Istungi profiil: Kalle Grünthal

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-10-22

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt valitsuse vastu, keskendudes õiguspoliitilistele vastuoludele, eriti trahvimäärade põhjendamatu tõstmise osas. Kõneleja seab kahtluse alla rahandusministri eetilise sobivuse, viidates huvide konfliktile ja isiksusehäirele. Lisaks väljendatakse tugevat vastuseisu Euroopa Liidu regulatsioonide ühtlustamisele, mis kõneleja hinnangul piirab Eesti iseseisvust ja sõltumatust.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi õiguspoliitika ja karistuspoliitika valdkonnas, arutades riigi sekkumise põhjendatust ja trahvimäärade tõstmise asjaolusid. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat, nagu "huvide konflikt," "nartsissistlik isiksusehäire" ja "tollitariifid," ning viidatakse Euroopa Liidu direktiivide ühtlustamisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, süüdistav ja konfronteeriv, sisaldades isiklikke rünnakuid (nt rahandusministri isiksusehäire mainimine). Kasutatakse tugevaid emotsionaalseid ja ajaloolisi apelle, võrreldes EL-i regulatsioonide ühtlustamist Nõukogude Liidu praktikaga, et rõhutada iseseisvuse kaotamise ohtu. Esitatakse loogilisi küsimusi, mis seavad kahtluse alla kehtiva praktika ja õiguspoliitilise põhjenduse.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on vaid ühe täiskogu istungi kohta, kus kõneleja esitas kolm küsimust ettekandjale, keskendudes karistuspoliitika ja huvide konflikti teemadele.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on rahandusminister Jürgen Ligi, keda kritiseeritakse nii isiklikul (nartsissistlik isiksusehäire) kui ka eetiliste rikkumiste (huvide konflikt) tõttu. Vastuseis on suunatud ka valitsuse õiguspoliitikale, mis karmistab trahvimäärasid ilma nähtava rikkumiste kasvuta. Kriitika on intensiivne ja isiklikke süüdistusi sisaldav.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab positiivselt teise kolleegi (Anastassia) poolt avatud teemale, mis puudutab rahandusministri eetilist sobivust, näidates valmisolekut toetuda teiste opositsiooniliikmete argumentidele. Muus osas puuduvad tõendid laiemast koostööst või kompromissivalmidusest valitsusega.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul iseseisvusel ja rahvusvahelisel tasandil (Euroopa Liidu direktiivid), rõhutades Eesti iseseisvuse säilitamise vajadust ühtlustamise taustal. Puudub konkreetne regionaalne või kohalik rõhuasetus.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Käsitletakse tollitariife ja nendega seotud trahvimäärade karmistamist, millele kõneleja on vastu, kui rikkumisi pole tõendatud. See viitab vastuseisule liiga karmile regulatiivsele sekkumisele, mis võib mõjutada majandustegevust, ning rõhutatakse huvide konflikti ohtu rahandusministri tegevuses.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendutakse õiguspoliitilisele sekkumisele, rõhutades, et riik peaks inimeste ellu sekkuma vaid äärmisel vajadusel ja juhul, kui tavameetmed ei anna tulemusi. See rõhutab ettevaatlikkust karistuspoliitika karmistamisel ja kaitseb kodanikuvabadusi liigse riikliku surve eest.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on karistuspoliitika muudatustel, eriti tollitariifide rikkumiste trahvimäärade karmistamise vastustamisel. Kõneleja on muudatuste vastane, kuna need põhinevad EL-i direktiivi ühtlustamisel, mis seab ohtu riikliku iseseisvuse, ning puudub tõendatud vajadus karmistamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid