Päevakorra profiil: Helle-Moonika Helme

Arupärimine Kristina Kallase töö kohta (nr 632)

2024-09-09

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab tugevalt eitava seisukoha haridus- ja teadusministri Kristina Kallase pädevuse suhtes ning seab kahtluse alla peaministri vastutuse. Poliitiline fookus on tulemuspõhine, rõhutades väidetavat raiskamist ja eestikeelsele haridusele ülemineku ebaõnnestumist. Seisukoht on tugevalt opositsiooniline, nõudes vastutuse võtmist valitsuse tegevusetuse eest.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja keskendub hariduspoliitikale, eriti eestikeelsele haridusele ülemineku teemale, näidates teadlikkust selle ajastusest ja tagajärgedest. Samuti kasutatakse konkreetseid numbreid (2,4 miljardit, 17 eurot) finants- ja palgateemade rõhutamiseks, viidates eelarve halvale haldamisele ja õpetajate palgatõusu puudumisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on äärmiselt konfrontatiivne, süüdistav ja emotsionaalne, kasutades tugevaid väljendeid nagu "ära raisatud", "varastatud" ja "jama". Kõneleja esitab otsese väljakutse peaministrile vastutuse küsimuses, kasutades retoorilist küsimust vastutuse lükkamise kohta. Toon on pigem informeeriv ja ründav kui formaalne.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad osalemist parlamendi kontrollimehhanismides, esitades arupärimise valitsuse liikme töö kohta. Tegemist on aktiivse osalemisega valitsuse tegevuse kritiseerimisel ja vastutusele võtmisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on haridusminister Kristina Kallas ja peaminister, keda süüdistatakse ebakompetentsuses ja vastutuse vältimises. Kriitika on intensiivne, sisaldades süüdistusi finantside raiskamises ja isegi varguses ("varastatud") eelmise valitsuse poolt. Kompromissivalmidust ei ilmne, fookus on vastutuse nõudmisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, käsitledes haridusreformi, riigieelarve haldamist ja sisserände mõju eestikeelsele haridusele. Konkreetseid kohalikke või piirkondlikke teemasid ei käsitleta.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja kritiseerib teravalt valitsuse eelarvepoliitikat, väites, et 2,4 miljardit on raisatud või varastatud. Samuti rõhutatakse ebaõnnestumist õpetajate palgatõusu (17 eurot) tagamisel, mis viitab murele tööjõu ja riigi fiskaaldistsipliini pärast.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on haridus ja selle seos immigratsiooniga. Kõneleja vastustab praegust eestikeelsele haridusele ülemineku mudelit, väites, et see on ebaefektiivne ja viib eesti laste venestamiseni sisserännanud "150 000 slaavlase" suure arvu tõttu.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on täidesaatva võimu vastutusele võtmisel arupärimise kaudu, keskendudes haridusministri tööle ja eestikeelsele haridusele ülemineku ebaõnnestunud rakendamisele. Konkreetseid seaduseelnõusid või muudatusi ei mainita.

1 Analüüsitud kõnesid