Päevakorra profiil: Andre Hanimägi

Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse (570 UA) uuesti arutamine

2025-09-17

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riigi julgeoleku tagamisel ja usuühingute haldussidemete reguleerimisel välismõjude vastu. Kõneleja toetab tugevalt seaduse muutmata kujul vastuvõtmist, rõhutades, et usuvabadus ei ole absoluutne ning seaduse eesmärk on vältida julgeolekuohte. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades vajadust riigi sekkumiseks julgeoleku kaalutlustel. Sotsiaaldemokraadid toetavad selle eelnõu vastuvõtmist.

7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust õigusloome protsessis ja põhiseaduslikkuse debatis, refereerides põhjalikult Õiguskomisjoni istungit ning esitades vastandlikke juriidilisi argumente. Kasutatakse juriidilisi termineid nagu "haldussidemed," "proportsionaalsus," "kaalutlusõigus" ja viidatakse Euroopa Inimõiguste Kohtu praktikale. Ekspertiis põhineb Siseministeeriumi ja Presidendi õigusnõunike seisukohtade detailsel võrdlemisel.

7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, analüütiline ja protseduuriline, keskendudes Õiguskomisjoni arutelu ja menetluslike otsuste edastamisele. Kasutatakse loogilisi argumente, vastandades juriidilisi seisukohti ning rõhutades demokraatliku protsessi (Riigikohtu) normaalset kulgu. Lõpus tehakse tugev väärtuspõhine kokkuvõte, rõhutades, et seadus ei ole suunatud uskumise vastu, vaid riigi püsimise toetuseks.

7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus töös, olles määratud juhtivkomisjoni esindajaks ja esitades Riigikogule põhjaliku ülevaate Õiguskomisjoni 8. septembri istungist. Tegevusmuster on seotud konkreetse seaduseelnõu menetluse ja presidendi veto ületamisega.

7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on Vabariigi Presidendi ja tema õigusnõunikuga, kes vaidlustavad seaduse põhiseaduspärasust, ebaselgeid keelde ja proportsionaalsust. Kriitika on suunatud ka parlamendiliikmetele (nt Varro Vooglaid), kes näevad sügavamat põhiseaduslikku vastuolu. Kõneleja kritiseerib hirmutamist, justkui sekkutaks õpetuse autonoomiasse, kuid vastasseis on peamiselt poliitika- ja menetluspõhine.

7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja näitab üles koostöövõimet, saavutades Õiguskomisjonis selge enamuse (8 poolt, 2 vastu) seaduse toetamiseks. Viidatakse pidevale koostööle Siseministeeriumi ja Kirikute Nõukoguga. Peetakse Riigikohtusse pöördumist normaalseks demokraatlikuks lahenduseks juhul, kui parlament ja president on eri arvamustel.

7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul tasandil (Eesti riigi julgeolek, põhiseaduslik kord) ja rahvusvahelistel õiguslikel pretsedentidel. Viidatakse välismõjuseadustele teistes riikides ning Euroopa Inimõiguste Kohtu praktikale.

7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmed puuduvad.

7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne küsimus on usuvabaduse ja riikliku julgeoleku tasakaal, rõhutades, et seadus ei piira uskumist ega usu praktiseerimist, vaid haldussidemeid. Kõneleja rõhutab, et eelnõu on suunatud julgeolekuohtudele ja mõjutustegevusele, mitte vene õigeusu traditsioonidele, viidates EAÕK all olevatele kogudustele.

7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on Vabariigi Presidendi poolt tagasi saadetud kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse muutmata kujul uuesti vastuvõtmine. Kõneleja on selle eelnõu tugev toetaja ja menetluslik eestvedaja, olles juhtivkomisjoni esindaja. Eesmärk on reguleerida usuühingute haldussidemeid julgeoleku kaalutlustel.

7 Analüüsitud kõnesid