Päevakorra profiil: Andre Hanimägi

Erakonnaseaduse ja krediidiasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (585 SE) esimene lugemine

2025-03-18

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt toetav erakondade rahastamise läbipaistvuse suurendamise eelnõule (585 SE), rõhutades selle tähtsust demokraatia tugevdamisel ja avalikkuse usalduse kindlustamisel. Positsioon on poliitikakeskne ja väärtuspõhine, kuigi tunnistatakse eelnõu puudusi, eriti sidusrühmade määratlemisel. Eesmärk on tagada erakondadele kampaaniate tegemisel võimalikult võrdne seis.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ekspertiis on selgelt erakondade rahastamise regulatsioonide ja ERJK töökorralduse valdkonnas, selgitades komisjoni koosseisu, valimisprotsesse ja volituste laienemise vajalikkust. Käsitletakse tehnilisi ja juriidilisi probleeme, nagu keelatud annetuste tagastamise kord ning kolmandate osapoolte (nt MTÜ-de) poolt tehtava varjatud reklaami reguleerimine. Samuti tuuakse sisse teadmised kampaaniakulude ülempiiride kehtestamise praktikast teistes riikides.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja protseduuriline, keskendudes seadusloome etappidele ja muudatusettepanekute võimalustele eelnõu parandamiseks. Kasutatakse loogilisi argumente ja faktipõhiseid selgitusi (nt ERJK koosseisu kohta), muutudes kaitsvaks, kui lükatakse ümber vastaste väiteid ERJK erapoolikuse kohta. Tone on konstruktiivne, kuid kahtlev keeruliste regulatiivsete probleemide (nt sidusrühmade määratlus) täieliku lahendamise osas.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab aktiivset osalemist konkreetse eelnõu (585 SE) esimesel lugemisel 2025. aasta märtsis. Kõneleja esitas nii küsimusi ministrile kui ka tegi pikemaid selgitavaid sõnavõtte, mis viitab põhjalikule ettevalmistusele ja soovile debatti suunata.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud EKRE-le ja teistele erakondadele, kes soovivad eelnõu kiiret tagasilükkamist, ning on intensiivne ERJK-d puudutavate väärväidete ümberlükkamisel. Kõneleja lükkab korduvalt ümber väite, et ERJK on ühe erakonna karistusorgan või sotsiaaldemokraatide organisatsioon, nõudes vastastelt statistilist tõestust nende süüdistustele. Kriitika on suunatud ka vastaste väitele, justkui oleks eelnõu tulnud ootamatult, rõhutades, et seda on arutatud aastaid.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud muudatustele ja parandustele, rõhutades Riigikogu võimet eelnõu menetluse käigus kolme lugemise jooksul paremaks teha. Väljendab valmisolekut arutada sotsiaaldemokraatide poolt esile toodud teemasid (annetuste ja kampaaniakulude ülempiirid) teiste erakondadega. Tsiteerib kolleeg Tanel Kiike positiivselt seoses suurannetajate mõju piiramise vajadusega.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmeid ebapiisavalt.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad poliitilise konkurentsi reguleerimisele, toetades annetuste ja valimiskulude ülempiiride kehtestamist. Eesmärk on vältida olukorda, kus poliitiline mõju sõltub rahalistest ressurssidest, eelistades ideede ja sisu debatti. Nähakse probleemi selles, et suurannetajatel tekib erakondade üle tugev poliitiline mõju.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Erakonnaseaduse ja krediidiasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõul (585 SE), mille eesmärk on suurendada rahastamise läbipaistvust ja laiendada ERJK volitusi. Kõneleja on eelnõu toetaja, kuid rõhutab vajadust muudatusettepanekutega lahendada keerulised küsimused, nagu sidusorganisatsioonide määratlus ning annetuste ja kampaaniakulude ülempiiride kehtestamine.

4 Analüüsitud kõnesid