Päevakorra profiil: Helle-Moonika Helme

Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

2024-01-18

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on hariduslõhe probleemil, mida käsitletakse nii majandusliku toimetuleku kui ka elukohaga seotud sotsiaalse küsimusena. Kõneleja näitab üles huvi teema väärtuspõhise raamistamise vastu, küsides selle definitsiooni järele. Strateegiline suund on suunatud haridusliku ebavõrdsuse vähendamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusküsimustes, eriti hariduslõhe ja selle sotsiaalmajanduslike põhjuste osas, viidates elukohale ja vanemate sissetulekule. Ta rõhutab varasemaid väga laialdasi ja põhjalikke arutelusid Kultuurikomisjonis, kinnitades sügavat institutsionaalset seotust teemaga.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga viisakas, lugupidav ja konstruktiivne, sisaldades korduvaid tänuavaldusi nii eesistujale kui ka ettekandjale. Lähenemine on analüütiline ja küsitlev, keskendudes ettekandes kasutatud spetsiifilise termini ("väärtuspõhine hariduslõhe") definitsiooni täpsustamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab aktiivsele ja põhjalikule osalemisele Kultuurikomisjoni aruteludes käsitletava teema üle. See näitab regulaarset ja süvitsi minevat tööd komisjoni tasandil hariduspoliitika küsimustes.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Not enough data

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on väga positiivne ja tunnustav, väljendades tänu ettekande eest ja pidades seda väga heaks. Kõneleja rõhutab kollegiaalset ja põhjalikku tööd Kultuurikomisjonis, mis viitab valmisolekule koostööks.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on kaudselt seotud elukohast tuleneva hariduslõhega, mis viitab murele geograafiliste ebavõrdsuste pärast hariduse kättesaadavuses. See on kooskõlas arutelu teemaga "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk".

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on seotud sotsiaalse õiglusega, rõhutades, et majanduslik toimetulek ja vanemate sissetulek on hariduslõhe tekkimise olulised tegurid. See näitab muret sissetulekute ebavõrdsuse mõju pärast haridusele.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne küsimus on hariduslõhe, mida käsitletakse sotsiaalmajandusliku ebavõrdsuse ilminguna. Lisaks majanduslikele teguritele pööratakse tähelepanu ka väärtuspõhisele hariduslõhele, mis viitab laiemale sotsiaalsele ja eetilisele huvile.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on hariduspoliitika ja koolivõrgu tugevdamise teemadel, mida on põhjalikult arutatud Kultuurikomisjonis. Kõneleja roll on toetav ja analüütiline, keskendudes poliitiliste terminite selgitamisele arutelu käigus.

1 Analüüsitud kõnesid