisteadmiste olulisust inimeste parema toimetuleku tagamiseks. Teisi klassikalisi sotsiaalseid teemasid nagu haridus, tervishoid või võrdõiguslikkus ei käsitle.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub strateegia "Eesti 2035" elluviimisele ja selle seostamisele eelarvestrateegia ning valitsuse tegevusprogrammiga. Toetab peaministri kavatsust tuua Riigikokku eelnõu ettevõtete klassikalise kasumimaksu tühistamiseks. Rõhutab riigirahanduse stabiliseerivat funktsiooni ja selle mõju kõigile teistele valdkondadele.

2 Analüüsitud kõnesid