Päevakorra profiil: Helle-Moonika Helme

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmiseks" eelnõu (279 OE) esimene lugemine

2024-04-03

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on rahvuslikul julgeolekul ja demograafilisel kestvusel, väljendades tugevat muret massiimmigratsiooni (6% rahvastikust) mõju pärast Eesti rahva kestmisele. Kõneleja kritiseerib valitsevat narratiivi, mis nõuab pidevat muret Ukraina olukorra pärast, samal ajal kui Eestis toimub Ukraina laste venestamine. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades Eesti rahva kestmise prioriteetsust.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridus- ja demograafiavaldkonnas, kasutades konkreetseid statistilisi andmeid Ukraina sõjapõgenike arvu ja nende laste paigutuse kohta Eesti koolides. Esitatakse täpsed arvud alaealiste (18 812) ja vene koolides õppivate laste (3762 ehk iga viies) kohta, et toetada väiteid venestamise kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, murelik ja kohati süüdistav, eriti kui käsitletakse venestamist ja massiimmigratsiooni. Kasutatakse statistilisi andmeid, et toetada emotsionaalseid ja rahvuslikke apelle (nt südamevalu, rahva kestmine). Stiil on formaalne, kuid sisaldab teravaid retoorilisi küsimusi, millega seatakse kahtluse alla poliitiline prioriteetsus.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales aktiivselt Riigikogu istungil 2024. aasta 3. aprillil, esitades küsimusi ja ettepanekuid seoses haridusseaduse muutmise eelnõuga. Tegevusmuster näitab aktiivset sekkumist seadusandlikku arutellu konkreetsete andmete ja ettepanekutega.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud valitsevale poliitilisele hoiakule, mis rõhutab Ukraina olukorra kohustuslikku igapäevast muret, ning kritiseerib ettekandja (Heljo) väidet, et Ukraina demograafia pärast ei peaks muretsema. Kriitika on suunatud ka Eesti haridussüsteemi praegusele praktikale, mis lubab Ukraina laste venestamist.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja näitab üles standardset parlamentaarset viisakust ettekandja tänamisel, kuid kasutab seda platvormi koheseks sisuliseks vastuväiteks ja kriitikaks. Pakutakse välja konkreetne lahendus (ukraina keele õpetamise võimaluse loomine), mis viitab soovile luua praktilisi seadusandlikke lahendusi.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rahvusvahelistel teemadel (Venemaa tegevus Ukrainas, sõjapõgenikud) ja riiklikel siseküsimustel (Eesti rahvastiku kestmine, haridussüsteem). Puudub spetsiifiline tähelepanu kohalikele või piirkondlikele projektidele.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest domineerivad haridus, integratsioon ja immigratsioon. Kõneleja näeb sisserännet ohuna Eesti rahva kestmisele ning nõuab aktiivseid meetmeid Ukraina laste venestamise peatamiseks Eesti koolides. Eelistatakse lahendust, kus vene emakeelega Ukraina lastele õpetatakse ukraina keelt ja kultuuri.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise eelnõul (279 OE). Kõneleja teeb ettepaneku luua seadusandlik võimalus, et õpetada Eestis ukraina keelt vene emakeelega Ukraina lastele, et toetada nende integreerumist Ukraina kultuuriruumi.

3 Analüüsitud kõnesid