Istungi profiil: Helle-Moonika Helme
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-04-16
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev ja protseduuriline opositsioon, mida näitab korduv 10-minutiliste vaheaegade võtmine enne hääletusi EKRE fraktsiooni nimel. Sisuliselt vastandutakse valitsuse immigratsiooni- ja lõimumispoliitikale, pidades seda ohuks Eesti kultuurile ja sisejulgeolekule. Samuti kritiseeritakse teravalt kultuurivaldkonna rahastamise prioriteete, eriti venekeelse meedia toetamist ja välisabi eelistamist kodumaistele vajadustele. Positsioon on tugevalt väärtuspõhine ja valitsuse tegevust kritiseeriv.
10 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailsust kultuuripoliitika ja statistika osas, viidates kultuurielus osalemise konkreetsetele protsentidele (79% 2017, 73% 2020) ja seostades langust inflatsiooni ning rahastuse vähenemisega. Erialane huvi on suunatud venekeelse meedia rahastamise (konkreetsed summad) ja sisejulgeoleku küsimustele, eriti seoses ETV+ juhi kodakondsusega ning KAPO aastaraamatute ohuhinnangutega.
10 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on valdavalt võitlev, kriitiline ja skeptiline, kirjeldades ministri ettekannet kui "ilusat juttu" või "reaalsusest möödarääkimist". Kasutab tugevaid emotsionaalseid apelle, eriti seoses Eesti keele ja kultuuri väärtustamise ning sisejulgeoleku ohtudega. Retoorika tugineb vastandustele (Eesti pered vs Ukraina pered; ilusad sõnad vs raha puudumine) ning sisaldab teravaid süüdistusi valitsuse prioriteetide osas.
10 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on väga aktiivne protseduurilises opositsioonis, võttes korduvalt ühel istungipäeval 10-minutilisi vaheaegu enne hääletusi, viidates sellele kui "tavaks on saanud". Osaleb aktiivselt küsimuste voorus ja kasutab täiskogu debattides talle eraldatud aega (sh lisaaega) valitsuse poliitika laiaulatuslikuks kritiseerimiseks.
10 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus ja Kultuuriminister, kelle poliitikat süüdistatakse reaalsusest irdumises ja sisejulgeoleku õõnestamises. Kriitika on intensiivne ja sisuline, süüdistades valitsust venekeelse meedia kaudu "Kremli jutupunktide" rahastamises ning immigratsioonipoliitika kaudu rahvuskonfliktide ohu suurendamises. Kritiseeritakse ka ministri vastuste vältimist tundlikele küsimustele.
10 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tegutseb fraktsiooni nimel protseduuriliste vaheaegade võtmisel ja viitab kolleegi (Kert Kingo) sarnasele küsimusele. Puuduvad andmed koostöö kohta teiste fraktsioonidega või valmisoleku kohta kompromissideks.
10 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rahvuslikel teemadel (Eesti kultuur, lõimumine, sisejulgeolek) ja rahvusvahelistel küsimustel (immigratsioon Aasiast, Lähis-Idast, Aafrikast; Ukraina toetamine Žõtomõri perekodude ehitamisel). Regionaalpoliitiliselt kritiseeritakse valitsuse kokkutõmbumist, mis viib kultuurimajade, raamatukogude ja rändteatrite rahastuse vähendamiseni.
10 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Keskendub eelarveprioriteetidele ja kodumaise rahastuse eelistamisele, kritiseerides riigi raha suunamist välisabisse (Ukraina kodud) ajal, mil Eesti peredelt toetusi ära võetakse. Märgitakse, et inflatsioon vähendab kultuurivaldkonda suunatud raha tegelikku väärtust. Kritiseerib rohepöörde meetmete väljatoomist arengukavas, kui nende elluviimiseks puudub reaalne raha.
10 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tugev fookus on immigratsioonil ja lõimumisel. Kõneleja vastandub valitsuse immigratsioonipoliitikale, pidades seda ohuks Eesti kultuurile ja sisejulgeolekule. Rõhutab vajadust väärtustada Eesti keelt ja kultuuri ning nõuab lojaalsuskontrolli venekeelse meedia juhtidele, kes on Vene Föderatsiooni kodanikud. Kritiseerib riigiasutuste venekeelset suhtlust uussisserändajatega.
10 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on Kultuuriministeeriumi pikaajalise arengustrateegia (Kultuur 2035) ja sellega seotud rahastamisotsuste kritiseerimisel. Kõneleja tegutseb valitsuse plaanide ja poliitikate vastasena ning kriitikuna, tuues esile vastuolu seatud eesmärkide ja tegeliku poliitika vahel.
10 Analüüsitud kõnesid