Päevakorra profiil: Annely Akkermann
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud mootorsõidukimaksu seaduse (364 UA) uuesti arutamine
2024-07-15
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt mootorsõidukimaksu kehtestamist, rõhutades selle vajalikkust riigi pidamiseks ja keskkonnakaalutluste tõttu. Ta võtab pragmaatilise lähenemise presidendi põhiseaduslike märkuste suhtes, tunnistades nende õigsust ja vajadust seadust parandada. Kõneleja näitab mõõdukat paindlikkust, soovides lahendada puuetega inimeste võrdse kohtlemise probleemi läbi sotsiaaltoetuste, mitte maksuerisuste.
14 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavaid teadmisi maksupoliitika, eelarvekorralduse ja õiguslike protseduuride vallas. Ta kasutab täpseid viiteid põhiseaduse paragrahvidele, selgitab detailselt komisjoni istungite sisu ja tsiteerib presidendi kantselei esindaja seisukohti. Eriti tugev on tema arusaam tegevuspõhisest eelarvestamisest ja maksusüsteemi tehnilistest aspektidest.
14 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja kasutab formaalselt-informatiivseid väljendusviise, tuginedes faktidele ja detailsetele selgitustele. Tema stiil on kontsiliatiivne ja analüütiline, vältides emotsionaalseid hinnanguid. Ta struktureerib oma kõnet loogiliselt, kasutades numbrilisi viiteid ja kronoloogilist järjestust, ning tunnistab avatult oma teadmiste piire teatud küsimustes.
14 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales aktiivselt rahanduskomisjoni kahel erakorralisel istungil (1. ja 8. juulil), juhtides menetlusprotsessi. Ta kohtus erinevate ministeeriumide esindajate ja presidendi kantselei esindajatega, koordineerides seaduse edasist käsitlemist. Tema tegevus keskendub intensiivselt konkreetse seaduseelnõu menetlemisele.
14 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja kritiseerib mõõdukalt opositsiooni obstruktsioonilist taktikat, viidates 831 muudatusettepanekule, mida ta peab sisutühjadeks ("1 euro ja 0,01% kaupa"). Ta eristab selgelt sisulisi ettepanekuid obstruktsioonist, kuid säilitab diplomaatilise tooni. Kriitikat esitatakse protseduuriliselt, mitte isiklikult.
14 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab konsensuslikku otsustamist rahanduskomisjonis ja aktiivset koostööd erinevate ministeeriumidega. Ta mainib koostööd Sotsiaal- ja Rahandusministeeriumi ning Eesti Puuetega Inimeste Kojaga. Tema lähenemisviis on konstruktiivne, otsides kompromisse ja tunnustades teiste panust probleemide lahendamisel.
14 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja mainib regionaalseid erinevusi transpordi kättesaadavuses, võrreldes Tallinna hästi korraldatud ühistransporti teiste Eesti piirkondadega. Ta viitab maal elavate inimeste erinevale olukorrale, kuid ei keskendü süvitsi konkreetsetele regionaalsetele küsimustele või projektidele.
14 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab maksude kogumist riigi toimimiseks ja väliskulude katmiseks, rõhutades mootorsõidukimaksu mitmejalalist põhjendust. Ta toetab tegevuspõhist eelarvestamist ja näitab mõistmist majanduslike mõjude suhtes erinevatele sihtgruppidele. Tema lähenemine on pragmaatiline, tasakaalustades keskkonna- ja sotsiaalmajanduslikke kaalutlusi.
14 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja keskendub peamiselt puuetega inimeste võrdsele kohtlemisele, toetades nende õigusi läbi sotsiaaltoetuste süsteemi. Ta mainib lasterikaste perede vaesusriski, kuid ei võta selget seisukohta selle kohta. Tema lähenemisviis sotsiaalküsimustele on ettevaatlik ja seaduslik, keskendudes põhiseaduslike nõuete täitmisele.
14 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja juhib mootorsõidukimaksu seaduse menetlust rahanduskomisjonis, keskendudes presidendi põhiseaduslike märkuste lahendamisele. Ta määrab menetluslikke tähtaegu ja koordineerib muudatusettepanekute esitamist. Tema prioriteet on seaduse põhiseaduspäraseks muutmine, säilitades samas selle põhieesmärgi ja 1. jaanuari jõustumise võimaluse.
14 Analüüsitud kõnesid