Päevakorra profiil: Helle-Moonika Helme
Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)
2024-03-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline valitsuse haridusstrateegia suhtes, eriti mis puudutab maakoolide sulgemist ja hariduse tsentraliseerimist. Kõneleja kritiseerib strateegiat "Eesti 2035" kui ebamäärast ja sisutühja, kasutades suuri sõnu nagu "oleks" ja "peaks". Positsioon on väärtuspõhine, rõhutades maapiirkondade elujõulisuse säilitamise olulisust.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi hariduspoliitika ja maakoolide taseme debatis, tsiteerides ministri seisukohta maakoolide madala taseme kohta ja esitades vastunäite. Vastunäitena toob ta esile Metsküla kooli õpilase võidu üleriigilisel matemaatikaolümpiaadil. Ekspertiis keskendub haridusvõimaluste regionaalsele ebavõrdsusele ja selle sotsiaalsetele tagajärgedele.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on terav, konfronteeriv ja kriitiline, süüdistades ministrit ebamäärases keelekasutuses ja "verbaalses mustkunstitrikis". Kasutatakse tugevaid retoorilisi küsimusi, et seada kahtluse alla valitsuse lahenduste positiivne mõju maapiirkondadele. Toon on emotsionaalne ja pakiline, rõhutades maaelu tühjenemise ohtu.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid napib.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on haridus- ja teadusminister, kelle strateegiat ja retoorikat rünnatakse intensiivselt. Kriitika on suunatud nii poliitilistele lahendustele (koolide sulgemine) kui ka ministri verbaalsele trikitamisele läbirääkimiste teemal kohalike omavalitsustega (KOV). Kõneleja seab kahtluse alla ministri väited maakoolide taseme kohta, tuues esile vastupidiseid tõendeid.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid napib.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on maapiirkondadel, rõhutades maakoolide olulisust ja vastandudes maapiirkondade tühjenemisele ja tsentraliseerimisele. Kõneleja pooldab investeerimist haridusse seal, kus on veel tarku lapsi, et vältida nende sundkolimist või pikki sõite hariduse järele.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Väljendab vastuseisu automaksule, nähes selles takistust maaelanikele haridusele ligipääsul, kuna see raskendab autode kasutamist pikkade vahemaade läbimisel. Vaated on suunatud maaelanike majandusliku koormuse leevendamisele ja nende liikumisvabaduse säilitamisele hariduse omandamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja kvaliteet, rõhutades vajadust tagada maakoolide õpilastele võrdsed võimalused kõrgkooli astumisel võrreldes linnanoortega. Vastandutakse sotsiaalse ebavõrdsuse süvenemisele, mis tekib regionaalse tühjenemise ja tsentraliseerimise tagajärjel.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on haridusreformi ja maakoolide sulgemise vastustamisel, mis on seotud strateegia "Eesti 2035" elluviimisega. Lisaks tõstatatakse vastuseis automaksu seadusele, mis mõjutab kaudselt haridusele ligipääsu maapiirkondades.
3 Analüüsitud kõnesid