Istungi profiil: Helle-Moonika Helme
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-12-11
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on terav kriitika valitsuse prioriteetide suhtes, eriti seoses Ukraina abistamise (1 miljard eurot) ja eestikeelsele haridusele ülemineku ebaõnnestunud rakendamisega. Seisukohad on tugevalt väärtuspõhised, rõhutades Eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilitamise põhiseaduslikku kohustust. Kõneleja nõuab väljumist Ukraina abileppest ja siseriiklike vajaduste esikohale seadmist.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigieelarve ja maksumaksja raha kasutamise osas, tuues välja konkreetseid numbreid (100 miljonit, 0,25% SKP-st, Vana-Vigala kooli 1,8 miljonit). Eriti sügav on teadmine haridus- ja keelepoliitikast, viidates Keeleseaduse § 9-le ja Põhiseaduse § 51-le ning tuues näiteid lasteaedade igapäevaelust Tallinnas ja Ida-Virumaal. Ta toetub kodanikuliikumise "Eesti kool on eesti keele kodu" kogemustele.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga võitluslik, kiireloomuline ja emotsionaalne, kasutades teravat kriitikat ja dramaatilisi näiteid (nt eesti laste venestumine). Kasutatakse tugevaid vastandusi (Eesti vajadused vs välisabi) ja ajaloolisi paralleele ("internatsid"). Kõne lõpeb füüsilise protestiga, rebides eelnõu puruks, et rõhutada selle kohta "prügikastis".
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne täiskogu istungil, osaleb debattides ja reageerib teiste kolleegide argumentidele. Ta palub sõna korduvalt ja taotleb lisaminuteid oma seisukohtade põhjalikuks esitamiseks.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on Kaja Kallas (kritiseeritud ühepoolse otsuse ja isikliku kasu eest Euroopa ametikoha näol) ning Haridus- ja Teadusministeerium. Kriitika on intensiivne ja süüdistab vastaseid põhiseadusevastases tegevuses, viljeledes internatsionalismi ja multikulturalismi eesti laste arvelt. Kompromiss haridusseaduse osas välistatakse täielikult.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on valdavalt vastanduv, kuna kõneleja argumenteerib vastu suuremale osale eelnevalt kõnelenud kolleegidele. Ta tunnustab kolleegi (Annely) olulise teema tõstatamise eest ja viitab koostööle kodanikuliikumisega "Eesti kool on eesti keele kodu".
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Rõhuasetus on tugevalt siseriiklikel vajadustel ja regionaalsetel probleemidel, vastandades neid rahvusvahelisele abile. Konkreetsete näidetena tuuakse välja Vana-Vigala kooli sulgemine ning Tallinna (eriti Lasnamäe) ja Ida-Virumaa lasteaedade keelekeskkonna probleemid.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad riigieelarve puudujäägi vähendamisele ja maksumaksja raha hoidmisele Eestis. Vastustatakse tingimusteta välisabi (1 miljard eurot) ja nõutakse 100 miljoni euro suunamist siseriiklikesse vajadustesse, et vältida maksutõuse (automaks, käibemaks) ja sotsiaalkärpeid (Haigekassa, suurpered).
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on eestikeelse hariduse ja eesti rahvuse säilimine, mida raamitakse põhiseadusliku kohustusena. Kõneleja seisab tugevalt eesti laste õiguste eest saada puhtalt eestikeelset kasvukeskkonda, vastandudes multikulturalismile ja internatsionalismile, mis viib eesti laste venestamiseni.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Alusharidusseaduse eelnõu (kolmas lugemine) vastustamisel, mida peetakse eesti laste õigusi rikkuvaks ja põhiseaduse vastaseks. Samuti kritiseeritakse valitsuse tegevust rahvusvahelise koostööleppe sõlmimisel Riigikogu luba küsimata.
6 Analüüsitud kõnesid