Päevakorra profiil: Helle-Moonika Helme

Arupärimine riigigümnaasiumide ühiskatsete tehnilise rikke kohta (nr 627)

2024-09-09

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja vastandub valitsuse "hurraaoptimismile" ja tervemõistuslikkuse puudumisele, seades kahtluse alla nii riigigümnaasiumide katsete korralduse kui ka kõrghariduse rahastamise plaanid. Ta kritiseerib teravalt ideed kehtestada 500-eurone registreerimistasu, nähes selles üleminekut tasulisele kõrgharidusele ja varanduslikku selektsiooni. Poliitiline raamistik on tugevalt tulemuspõhine ja kriitiline valitsuse tegevuse ebaõnnestumiste suhtes.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadlikkust hariduspoliitika detailidest, käsitledes nii riigigümnaasiumide ühiskatsete tehnilist riket kui ka kõrghariduse rahastamise uusi ettepanekuid. Ta viitab konkreetsele summale (500 eurot) ja eeldatavale tulule (20 miljonit eurot), mis viitab teema eeltööle ja autoriteedile hariduskorralduse küsimustes.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav ja vastanduv, kasutades emotsionaalseid ja negatiivseid hinnanguid nagu "hurraaoptimism" ja "paaniline õhku hüppamine". Kõneleja esitab oma kriitika peamiselt retooriliste küsimuste kaudu, seades kahtluse alla ministri kavatsused ja eesmärgid. Toon on formaalne, kuid sisu poolest väga ründav.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne on peetud arupärimise raames, mis on suunatud valitsuse vastutusele võtmisele konkreetse tehnilise rikke eest. Kõneleja viitab ministri hiljutisele intervjuule, mis näitab aktiivset meediaseiret ja kiiret reageerimist uutele poliitilistele ideedele. Muude tegevusmustrite kohta andmed puuduvad.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on minister ja valitsus, keda kritiseeritakse teravalt "hurraaoptimismi" ja ebamõistlike ideede eest, mis viivad ebaõnnestumisteni. Kriitika on suunatud nii konkreetsele tehnilisele rikkale kui ka laiemale poliitilisele suunale kõrghariduse tasuliseks muutmise osas. Kompromissivalmidust ei väljendata, vaid rõhutatakse valitsuse tegevuse ennekuulmatust.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt. Kõne on otsene, kriitiline pöördumine ministri poole arupärimise käigus.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikel hariduspoliitika küsimustel, käsitledes riigigümnaasiumide katseid ja kõrghariduse rahastamise reformi. Konkreetseid kohalikke või piirkondlikke projekte või kogukondi ei mainita.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja vastustab rahaliste künniste seadmist kõrgharidusele, kritiseerides 500-eurost tasu kui varanduslikku selektsiooni soodustavat meedet. Kuigi ta tunnistab eesmärki koguda 20 miljonit eurot, seab ta kahtluse alla selle majandusliku idee sotsiaalse õigluse ja eetilise põhjendatuse.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on kõrghariduse kättesaadavus, mille puhul kõneleja vastustab tugevalt rahalise künnise loomist ja üliõpilaste varanduslikku selekteerimist. Ta rõhutab, et hariduse kättesaadavus ei tohiks sõltuda üliõpilase rahalisest seisust.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on valitsuse vastutusele võtmisel arupärimise kaudu, mis puudutab riigigümnaasiumide katsete tehnilist riket ja kõrghariduse rahastamise plaanide kriitikat. Kõneleja tegutseb pigem järelevalvaja ja kriitikuna, mitte seaduseelnõude algatajana.

1 Analüüsitud kõnesid