Istungi profiil: Martin Helme

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-10-07

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes valitsuse (Reformierakonna) suutmatusele täita infrastruktuurikohustusi, eriti Via Baltica neljarealise ehituse osas. Kõneleja nõuab konkreetseid plaane, ajakavasid ja eelarvelist katet puuduva 57 km ning teiste põhimaanteede lõikude jaoks. Seisukoht on tulemuspõhine, kritiseerides valitsuse tegevusetust ja varasemate valitsuste algatatud projektide omistamist.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust taristuplaneerimise ja rahastamise alal, viidates konkreetsetele andmetele, nagu 2013. aasta EL-i kohustus ja 2030. aasta tähtaeg Via Baltica osas. Ta kasutab statistikat kütuseaktsiiside laekumise (521 miljonit eurot) ja inflatsiooni mõju (40% inflatsioon vs 10–15 miljoni eurone lisandus) kohta teehoiukavale. Kõneleja eristab suuri neljarealiste maanteede projekte lühikestest, mõnekilomeetristest lõikudest, mida ta peab ebapiisavaks.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline, võitlev ja nõudlik, süüdistades ministrit ebaaususes ja kõrvalehiilimises. Kasutatakse tugevaid negatiivseid väljendeid, nagu "kurnav jutuvadin oli mitte millestki," "uinutava jutuga eksitama" ja "skisofreenilised seisukohavõtud." Kuigi esitatakse faktilisi andmeid, on toon emotsionaalselt laetud ja nõuab tungivalt ausust ning konkreetseid vastuseid.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab aktiivset osalemist täiskogu istungil arupärimise raames, kus kõneleja esitab korduvaid ja täpsustavaid küsimusi. Muster on reaktiivne, keskendudes ministri vastuste puudulikkuse kritiseerimisele ja konkreetsete andmete nõudmisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus ja Reformierakond, keda süüdistatakse teehooldusraha järjepidevas vähendamises ja pikaajaliste taristuprojektide eiramises. Kriitika on poliitikapõhine (alarahastus ja plaanide puudumine) ja protseduuriline (vastustest kõrvale hoidmine ja eksitamine). Kõneleja märgib, et teehooldusraha vähendamine on olnud Reformierakonna võimuperioodi jooksul järjepidev.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ebapiisavalt. Kõned on puhtalt konfronteerivad ja kriitilised valitsuse suunas, koostöövõimalusi ei mainita.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul taristul ja põhimaanteedel, rõhutades Via Baltica (Põhimaantee), Tartu suuna ja Narva suuna neljarealiste teede väljaehitamise tähtsust. Rõhutatakse vajadust täita eesmärk ühendada suuremad linnad neljarealiste teedega.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad oluliselt suuremat riiklikku investeeringut taristusse ja teehooldusse, kritiseerides teehoiukava alarahastust inflatsiooni tõttu. Kõneleja rõhutab, et kütuseaktsiisidest laekuv raha (521 miljonit eurot) peaks suuremas osas minema teedeehitusse ja hoolduse peale.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitletakse liiklusohutuse sotsiaalset küsimust, seostades liiklussurmade arvu tõusu otseselt teehooldusraha vähendamise ja teede seisukorra halvenemisega. Kõneleja tunnistab küll turvavööde kinnitamise ja purjus peaga sõitmise vältimise tähtsust, kuid rõhutab, et peamine probleem on halvenenud teehooldus.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on valitsuse tegevuskavade ja eelarve täitmise kontrollimisel, nõudes vastuseid teehoiukava alarahastuse ja taristuprojektide eelarvelise katte kohta. Prioriteet on olemasolevate, kuid täitmata taristukohustuste (nt Via Baltica) realiseerimine.

3 Analüüsitud kõnesid