Päevakorra profiil: Helle-Moonika Helme
Vedelkütuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (622 SE) esimene lugemine
2025-05-21
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt vastu Vedelkütuse seaduse muutmise eelnõule, mis kohustab lennukikütusesse biolisandeid lisama. Peamised murekohad on lennuohutus, eriti tulevikus suuremate lisandite korral, ja inimeste majanduslik toimetulek lennupiletite kallinemise tõttu. Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades, et seadused peavad olema tehtud inimeste jaoks, mitte pelgalt eurodirektiivide täitmiseks. Seaduseelnõu vastustamist nähakse kui vastuseisu ideoloogilistele komponentidele, mis surutakse peale praktilisi kaalutlusi arvestamata.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi biokütuste lisamise ajaloost autokütustesse ja on kursis eelnõus ettenähtud segamisprotsentidega (2% praegu, 6% aastaks 2030 ja 70% aastaks 2050). Rõhutatakse tehnilisi riske, nagu mootorite ülesütlemine ja lennuohutus, ning mainitakse kütuse toorainet (nt palmiõli baasil tehtud kütus). Ekspertiisi kasutatakse peamiselt ohutusriskide ja ajalooliste analoogiate esiletoomiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, kriitiline ja tungiv, süüdistades ministeeriumi inimeste murede ignoreerimises ja ideoloogilises pealesurumises. Kasutatakse tugevaid emotsionaalseid apelle, viidates lennukite allakukkumise ohule ja inimeste sunnismaiseks muutmisele lennupiletite kallinemise tõttu. Loogilised argumendid põhinevad ajaloolistel näidetel (autokütuse lisandid) ja tulevikku suunatud prognoosidel (hinnatõus, ohutuse langus).
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad osalemist Vedelkütuse seaduse muutmise eelnõu esimesel lugemisel 2025. aasta mais, esitades korduvaid küsimusi ja kommentaare. Kõneleja on aktiivne seadusandliku protsessi kriitik. Muude tegevuste kohta andmed puuduvad.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on seaduseelnõu väljatöötaja ehk minister/ministeerium, keda kritiseeritakse teravalt inimeste murede eiramise ja puhtalt ideoloogiliste komponentide pealesundimise eest. Kriitika on protseduuriline, kuna ministeerium keeldub arvutamast lennupiletite hinnatõusu mõju, ja väärtuspõhine, kuna seaduseelnõu teenib vaid eurodirektiive.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei piisa andmeid.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rahvusvahelistel nõuetel (eurodirektiivid) ja riiklikul lennundussektoril, puuduvad viited konkreetsetele kohalikele piirkondadele või kogukondadele. Muret tekitab rahvusvaheline kütuse tarneahel ja tooraine (palmiõli) päritolu.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on tugevalt regulatsioonivastased, kui need toovad kaasa märkimisväärse hinnatõusu ja piiravad inimeste ostujõudu (lennupiletite kallinemine). Eelistatakse turupõhiseid lahendusi, uskudes, et lennundusettevõtted oleksid iseseisvalt biokütuseid kasutanud, kui see oleks majanduslikult mõistlik. Biokütuseid peetakse märkimisväärselt kallimaks, mis kahjustab tarbijaid.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitletav sotsiaalne küsimus on lennureiside kättesaadavus ja taskukohasus, väites, et kallinemine muudab inimesed sunnismaiseks. Samuti rõhutatakse avalikku ohutust, viidates potentsiaalsetele lennuõnnetustele kütuse kvaliteedi tõttu. Sotsiaalseid muresid kasutatakse seaduseelnõu vastustamise peamise argumendina.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Vedelkütuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (622 SE) vastustamisel. Kõneleja on eelnõu tugev oponent, keskendudes selle rakendamise ohutus- ja majanduslikele tagajärgedele. Kritiseeritakse seaduseelnõu koostamise protseduuri, kuna puudub inimeste elule avalduva mõju arvestus.
3 Analüüsitud kõnesid