Päevakorra profiil: Mart Helme
Üleminek eestikeelsele haridusele
2024-03-06
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on maakoolide säilitamisel, eriti Metsküla kooli juhtumil, mida käsitletakse haridusmaastiku proovikivina. Kõneleja toetab tugevalt kooli jätkamist, kuna õpilased ja vanemate tahe on olemas, ning nõuab valitsuselt aktiivset sekkumist positiivse lahenduse leidmiseks. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades, et kooli sulgemine laste olemasolul ei ole normaalne olukord.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonna poliitilistes ja halduslikes detailides, viidates konkreetselt Metsküla kooli juhtumile ja selle finantseerimiskatsetele (MTÜ raha kogumine). Ta tunneb Riigikogu menetlusi, mainides kultuurikomisjoni arutelu ja olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelu. Ekspertiis on suunatud kohaliku omavalitsuse ja riigi vastutuse piiritlemisele haridusküsimustes.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kiireloomuline ja kriitiline, rõhutades olukorra ebanormaalsust emotsionaalse korduse abil ("See ei ole normaalne olukord!"). Kõneleja kasutab otseseid küsimusi ja loogilist argumentatsiooni (lapsed ja õpetajad on olemas), et lükata tagasi valitsuse passiivne hoiak ja vastutusest kõrvale hoidmine. Toon on formaalne, kuid samas teravalt konfronteeriv ministri suhtes.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne parlamendiliige, viidates oma varasemale osalemisele kultuurikomisjonis Metsküla kooli teemal ja hiljutisele sisukale arutelule Riigikogu saalis haridusteemadel. Tegevusmuster näitab järjepidevat fookust konkreetsetele, käimasolevatele haridusvaldkonna kriisikolletele. Esineb küsimuste ja nõudmiste esitamise kaudu valitsuse suunas.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse ja ministri vastu, keda süüdistatakse passiivsuses ("Valitsus lihtsalt vaatab pealt") ja vastutusest kõrvale hoidmises, viidates kohaliku omavalitsuse otsustusõigusele. Kõneleja peab ministri vastust mitterahuldavaks ja nõuab valitsuse tasandi sekkumist, mitte vastutuse delegeerimist.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ebapiisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt regionaalne ja lokaalne, keskendudes konkreetsele Metsküla koolile ja maakoolide teemale laiemalt. See rõhutab muret kohalike kogukondade ja maapiirkondade haridusvõimaluste säilimise pärast, nõudes riiklikku lahendust lokaalsele probleemile.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on kaudsed: mainitakse kogukonna (MTÜ) algatatud rahakogumist, et leevendada rahalist koormust omavalitsusele. See viitab murele kohaliku omavalitsuse finantsvõimekuse ja koolipidamise kulude pärast, eeldades, et rahaline koormus on kooli sulgemise peamine põhjus.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, keskendudes maakoolide säilitamisele ja vanemate tahte austamisele. Kõneleja rõhutab, et õpilaste ja õpetajate olemasolu peaks olema piisav tingimus haridusasutuse tegevuse jätkamiseks, seades selle prioriteediks haldusotsuste ees.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on valitsuse vastutusele võtmisel hariduspoliitiliste otsuste eest, nõudes ministrilt teema viimist valitsusse positiivse lahenduse leidmiseks. Viidatakse varasematele aruteludele Riigikogus ja kultuurikomisjonis, mis näitab teema püsivat päevakorral hoidmist.
1 Analüüsitud kõnesid