Diana Ingerainen

AI Profiileerimine: Diana Ingerainen

Päevakorrapunkte: 15

360/360 profiling (100.0%)

Sõnavõtte kokku: 45

Analüüsi periood: 2025-03-26 - 2025-09-10

Poliitiline positsioon
Poliitiku positsioon on väärtuspõhiselt ankurdatud põhiseaduslikku korda ja Eesti Vabariigi ustavusse, kuid igapäevases tegevuses domineerib pragmaatiline, poliitika- ja andmepõhine lähenemine. Ta toetab tugevalt riigikaitset ja tervishoidu kindlustavaid eelarveotsuseid, rõhutades paindlikkust ohtudele reageerimisel ja vajalike tööriistade loomist. Samas on ta resoluutselt vastu eelnõudele, millel puudub piisav terviklik mõjuanalüüs või mis ohustavad eelarvedistsipliini (nt käibemaksu alandamine), nõudes, et maksumuudatused tooksid kaasa reaalse ja püsiva kasu.
Teemade ekspertiis
Poliitiku asjatundlikkus koondub eelkõige rahandus- ja maksupoliitikale ning seadusandliku protseduuri detailidele, eriti Rahanduskomisjoni töö spetsiifikale ja konsensuslike otsuste vastuvõtmisele. Ta demonstreerib järjepidevalt teadlikkust teaduslikest uuringutest ja autoriteetsetest allikatest (nt EL-i direktiivid, Rahandusministeeriumi analüüsid, akadeemilised eksperdid nagu Varblane ja OSKA uuringud), rõhutades vajadust süvendatud analüüsi järele. Märkimisväärne on tema võime siduda majanduslikud teemad (maksustamine) sotsiaal- ja tervishoiuvaldkonnaga (sh palliatiivravi ja rahvatervis), otsides seejuures rahvusvahelisi eeskujusid.
Retoorriline stiil
Poliitiku retoorilist stiili iseloomustab läbivalt äärmine formaalsus ja protseduuriline täpsus, mis on kohane komisjoni töö ja ametivande andmise kontekstis. Argumentatsioon on valdavalt analüütiline ja andmepõhine, tuginedes loogikale ja tehnilisele terminoloogiale, vältides seejuures emotsionaalseid üleskutseid, kuigi eetilisi kaalutluskohti mainitakse tasakaalustamiseks. Toon on enamasti neutraalne ja ettevaatlik, rõhutades korduvalt andmelünki ja mõjude analüüsi vajadust, kuid riigikaitse teemadel muutub see kiireloomuliseks ja otsustusjulgusele keskenduvaks.
Tegevusmustrid
Poliitiku tegevusmuster alates ametivande andmisest märtsis 2025 on olnud intensiivselt seotud Riigikogu sisetööga, keskendudes Rahanduskomisjoni esindamisele ja juhtivkomisjoni rollide täitmisele. Tema tegevus on regulaarne ja tsükliline, hõlmates eelnõude menetlemist komisjonides ning nende tulemuste regulaarset esitamist täiskogule, millele viitab eriti kõrge esinemissagedus juunis. See muster näitab kiiret sisseelamist seadusandlikku protsessi ning aktiivset ja juhtivat rolli nii komisjonitöös kui ka parlamentaarses aruandluses ja järelevalves.
Opositsiooni hoiak
Poliitiku opositsiooniline hoiak on valdavalt analüütiline ja poliitikapõhine, keskendudes eelkõige puudulikule mõjuanalüüsile, läbipaistvuse puudumisele ja suurtele eelarvekuludele. Kriitika on suunatud nii konkreetsete eelnõude puudujääkide kui ka protseduurilist seisakut tekitavate osapoolte vastu, sisaldades vaid ühte selget isiklikku eriarvamust (Jürgen Ligi). Vaatamata teravale ja tõenduspõhisele kriitikale ilmneb hoiakus pragmaatiline joon, mis rõhutab vajadust vältida seisakut ja liikuda edasi ka ebatäiuslikes olukordades.
Koostööstiil
Poliitiku koostööstiil on järjepidevalt protseduurikeskne ja väga koostööaldis, rõhutades korduvalt komisjonis saavutatud konsensuslikke otsuseid nii menetlus- kui ka sisuküsimustes. Ta täidab määratud rolli (nt juhtivkomisjoni esindaja) ning teeb aktiivselt koostööd nii kolleegide kui ka ministeeriumi esindajatega. Lisaks konsensuse otsimisele tunnistab ta vajadust kompromisside järele, eriti ressursside nappuse tingimustes, ning on avatud detailsele diskussioonile.
Regionaalne fookus
Vaadeldud perioodil oli poliitiku regionaalne fookus rangelt riiklik ja kohati rahvusvaheline, keskendudes Riigikogu tööle, riigikaitsele ja üleriigilisele seadusandlusele. Analüüsitud kuudel puudus täielikult tähelepanu konkreetsetele kohalikele piirkondadele, valimisringkondadele, regionaalsetele projektidele või kogukondadele. See näitab selget eelistust makrotasandi poliitika ja üleriigiliste teemade käsitlemisele, jättes kõrvale kitsamad regionaalsed huvid.
Majandusvaated
Poliitiku majandusvaated on tugevalt ankurdatud fiskaalsesse distsipliini, olles vastu suurte eelarvekaotustega maksumuudatustele, mis ei taga tõendatud kasu. Kulutuste osas on tema selge prioriteet riigikaitse, mille rahastamiseks on ta valmis tegema kompromisse ja kiireid otsuseid, tunnistades ressursside nappust. Ta toetab majanduse elavdamist tööhõive kasvu ja maksude laekumise kaudu, kuid rõhutab samal ajal vajadust tervikliku tööjõupoliitika ja noorte pikaajaliste karjääriväljavaadete põhjalikuma analüüsi järele.
Sotsiaalsed küsimused
Poliitiku sotsiaalpoliitiline fookus on selgelt suunatud tervishoiu ja sotsiaalse ebavõrdsuse ristumiskohtadele. Ta tõstab esile rahvatervise (eriti tasakaalust väljas toitumise) kui kriitilise riskiteguri ning tegeleb aktiivselt tervishoiu eetiliste ja sotsiaalsete küsimustega, toetades tahteavalduste regulatsiooni ja rõhutades arsti töö eetilist keerukust. Lisaks tunneb ta muret madala sissetulekuga inimeste toimetuleku pärast toiduainete kõrgete hindade tõttu, lähenedes sotsiaalsete toetuste küsimusele analüütiliselt. Puuduvad andmed seisukohtade kohta traditsioonilistes sotsiaalsetes teemades nagu abort, immigratsioon või LGBTQ+ õigused.
Seadusandlik fookus
Poliitiku seadusandlik tegevus on järjepidevalt keskendunud protseduurilisele juhtimisele ja kvaliteedikontrollile, tegutsedes korduvalt juhtivkomisjoni esindajana, kes vastutab eelnõude menetluse, ajakava ja täiskogule edastamise eest. Sisuliste prioriteetidena on esile tõusnud riigikaitse kindlustamine 2025. aasta lisaeelarve kaudu, tervishoiuvaldkonna seadusandlus ning sotsiaal- ja maksupoliitika (sh noorte tööhõive maksustamine ja aktiivne sekkumine käibemaksu alandamise eelnõu tagasilükkamise ettepanekuga). Tema roll on eelkõige seadusandluse haldaja ja protseduuriline eestvedaja, kes tagab põhiseadusliku korra ja menetluse kvaliteedi.