Päevakorra profiil: Annely Akkermann

2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

2024-11-13

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt riigikaitse ja julgeoleku prioriteete, rõhutades NATO kaitseplaanide rakendamist ja kaitsekulude kasvatamist üle 3% SKP-st. Pooldab sotsiaalkulude kasvatamist 7,6% võrra, sealhulgas pensionitõusu ja tervishoiukulude suurendamist. Kaitseb valitsuse maksutõuse kui vajalikke julgeoleku tagamiseks, rõhutades et riik paneb majandusse rohkem raha tagasi kui maksudega kogub.

46 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib sügavat asjatundlust eelarve- ja rahandusküsimustes, kasutades täpseid numbreid ja protsente. Selgitab detailselt tegevuspõhise eelarvestamise põhimõtteid ja riigieelarve struktuuri. Näitab head valdkondlikku teadmist NATO kaitsekulude arvutamisest, maksusüsteemi võrdlustest teiste riikidega ning eelarve menetluslikest aspektidest Riigikogus.

46 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab põhjalikku, selgitavat stiili, toetudes arvudele ja faktidele. Vahel emotsionaalne, eriti rääkides julgeolekust ja diskrimineerimisest, tuues isiklikke näiteid. Suhtub kriitikasse kaitsevalt, kuid tunnustab opositsiooni konstruktiivseid ettepanekuid. Kasutab metafoore (nt "koduta koer", "kaardimaja") keeruliste teemade selgitamiseks.

46 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Osaleb aktiivselt rahanduskomisjoni töös, viidates regulaarsetele istungitele ja muudatusettepanekute läbivaatamisele. Mainib kohtumisi teiste riikide esindajatega (nt Soome rahanduskomisjoniga) ning osalemist meediasaadetes. Näitab süstemaatilist tööd eelarve ettevalmistamisel ja menetlemisel.

46 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib EKRE ja Isamaa muudatusettepanekuid kui ebakorrektseid või ebareaalseid, eriti Isamaa "alternatiivset eelarvet" nimetades seda "poliitiliseks satiiriks". Kaitseb valitsuse poliitikat opositsiooni süüdistuste vastu, väites et kriitika on sageli põhjendamatu. Säilitab siiski konstruktiivse lähenemise, tunnustades hästi vormistatud ettepanekuid.

46 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Tunnustab avalikult opositsiooni korrektselt vormistatud muudatusettepanekuid ja konstruktiivset suhtumist. Rõhutab rahanduskomisjoni konsensuslikke otsuseid ja koostööd erinevate fraktsioonidega. Näitab valmisolekut arvestada õiguskantsleri ja riigikontrolöri märkustega eelarve täiustamisel.

46 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub peamiselt riiklikele küsimustele, kuid mainib spetsiifiliselt Pärnu maakonda ja selle väljakutseid hõredalt asustatud piirkonnana. Rõhutab kohalike omavalitsuste rahastamise parandamist läbi maamaksu reformi ja Robin Hoodi seaduse. Toob näiteid oma kogemustest Kihnu vallas ja Pärnu linnas omavalitsuse juhina.

46 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pooldab pragmaatilist lähenemist, kus maksutõusud on õigustatud julgeoleku ja sotsiaalvajaduste rahastamiseks. Rõhutab, et riik paneb majandusse rohkem raha (2,4 miljardit) kui maksudega kogub (1 miljard). Toetab konkurentsivõime säilitamist läbi madala maksutaseme (35,8% SKP-st) ja tõhusa maksusüsteemi. Näeb inflatsiooni kui peamist majandusprobleemi.

46 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Toetab tugevalt sotsiaalkulude kasvatamist, sealhulgas pensionitõusu ja tervishoiukulusid. Kaitseb soolise võrdõiguslikkuse ja võrdse kohtlemise programme, tuues emotsionaalseid näiteid diskrimineerimisest. Rõhutab eestikeelsele haridusele ülemineku tähtsust ja Ukraina sõjapõgenike integreerimist. Näitab empaatiat marginaliseeritud gruppide suhtes.

46 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub 2025. aasta riigieelarve seaduse menetlemisele, selgitades detailselt muudatusettepanekute protsessi ja nõudeid. Rõhutab tegevuspõhise eelarvestamise süsteemi parandamist ja läbipaistvuse suurendamist. Mainib Rail Balticu projekti jätkamist kui seaduslikku kohustust ning kaitsetööstuse arendamise programme.

46 Analüüsitud kõnesid