Istungi profiil: Diana Ingerainen

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-04-17

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt vastanduv toiduainete käibemaksu langetamise eelnõule, tuginedes analüüsidele, mis näitavad meetme ebaefektiivsust tarbija abistamisel. Seisukoht on eelkõige poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades fiskaalset vastutust (eelarve mõjud) ja rahvatervise aspekte. Kõneleja rõhutab, et maksumuudatuste mõjud ei jõua paraku tarbijani või on väga lühiajalised.

12 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja selle mõjude analüüsimisel, viidates teadlaste uuringutele ja teiste EL-i riikide (nt Läti) kogemustele. Ta rõhutab vajadust sügavamalt uurida Eesti toiduahelat tootjatest lõpptarbijateni ning seost maksupoliitika ja rahvatervise vahel. Ta tugineb Rahandusministeeriumi ja Konjunktuuriinstituudi ekspertide seisukohtadele.

12 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, protseduuriline ja analüütiline, keskendudes komisjoni töö ja otsuste edastamisele juhtivkomisjoni esindaja rollis. Kõneleja tugineb loogilistele argumentidele ja andmetele, rõhutades korduvalt, milliseid aspekte (nt tervise- või sotsiaalne mõju) eelnõu esitajad ei ole analüüsinud. Toon on ettevaatlik ja mõõdetud.

12 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid keskenduvad Riigikogu komisjonide tööle, olles Rahanduskomisjoni poolt konsensuslikult määratud esindaja eelnõu ettekandmisel 17. aprilli täiskogu istungil. Ta viitas osalemisele Rahanduskomisjoni 8. aprilli istungil ja Riigikogu riigieelarve kontrolli erikomisjonis.

12 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud eelnõu algatajate vastu, kritiseerides nende ettepanekute puudulikku analüüsi rahvatervise ja sotsiaalsete mõjude osas. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes tõenduspõhisuse puudumisele. Isiklikul tasandil mainis ta, et ei jaga Jürgen Ligi teatud seisukohti.

12 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on protseduuriliselt konsensuslik, eriti juhtivkomisjoni esindaja määramisel ja eelnõu päevakorda toomisel. Komisjoni aruteludes kaasati eksperte (Rahandusministeerium) ja kuulati ära kolleegide ettepanekud, kuigi lõppotsus eelnõu tagasi lükkamiseks oli hääletusel (5 poolt, 2 vastu).

12 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud riiklikule tasandile (Eesti toidutootmine, Eesti tarbijad) ning rahvusvahelisele võrdlusele. Maksupoliitika mõjude hindamiseks kasutati näiteid Euroopa Liidu riikidest, eriti Lätist. Eraldi kohalikke või piirkondlikke teemasid ei käsitletud.

12 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad fiskaalset ettevaatlikkust, märkides, et käibemaksu langetamine tooks eelarvele kaasa väga suuri mõjusid ja laekumiste vähenemise (hinnanguliselt 400 miljonit eurot). Kuigi tunnistatakse toidu tootmise kallinemist, peetakse maksulangetust ebaefektiivseks meetmeks tarbijahindade ohjamisel.

12 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest on esiplaanil rahvatervis, eriti tasakaalust väljas toitumise riskitegur ja küsimus, kuidas mõjutada inimesi tervislikumalt toituma. Samuti tõstatati mure 300 000 inimese toimetuleku pärast, kelle sissetulekust kulub suur osa toiduainetele, ning vajadus analüüsida neile suunatud toetusi.

12 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu tagasilükkamisel, mis puudutas toiduainete käibemaksu määra alandamist. Kõneleja tegutseb juhtivkomisjoni esindajana, rõhutades seadusloome protsessis põhjaliku analüüsi (sh tervise- ja eelarveaspektide) vajalikkust enne suurte muudatuste vastuvõtmist.

12 Analüüsitud kõnesid