Päevakorra profiil: Helle-Moonika Helme

Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 13)

2024-01-15

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on eestikeelsele haridusele ülemineku protsessi puudustel, rõhutades, et see viib seniste eesti õppekeelega koolide venestamiseni. Kuigi eesmärki (täielik eestikeelne haridus) toetatakse, kritiseeritakse teravalt valitsuse suutmatust tagada kõrgetasemeline haridus eesti lastele demograafilise surve tingimustes. Poliitiline raamistik on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades Eesti Vabariigi kui rahvusriigi staatuse kaitsmist.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduskorralduse ja pedagoogika vallas, viidates assimilatsiooni piiridele (mõni protsent võõrkeelseid lapsi) ning õpetajate lisakoormusele ja metoodika puudumisele. Kasutatakse teadmisi demograafilistest muutustest, märkides slaavi päritolu elanikkonna suurenemist (üle 100 000 registreeritud isiku) ja selle mõju koolikeskkonnale. Tuginetakse haridusteadlaste ja õpetajate arvamustele.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, kriitiline ja tungiv, eriti peaministri suhtes, keda süüdistatakse küsimustesse põlgusega suhtumises ja kiirustamises. Kasutatakse nii loogilisi argumente (praktika on tõe kriteerium) kui ka emotsionaalset rõhuasetust rahvusriigi ja eesti laste hariduse kvaliteedi kaitsele. Kasutatakse otseseid tsitaate vastase diskrediteerimiseks ("Lugege mu huultelt!").

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster keskendub seadusandlikule järelevalvele arupärimiste kaudu, viidates, et käsitletav arupärimine oli sisse antud juba maikuus. Samuti mainitakse, et küsimusi eestikeelsele haridusele ülemineku kohta on esitatud juba varem, mis viitab järjepidevale teemaarendusele.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud valitsusele ja peaministrile, keda kritiseeritakse nii eestikeelsele haridusele ülemineku ebaõnnestunud rakendamise kui ka protseduurilise lugupidamatuse eest Riigikogu töö vastu. Peaministri käitumist (vastuste vuristamine ja kiirustamine) peetakse tõendiks, et ta ei võta küsimusi tõsiselt.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ebapiisavalt.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik, käsitledes ühtse eesti kooli süsteemi rakendamist ja selle mõju eestikeelsele haridusele laiemalt, viidates demograafilistele muutustele Eestis tervikuna. Konkreetseid piirkondlikke probleeme või projekte ei mainita.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ebapiisavalt.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne sotsiaalne teema on hariduspoliitika ja rahvusriigi identiteedi kaitse. Rõhutatakse vajadust tagada kõrgetasemeline eestikeelne haridus eesti lastele, muretsedes seniste eesti koolide venestamise ja slaavi päritolu elanikkonna suurenemise pärast.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on haridusseaduste rakendamise järelevalvel ja valitsuse vastutusele võtmisel arupärimise mehhanismi kaudu. Eesmärk on sundida valitsust reguleerima olukorda, mis on tekkinud ühtsele eesti koolile ülemineku käigus.

4 Analüüsitud kõnesid