Istungi profiil: Kalle Grünthal

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-04-30

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline valitsuse tegevuse suhtes, eriti maksutõusude ("maksukirves") ja välisabi rahastamise osas. Rõhutatakse vajadust järgida rangelt hea õigusloome eeskirju, nõudes eelnõudele väljatöötamiskavatsuse olemasolu. Seisukohad on väärtuspõhised, keskendudes Eesti maksumaksja ja elanike huvide eelistamisele riiklikus rahajaotuses. Vastuseis on tugev nii sisulistes küsimustes (trahvide tõstmine) kui ka menetluslikes rikkumistes.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi Riigikogu menetlusreeglitest (hääletamise kord, istungi ajakava) ja õigusloome protseduuridest, rõhutades väljatöötamiskavatsuse puudumist kui seaduserikkumist. Kasutatakse konkreetseid finantsandmeid ESTDEV-i kaudu jaotatud välisabi summade kohta (nt 101 miljonit, 518 000 Moldova jaoks), näidates teadlikkust riigi rahandusest. Samuti vaidlustatakse ministri selgitusi menetluskulude arvestamise korrektsuse osas.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on valdavalt konfronteeriv ja kriitiline, seades kahtluse alla ministrite pädevuse ja moraali. Kasutatakse otseseid ja emotsionaalseid apelle, küsides ministrilt, kas tal on "natukene piinlik ka" ja nõudes "ausat vastust" sotsiaalinimeselt. Stiil on formaalne, kuid sisaldab teravaid küsimusi, mis keskenduvad nii protseduurilisele loogikale kui ka rahvuslikele prioriteetidele.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõik kõned pärinevad ühest istungipäevast (30. aprill 2024), mis näitab aktiivset osalemist täiskogu aruteludel. Kõneleja sekkub nii sisulistesse debattidesse (maksupoliitika, välisabi) kui ka menetluslikesse küsimustesse (istungite ajakava, hääletamise kord).

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Vabariigi Valitsusele ja ministritele, eriti seoses hea õigusloome eeskirjade rikkumisega ja uute maksude kehtestamisega. Kriitika on nii poliitika- (välisabi eelistamine) kui ka protseduuripõhine (väljatöötamiskavatsuse puudumine). Uuele ministrile heidetakse ette vastutuse võtmata jätmist eelnevate vigade eest, nõudes "täie rauaga panemist".

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Puuduvad andmed koostöö kohta. Kõneleja fookus on ministrite ja valitsuse tegevuse otsesel ja intensiivsel kritiseerimisel.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt riiklikel prioriteetidel ja Eesti maksumaksja raha kasutamisel. Rahvusvahelised teemad (Moldova, Gruusia, Ukraina) tuuakse esile negatiivses kontekstis, et rõhutada, et raha kulutamine välismaale toimub Eesti inimeste huvide arvelt.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on tugevalt vastu uute maksude kehtestamisele ("maksukirves"). Kritiseeritakse riigi raha laialijagamist välismaale (ESTDEV kaudu 101 miljonit), nõudes fiskaalset distsipliini ja raha suunamist Eesti inimeste heaks. Kahtluse alla seatakse valitsuse põhjendused menetluskulude kohta, väites, et need ei ole korrektsed.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalteemadest käsitletakse trahvide tõstmise õiguspärasust, millele on kriitiliselt reageerinud ka Eesti Advokatuur. Samuti rõhutatakse vajadust toetada Eesti inimesi pärast seda, kui nad on toetanud kõiki teisi, viidates sotsiaalsele õiglusele riigisiseselt.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja on aktiivne vastane eelnõudele, mis tõstavad trahve ja kehtestavad uusi makse (nt magusa joogi maks, 418 SE). Peamine seadusandlik fookus on menetlusnormide järgimisel, nõudes väljatöötamiskavatsuse olemasolu ja vaidlustades eelnõude tagasilükkamise hääletamise korda. Tehakse ettepanek olulise eelnõu arutelu edasi lükkamiseks, et tagada piisav menetlusaeg.

6 Analüüsitud kõnesid