Päevakorra profiil: Helle-Moonika Helme
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele
2024-05-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes haridusministri administratiivsele suutmatusele ja rahvusriigi põhimõtete rikkumisele. Kõige teravamad teemad on õpetajate puudus, massimigratsioon ning riigieelarve prioriteetide seadmine välisabi arvelt. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades Eesti kui rahvusriigi kaitset ja nõudes ministri tagasiastumist. Ministrit süüdistatakse internatsionalismi edendamises ja põhiseaduse rikkumises.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi haridusvaldkonna haldusküsimustes, kritiseerides kantsleri sekkumist personalipoliitikasse ja ministeeriumi lahendusi õpetajate puudusele. Eraldi tuuakse välja detailsed teadmised riigieelarve välisabi kulude kohta, esitades konkreetseid summasid ja projekte (nt Ukraina taastusravi koolitus 235 520 eurot, Zelenska fondi perekodu ehitamine 376 000 eurot). Samuti on esitatud teadmised integratsiooniprobleemide kohta teistes Euroopa riikides (Rootsi, Soome, Inglismaa).
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on äärmiselt võitluslik, süüdistav ja isiklikke rünnakuid sisaldav, kasutades teravaid väljendeid ministri ja tema valitud töötajate aadressil ("hunt lambanahas," "iga joodik juba kõlbab"). Toon on kiireloomuline ja emotsionaalne, rõhutades moraalset allakäiku ja häbi. Kasutatakse nii loogilisi argumente (eelarve numbrid) kui ka emotsionaalseid apelle (rahvusriigi kaitse).
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu debattides, osaledes umbusaldusavalduse esitamisel haridusministrile. Muster näitab keskendumist konkreetsetele parlamendiprotseduuridele ja poliitiliste narratiivide ümberlükkamisele, sealhulgas Reformierakonna väidete detailne ümberlükkamine varasema hääletuse kohta.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on haridusminister Kristina Kallas, Haridus- ja Teadusministeerium ning Reformierakond. Kriitika on intensiivne ja isiklik, süüdistades ministrit administratiivses suutmatuses (kantsleri tegevusetus/intriigid) ja ebaeetilises käitumises (kontroversiaalse isiku palkamine ja temaga valimisklippides esinemine). Kompromiss on välistatud, nõutakse ministri lahkumist.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tegutseb osana umbusaldust avaldavast Riigikogu saadikute rühmast, viidates "meie umbusaldajatena" ja "päris suure hulga Riigikogu saadikutega." Puuduvad andmed koostöö kohta valitsusparteide või teiste opositsioonirühmadega.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik (Eesti haridusmaastik, rahvusriigi kaitse) ja rahvusvaheline (massimigratsioon, välisabi Ukrainale, Moldovale ja Aafrika riikidele). Kodumaistest teemadest mainitakse lühidalt maakoolide lahtihoidmise raha puudust.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad ranget eelarvedistsipliini ja riiklike ressursside suunamist esmajärjekorras kodumaistele vajadustele (õpetajate palgad, koolide ülalpidamine). Tugev vastuseis ulatuslikule välisabile (üle 700 miljoni euro), eriti olukorras, kus riigieelarve on üle miljardi miinuses, nõudes väljaminekute peatamist.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnas domineerib rahvusriigi kaitse ja tugev vastuseis massimigratsioonile, mida peetakse segregatsiooni ja lojaalsuse puudumise juurpõhjuseks. Rõhutatakse, et eestikeelne haridus ei taga automaatselt lojaalsust, tuues näiteid Lääne-Euroopast. Kritiseeritakse haridussüsteemi madalaid moraalseid standardeid õpetajate värbamisel, viidates joomise ja räuskamisega silma paistnud isikute palkamisele.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on haridusvaldkonna juhtimise ja eelarveprioriteetide muutmisel, nõudes eestikeelsele haridusele ülemineku tõhustamist ja õpetajate puuduse lahendamist. Samuti keskendutakse eelarve muutmisele, et lõpetada ulatuslik välisabi andmine ja suunata raha tagasi Eesti riigieelarvesse. Kaitstakse oma varasemat seisukohta alushariduse seaduse eelnõu osas.
6 Analüüsitud kõnesid