Istungi profiil: Andre Hanimägi
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-03-19
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub riigi ressursside otstarbekale kasutamisele ja piirikontrolli tõhustamisele. Kõneleja toetab tugevalt sanktsioonikuritegude uurimisalluvuse üleviimist Kaitsepolitseilt Maksu- ja Tolliametile, et vabastada KAPO ressursse strateegilisteks küsimusteks ja muudeks kuritegudeks. Seisukoht on selgelt poliitikapõhine ja efektiivsusele suunatud, rõhutades, et KAPO ei peaks tegelema "sigaretipaki või konjakiga" seotud rikkumistega.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust õigusloome protseduurides, eriti õiguskomisjoni töö ja muudatusettepanekute käsitlemise osas. Ta valdab tehnilist terminoloogiat, mis puudutab sanktsioonikuritegude uurimisalluvust, jälituspädevust (nt telefoni pealtkuulamine, politseiagent) ja ametkondade (KAPO, MTA) pädevuse piiritlemist. Ta suudab detailselt kirjeldada eelnõu arengut, sealhulgas piirmäära (10 000 eurot) kadumist ja tekkinud õiguslikke vigu.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, analüütiline ja protseduurikeskne, olles iseloomulik komisjoni ettekandjale, kes selgitab keerulist menetluskäiku. Kõneleja kasutab loogilisi apelle, detailides ametkondade seisukohti ja komisjoni arutelude sagedust (neli korda), et põhjendada tehtud otsuseid. Emotsionaalsed või isiklikud apellid puuduvad, rõhk on seaduse mõttel ja menetluslikel otsustel.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud intensiivse tööga õiguskomisjonis, kus eelnõu arutati pikalt ja põhjalikult, sealhulgas neli korda jälituspädevuse küsimust. Ta suhtleb tihedalt ministeeriumide ja ametkondade (MTA, KAPO, Rahandusministeerium, Siseministeerium) esindajatega, viidates konkreetsetele kohtumistele (nt 10. märtsil).
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest poliitilist vastast ei kritiseerita, kuid kõneleja oli edukalt vastu Maksu- ja Tolliameti ning Rahandusministeeriumi soovile laiendada kiirel viisil jälituspädevust. Vastuseis oli protseduuriline ja põhimõtteline, leides, et sellist sisulist küsimust ei ole mõistlik menetleda ühe eelnõu muudatusettepanekuna, vaid alustada tuleb väljatöötamiskavatsusest. Ta lükkab tagasi küsimuse, mis seostas eelnõu vajalikkust Reformierakonna transpordiküsimustega.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja kaasav, rõhutades, et enamik muudatusettepanekuid toetati komisjonis konsensuslikult. Kõneleja kirjeldab tihedat koostööd ja arutelusid Justiitsministeeriumi, Rahandusministeeriumi ja Siseministeeriumi esindajatega kompromissi leidmiseks. Lõplik otsus jälituspädevuse osas oli kompromiss, et tagada eelnõu põhieesmärgi edasiliikumine.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on suunatud riiklikule julgeolekule ja rahvusvaheliste sanktsioonide jõustamisele idapiiril, viidates täiemahulise sõja algusele ja sanktsioonikaubale. Tegemist on piiriülese kaubanduse ja sanktsioonide rikkumiste menetlemisega, mitte konkreetsete kohalike piirkondade või kogukondade probleemidega.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on seotud regulatiivse kontrolli ja sanktsioonide jõustamisega kaubanduses idapiiril. Rõhutatakse Maksu- ja Tolliameti rolli sanktsioonialuse kauba (sh sigaretid ja konjak) menetlemisel, mis viitab tugevale toetusele piirikontrolli ja eeskirjade täitmise osas. Eesmärk on tagada sanktsioonide tõhus rakendamine, mitte otseselt majanduskasvu või maksupoliitika küsimused.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Eelnõu 441, mille eesmärk on muuta sanktsioonikuritegude uurimisalluvust, andes selle Kaitsepolitseilt Maksu- ja Tolliametile. Kõneleja on juhtiv toetaja ja eestvedaja selle eelnõu menetlemisel, rõhutades saavutust, et eelnõu parandati vigadest, mis tekkisid piirmäära kaotamise tõttu. Oluline saavutus oli ka jälituspädevuse laiendamise eelnõust välja jätmine.
7 Analüüsitud kõnesid