Istungi profiil: Mart Helme

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

2025-06-04

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt julgeolekule, defineerides seda laialdaselt, hõlmates nii toidujulgeoleku puudujääke kui ka sisejulgeoleku riske, mis tulenevad kontrollimata sisserändest. Esineja vastandub tugevalt valitsuse majandusprognoosidele, väites, et Eesti on reaalses retsessioonis, ning tema seisukohad on tugevalt väärtuspõhised, rõhutades rahva väljavahetamise ohtu. Ta nõuab valmisolekut peatada kriisiolukorras teatud europiirangud toiduga varustamise tagamiseks.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust sisejulgeoleku ja kriisivalmiduse teemadel, viidates oma varasemale tegevusele siseministrina Varude Agentuuri käivitamisel. Samuti kasutatakse toidujulgeoleku teemal konkreetseid andmeid Eesti iseseisva varustatuse kohta (kartul, liha, teravili) ning majanduse osas tsiteeritakse OECD prognoose. Rõhutatakse kontakte julgeolekuasutustega, kes väidetavalt tunnistavad olukorra kontrolli alt väljumist.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on võitlev, tungiv ja pessimistlik, kasutades teravaid vastandusi (reaalne vs. ulmemaailm) ja süüdistades vastaseid propagandas. Esineja apelleerib tugevalt emotsioonidele ja hirmule (blokaad, terroriaktid, rahva väljavahetamine), toetudes oma väidete tõestamiseks ajakirjanduse andmetele ja isiklikele kontaktidele julgeolekuasutustega, mitte ametlikule statistikale.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja on aktiivne valitsuse järelevalve teostaja, osaledes infotunnis kriitiliste küsimuste esitamisega. Ta viitab oma varasemale tegevusele siseministrina, tuues näiteks Varude Agentuuri käivitamise, mis rõhutab tema fookust riigivalitsemise ja kriisivalmiduse teemadele.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis valitsusega on intensiivne ja kontseptuaalne, süüdistades valitsust ja Eesti Panka reaalsusest irdumises ja propagandistlikus tegevuses. Kriitika on suunatud poliitilisele ebaõnnestumisele majanduse juhtimisel, toidujulgeoleku hooletusse jätmisel ja sisejulgeoleku kontrolli alt väljumisel sisserände tõttu. Kompromissivalmidust tekstis ei ilmne.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ebapiisavalt. Esitatud kõned keskenduvad valitsuse agressiivsele kritiseerimisele ja küsitlemisele, puuduvad viited koostööle kolleegide või teiste erakondadega.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik (Eesti majandus, toidutootmise puudujäägid ja demograafiline kriis) ning rahvusvaheline (globaalne retsessioon, OECD prognoosid, EL-i piirangud). Sisserände teemat käsitletakse Kesk-Aasia riikide ja Lääne-Euroopa (Rootsi) näidete kaudu, et rõhutada julgeolekuohte.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on pessimistlikud, rõhutades, et Eesti on retsessioonis, vastupidiselt valitsuse väidetele. Toetab kohalikku väiketootmist ja põllumajandust (kartul, liha, teravili) toidujulgeoleku tagamiseks. Pooldab teatud europiirangute peatamist kriisiolukorras, et leevendada bürokraatlikku koormust ja soodustada kohalikku varustamist.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tugev vastuseis sisserändele kultuuriliselt võõrastest ja julgeolekuliselt ohtlikest piirkondadest, kartes, et sisserändajad ei integreeru ja loovad paralleelmaailmu, mis ohustavad siseturvalisust. Rõhutab sügavat muret elujõuliste Eesti perede lahkumise pärast, mis viib rahva väljavahetamiseni, ning nõuab valitsuselt meetmeid, et taastada inimeste side Eestiga.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine poliitiline prioriteet on kriisivalmidus ja toidujulgeolek. Konkreetne ettepanek on kaaluda teatud tingimustel europiirangute ja muu bürokraatia peatamist, et võimaldada väiketootmisel leevendada võimalikku toidukriisi. Esineja viitab ka varasemale saavutusele Varude Agentuuri käivitamisel.

6 Analüüsitud kõnesid