Istungi profiil: Mart Helme
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
2024-03-06
Poliitiline positsioon
Kõneleja keskendub tugevalt kahele peamisele teemale: julgeolek ja haridus. Julgeolekupoliitikas nõutakse valitsuselt selget ja ühemõttelist eitust Eesti sõdurite Ukrainasse saatmise osas. Haridusvaldkonnas on seisukoht tugevalt maakoolide säilitamise poolt, nõudes valitsuse sekkumist Metsküla kooli positiivse lahenduse leidmiseks, isegi kui kohalik omavalitsus on koolipidaja.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadlikkust haridusvaldkonna detailidest, viidates Metsküla kooli juhtumile ja kultuurikomisjoni istungile. Julgeolekuteemadel demonstreerib ta teadmisi rahvusvahelisest meediast (Soome, inglise, saksa) ja kohalike ekspertide (Oidsalu, Koort) seisukohtadest. Samuti on tal tugev arusaam Riigikogu töökorrast ja küsimuste-vastuste formaadist.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on äärmiselt konfronteeriv, süüdistades vastajat (ministrit) otsesõnu valetamise, faktide moonutamise ja laimu levitamises. Kõneleja õigustab oma sekkumist ja vahelehõikeid kui vältimatut vajadust valeinformatsiooni parandamiseks avalikkuse ees. Nõutakse korduvalt selgeid ja ühemõttelisi vastuseid, vältides ebamäärast "kastist välja mõtlemist".
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne infotunni küsija, esitades teravaid küsimusi nii hariduse kui ka julgeoleku teemadel. Viidatakse varasemale osalemisele kultuurikomisjonis ja Riigikogu olulise tähtsusega riikliku küsimuse aruteludel, näidates järjepidevat tegelemist valitud teemadega.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud valitsusele ja koalitsioonile, keda süüdistatakse valeinformatsiooni levitamises, opositsiooni alternatiivsete ettepanekute tagasilükkamises ning rahva tahte (nt automaksu vastasus) ignoreerimises. Kriitika on nii poliitika- kui ka protseduuripõhine, süüdistades vastajaid parlamendi töökorra rikkumises.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja jätkab teise opositsioonisaadiku (Varro Vooglaid) tõstatatud julgeolekuteemat, näidates koostööd opositsioonisiseste teemade esitamisel. Puudub igasugune viide avatusele kompromissidele koalitsiooniga; pigem rõhutatakse, et koalitsioon lükkab opositsiooni ettepanekud tagasi.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on Metsküla kooli juhtumil, mida kasutatakse näitena laiemast maakoolide probleemist. Julgeolekuküsimustes on fookus rahvusvaheline, viidates Soome, Poola, Rootsi ja teiste riikide seisukohtadele ning Macroni algatusele.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaateid puudutatakse lühidalt maksude kontekstis, rõhutades rahva vastuseisu automaksule ja teistele maksudele. Valitsust kritiseeritakse selle eest, et rahvas on süüdi, et ta ei taha halvasti elada ja makse saada. Konkreetseid majanduspoliitilisi alternatiive ei esitata.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõige olulisem sotsiaalne teema on haridus ja maakoolide säilitamine, eriti olukordades, kus õpilased ja vanemate tahe on olemas. Metsküla kooli küsimust peetakse "väga selgeks testküsimuseks" Eesti haridusmaastikule tervikuna.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on valitsuse otsuste kritiseerimisel ja nõudmisel, et valitsus leiaks positiivse lahenduse (Metsküla kooli küsimuses). Mainitakse, et opositsioon esitab alternatiivseid ettepanekuid ja eelnõusid, mis lükatakse koalitsiooni poolt tagasi, positsioneerides kõneleja valitsuse tegevusetuse vastasena.
5 Analüüsitud kõnesid