Päevakorra profiil: Diana Ingerainen
Eesti Keskerakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Miks toit on kallis?" arutelu
2025-10-16
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja vastustab tugevalt toidu käibemaksu universaalset langetamist, pidades seda kalliks, ebatõhusaks ja ebaõiglaseks. Poliitiline positsioon on suunatud sihistatud sotsiaalabile (otsetoetused, maksuvaba tulu tõstmine) ja fiskaalsele vastutusele, rõhutades, et lihtsad lahendused keerulistele probleemidele on harva õiged. Raamistik on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, keskendudes õigluse tagamisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib asjatundlikkust maksupoliitikas, majanduses ja sotsiaalpoliitika efektiivsuses. Kasutab konkreetseid eelarvelisi arve (400–200 miljonit eurot) ja viitab tarneahela (hulgimüüjad, jaeketid) toimimisele, mis neelab maksukärpe. Toetub Euroopa kogemustele ja tsiteerib majandusteadlast (härra Vitsur) "komberuumi" kontekstis.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on analüütiline ja veenev, alustades emotsionaalse sissejuhatusega (kodusoojus, tühja kõhu hirm), kuid liikudes kiiresti majanduslikele ja eetilistele argumentidele. Kasutab retoorilist küsimust (Kas tasub loobuda sadadest miljonitest?) ja lõpetab selge kokkuvõttega, et käibemaksukärbe on kallis, ebatõhus ja ebaõiglane. Tone on tõsine ja murelik, kuid argumentatsioon on loogiline.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud toidu käibemaksu langetamise ettepaneku algatajatele, keda kritiseeritakse ebatõhusate ja ebaõiglaste meetmete pakkumise eest. Kriitika on rangelt poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades, et universaalne kärbe aitab rohkem neid, kes niigi toime tulevad. Samuti lükatakse ümber väited, et maksukärbe aitaks Eesti tootjaid või muudaks toitumise tervislikumaks.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab positiivselt teiste kolleegide poolt tõstatatud teemadele ("millest oli ka siin juba juttu") ja tsiteerib sümpaatiaga majandusteadlast härra Vitsurit. Ta näeb koostöövõimalusi Konkurentsiameti rolli suurendamisel ausate hindade ja tugevama konkurentsi tagamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikel majandus- ja sotsiaalküsimustel (Eesti tootjad, riigieelarve), kasutades võrdluseks rahvusvahelisi kogemusi mujalt Euroopast. Konkreetne kohalik või piirkondlik rõhuasetus puudub, kuid rõhutatakse kodumaise toidu ja tootja toetamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Eelistab fiskaalset distsipliini ja sihistatud toetusi universaalsete maksukärbete asemel, et vältida sadade miljonite eurode kaotust eelarves. Toetab tugevamat konkurentsi ja regulatiivset järelevalvet (Konkurentsiamet) tarneahelas, et tagada ausad hinnad. Pooldab madala sissetulekuga inimeste toetamist maksuvaba tulu tõstmise kaudu.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub sotsiaalsele õiglusele, rõhutades vajadust sihistada abi madala sissetulekuga inimestele (vaesusriskis olevad, pensionärid, üksikemad) otsetoetuste kaudu. Tõstatab ka rahvatervise küsimuse, märkides murelikult, et ebatervislik toitumine on tõusnud esimeseks haigestumise riskiteguriks.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on vastuseisul algatatud käibemaksu langetamisele, mida peetakse ebatõhusaks poliitikaks. Alternatiivsete prioriteetidena toob välja sihistatud otsetoetuste rakendamise ja Konkurentsiameti rolli ja volituste suurendamise.
1 Analüüsitud kõnesid