Istungi profiil: Kalle Grünthal
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-11-12
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline valitsuse eelnõude suhtes, eriti kui need sisaldavad varjatud muudatusi, mis puudutavad riiklikku järelevalvet. Kõneleja rõhutab Eesti maavarade (fosforiit, haruldased muldmetallid) kaitsmist, nimetades neid "Eestimaa kroonijuveeliks," ning süüdistab valitsust tegeliku teabe varjamises rahva eest. Positsioon on tugevalt väärtuspõhine, seades esikohale rahvusliku suveräänsuse ja ressursside kaitse välismõjude eest.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust maapõueseaduse ja geoloogilise teabe haldamise osas, viidates täpsetele paragrahvidele ja lõigetele (nt § 107 lõige 3 ja § 25). Ta selgitab tehniliselt, kuidas järelevalve kaotamine Maa-ameti poolt mõjutab geoloogiliste uuringute andmete registrisse kandmist ja säilitamist. Lisaks mainitakse konkreetseid trahvisummasid (ligi 400 000 eurot) seadusenõuete rikkumise eest.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on võitluslik, dramaatiline ja hoiatav, kasutades tugevaid emotsionaalseid apelle ja metafoore, nagu "Eestimaa kroonijuveel" ja "ahnete käed." Kõneleja rõhutab pakilist ohtu ja süüdistab vastaspoolt otseselt valetamises ning teabe varjamises, viidates ka ajaloolisele vastupanule Nõukogude Liidu ajal. Ta kasutab loogilist argumentatsiooni, viidates konkreetsetele seadusesätetele, kuid kombineerib seda süüdistustega vandenõust.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster hõlmab aktiivset osalemist täiskogu aruteludes, esitades ettekandjale korduvaid ja detailseid küsimusi seaduseelnõu sisu kohta. Kõneleja rõhutab eelnõu põhjalikku läbilugemist ("pagan võtaks, ma ikkagi viitsisin eelnõu läbi lugeda") ning nõuab lisaaega oma seisukohtade esitamiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsioon on suunatud valitsusele, Kliimaministeeriumile ja eelnõu ettekandjale (Igor Taro), keda süüdistatakse ebaaususes ja tegeliku teabe varjamises. Kõneleja kritiseerib teravalt ka Euroopa Liitu/Brüsselit ("teise liidu poolt"), keda nähakse välise jõuna, mis soovib Eesti maavarasid ära võtta. Kriitika on nii poliitika- kui ka menetluslik, süüdistades eelnõu peitmist "kobarpaketis."
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiili kohta puuduvad andmed; kõneleja keskendub eelnõu vastustamisele ja vastaspoole süüdistamisele ebaaususes ja riiklike huvide reetmises. Kompromissivalmidust ei ilmne, kuna kõne lõpeb ettepanekuga lugemine katkestada.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on tugevalt suunatud Ida-Virumaale, mida käsitletakse kui Eesti kroonijuveeli maavarade (fosforiit, haruldased muldmetallid) tõttu. Kõneleja seostab seadusemuudatusi otseselt Ida-Virumaa probleemidega ja vajadusega säilitada seal puhas põhjavesi.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on seotud ressursside natsionalismi ja riikliku varanduse kaitsmisega, rõhutades, et Eesti maavarad ei tohi sattuda ahnete välismaiste käte kätte. Kõneleja rõhutab, et teave maavarade kohta on "kõige suurem varandus," mille varjamine võimaldab miljardilise kasumiga välisettevõtetel rikastuda Eesti arvel.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade kohta puuduvad andmed, välja arvatud rahva protestivaimu ja puhta põhjavee säilitamise rõhutamine, mis on seotud keskkonna ja elukvaliteediga.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Maa-ameti ümberkorraldamise eelnõu vastustamisele, kuna see sisaldab varjatud muudatusi maapõueseaduses, kaotades riikliku järelevalve geoloogilise teabe üle. Kõneleja on eelnõu tugev vastane ja teeb ettepaneku selle lugemine katkestada ning saata see komisjoni tagasi.
4 Analüüsitud kõnesid