Istungi profiil: Helle-Moonika Helme

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-01-18

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on hariduslõhe määratlemisel ja mõistmisel, rõhutades selle sotsiaalmajanduslikke (elukoht, sissetulek) ja väärtuspõhiseid aspekte. Lähenemine on poliitikapõhine, otsides selgust keerulistes haridusterminites. Kõneleja on seisukohal, et hariduslõhe on korduv ja oluline probleem, mis vajab lahendamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust hariduspoliitika ja hariduslõhe teemal, kasutades spetsiifilist terminoloogiat. Ta viitab oma tööle Kultuurikomisjonis, kus teemasid on arutatud "väga-väga-väga põhjalikult," mis kinnitab tema põhjalikku ettevalmistust. Ekspertiis väljendub ka oskuses eristada majanduslikku ja väärtuspõhist hariduslõhet.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne stiil on formaalne, lugupidav ja tunnustav ettekandja suhtes, tänades teda põhjaliku ettekande eest. Rõhk on loogilisel ja küsitleval lähenemisel, keskendudes spetsiifiliste terminite (nt väärtuspõhine hariduslõhe) definitsiooni saamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne komisjonitöös, viidates Kultuurikomisjoni istungitele, kus käsitletavaid küsimusi arutati laialdaselt ja põhjalikult. Tema tegevusmuster näitab süvenemist teemade sisulisse arutellu enne täiskogu istungit.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Not enough data

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on tunnustav ja toetav ettekandja suhtes, tänades teda mitmel korral. Viide Kultuurikomisjoni põhjalikule tööle näitab valmisolekut kolleegidega süvitsi koostööd teha ja ühiseid teemasid laialt arutada.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil hariduslõhe probleemil, kuid see hõlmab ka regionaalset aspekti, kuna lõhe tekkepõhjusena nimetatakse elukohta. Konkreetseid piirkondi või kohalikke projekte ei mainita.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on seotud sotsiaalprobleemidega, rõhutades, et hariduslõhe tuleneb vanemate sissetulekust ja majanduslikust toimetulekust. See viitab murele majandusliku ebavõrdsuse sotsiaalsete tagajärgede pärast.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduslõhe, mida käsitletakse sotsiaalmajanduslike tegurite (sissetulek, elukoht) kaudu. Eraldi rõhutatakse vajadust defineerida ja mõista "väärtuspõhist hariduslõhet," mis viitab huvile hariduse moraalse ja eetilise aluse vastu.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Kultuurikomisjoni tööle ja hariduspoliitika aluste põhjalikule arutamisele. Kõneleja roll on toetav ja selgitusi otsiv osaleja, kes tegeleb poliitika aluseks olevate mõistete täpsustamisega.

1 Analüüsitud kõnesid