Päevakorra profiil: Mart Helme
Õiguskantsleri seaduse ja prokuratuuriseaduse muutmise seaduse eelnõu (524 SE) esimene lugemine
2025-01-14
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud riigi läbipaistvuse suurendamisele ja ametkondliku salastamismaania (AK) lõpetamisele. Kõneleja nõuab tungivalt põhiseaduslike institutsioonide ja kõrgete riigiametnike (sh õiguskantsler ja peaprokurör) kulude ja tegevuse täielikku avalikustamist, vastandades seda rahvasaadikute rangele kontrollile. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades võrdse kohtlemise ja õigusriigi põhimõtteid. Kriitika on suunatud ka riigivargusele ja korruptsioonile, tuues esile Nordica juhtumi.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi rahakasutuse läbipaistvuse, kuluhüvitiste kontrolli ja seadusandliku menetluse vallas, tuues näiteid nii isiklikust kogemusest kui ka suurtest korruptsioonijuhtumitest (Nordica). Eraldi rõhutatakse teadmisi julgeolekuasutuste (Kaitsepolitsei, Välisluure) ja Kaitseväe rahakasutuse läbipaistmatusest ning viidatakse viimase kolme aasta sõjakogemustele relvastuse hankimisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on väga võitluslik, kriitiline ja emotsionaalne, kasutades tugevaid väljendeid nagu "totaalne salastamismaania," "mustad kastid" ja "ainsad tolad". Argumente toetatakse isiklike anekdootide (kuluhüvitised, õllepudel) ja ajalooliste näidetega (Nordica, Georg Ots), mis rõhutavad ebavõrdset kohtlemist. Toon on kiireloomuline ja süüdistav, viidates, et olukord on läinud hullemaks ja ametnikud peavad Riigikogu "kummitempliks".
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmustrid näitavad aktiivset osalemist Riigikogu debattides, kasutades platvormi laiaulatusliku kriitika esitamiseks. Mainitakse varasemat töölõunat Eesti põllumajandustootjate (seakasvatajate) esindajatega ja viidatakse eelmise Riigikogu koosseisu ajal toimunud sündmustele, mis viitab varasema poliitilise kogemuse kasutamisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kriitika objektid on Valitsus, Riigikogu komisjon (eelnõu tagasilükkamise eest) ja kõrged riigiametnikud (kantslerid, Kaitseväe juhid), keda süüdistatakse läbipaistmatuses ja korruptsioonis. Kriitika on intensiivne ja süüdistav, sildistades ametnikke potentsiaalsete "riigivaraste ja sulidena", samal ajal kui Riigikogu liikmeid peetakse ainsateks, keda kontrollitakse. Kompromissivalmidust ei väljendata, vaid nõutakse valitsuselt kohest reageerimist parlamendi algatustele.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on antud kontekstis konfronteeriv, eriti valitsuse ja komisjoni suhtes, kes eelnõu tagasi lükkasid. Rõhutatakse parlamendifraktsiooni õigust teemasid algatada ja valitsuse kohustust reageerida, isegi kui algatuse teeb vaid üks fraktsioon. Viidatakse Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) varasematele ennustustele Nordica osas, mis viitab sisemisele parteilisele ühtsusele.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik, keskendudes Eesti riigiasutuste (Kaitsepolitsei, Kaitsevägi, ministeeriumid) tegevusele ja läbipaistvusele. Mainitakse ka konkreetset Eesti põllumajandussektorit (seakasvatajad) varasema kohtumise kontekstis, kuid see ei ole peamine teema. Viidatakse ka rahvusvahelisele sõjakogemusele seoses Kaitseväe hangetega.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad riigi raha kasutamise läbipaistvusele ja korruptsiooni vastasele võitlusele, eriti riigiettevõtetes (Nordica). Kritiseeritakse teravalt rahakantimist ja hoolsuskohustuse mittetäitmist ning nõutakse ranget kontrolli ametnike kulude (tšekid, taksoarved) üle. Samuti kritiseeritakse Kaitseväe ebaefektiivseid hankeotsuseid (kallid ja vähesed asjad).
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Õiguskantsleri seaduse ja prokuratuuriseaduse muutmise seaduse eelnõu (524 SE) toetamine, mille eesmärk on suurendada kõrgete ametnike finantsilist läbipaistvust. Laiem eesmärk on algatada seadusemuudatusi, mis lõpetaksid ametkondliku salastamismaania (AK) ja kehtestaksid kõikidele riigiasutustele võrdsed kontrollimehhanismid.
3 Analüüsitud kõnesid