Päevakorra profiil: Helle-Moonika Helme
Arupärimine inimese seksuaalsust puudutavate õppeainete ning sellega seonduvalt vanemate õiguste kohta (nr 616)
2024-04-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Keskne teema on abielu väärastamise seaduse (abieluvõrdsuse seaduse) vastuvõtmise tagajärjed haridussüsteemile ja laste kaitsele. Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine ja vastanduv, rõhutades muret LGBT-seltskonna ligipääsu pärast haridusasutustesse. Seisukoht on suunatud seaduse vaimus õpetamise kohustuse vastu koolides, sealhulgas erakoolides, mida ähvardab rahastusest ilmajäämine.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi haridusasutuste seadusandlikust raamistikust ja rahastamisest, eriti seoses erakoolide võimaliku rahastusest ilmajäämisega seaduse mittetäitmise korral. Samuti on esitatud teadmised parlamendi protseduurireeglitest, kaitstes häälekat eneseväljendust saalis. Protseduuriliste küsimuste selgitamiseks kasutatakse võrdlusi teiste tsiviliseeritud riikide (Soome, Kanada) parlamenditavadega.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on konfronteeriv ja otseselt küsiv, kasutades tugevalt laetud ja väärtushinnangulist keelt, nagu "abielu väärastamise seadus". Kõneleja kasutab hüpoteetilist äärmuslikku näidet (suitsiidsus) vastaspoole proovile panekuks. Samas on stiil ka protseduuriline, kaitstes häälekat eneseväljendust saalis kui lubatud "saal-pult debateerimist", mis ei välju hea maitse piiridest.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsuse/ministri tegevusele seaduse jõustamisel haridusasutustes ja LGBT-seltskonna mõju suurenemisele laste läheduses. Protseduuriliselt kritiseeritakse eesistuja liigset korda loovat hoiakut, kaitstes häälekat vastuseisu ettekandjale. Kriitika on intensiivne ja poliitiliselt laetud, kasutades vastaspoole tegevuse kirjeldamiseks negatiivseid termineid.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja kaitseb õigust häälekale vastuseisule ja debateerimisele saalist, kui ettekandja ütleb midagi, millega nõus olla ei saa. See viitab pigem konfronteerivale stiilile, kus eneseväljendus on olulisem kui kompromiss. Koostöö kohta kolleegidega andmed puuduvad.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel ja selle rakendamisel Eesti haridusasutustes. Mainitakse rahvusvahelisi võrdlusi (Soome, Kanada) parlamenditavade osas, kuid puudub kohalik või piirkondlik fookus.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated puuduvad. Mainitakse vaid erakoolide rahastamise kaotamise ohtu seoses seaduse mittetäitmisega, mis on sotsiaal- ja hariduspoliitiline sanktsioon.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja võtab tugevalt eitava seisukoha LGBT+ teemade käsitlemise suhtes haridussüsteemis, kasutades terminit "abielu väärastamine". Rõhutatakse muret laste kaitstuse pärast ja vanemate õiguste riivet haridusasutustes. Seisukoht on tugevalt moraalne ja väärtuspõhine.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on abieluvõrdsuse seaduse (mida kõneleja nimetab "abielu väärastamise seaduseks") rakendamise ja täitmise jälgimine haridusasutustes. Kõneleja on seaduse tugev vastane ja nõuab selgitusi selle täitmise tagamise meetmete kohta, eriti erakoolide rahastamise osas.
2 Analüüsitud kõnesid