Päevakorra profiil: Kalle Grünthal
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (578 SE) esimene lugemine
2025-04-15
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt reguleeriv ja väärtuspõhine, keskendudes ühistranspordiseaduse viimisele põhiseadusega kooskõlla võrdse kohtlemise tagamiseks. Kõneleja nõuab taksonduses korra majja löömist, kaitstes traditsioonilisi taksojuhte ja tarbijaid platvormiteenuste (Bolt) ebaausa konkurentsi eest. Stants on tugev ja kriitiline valitsuse passiivsuse suhtes.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi ühistranspordiseadusest, keeleseadusest (§ 26, § 27) ja infoühiskonna teenuse seadusest (§ 2 p 1), viidates konkreetsetele õigusaktidele. Ekspertiis hõlmab taksoteenuse kvaliteedinõudeid, nagu keeleoskus B1, tehniline ülevaatus ja taksomeetrite kasutamine, ning kontrollimehhanismide puudujääke.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on võitlev, kiireloomuline ja teravalt kriitiline, kasutades emotsionaalseid näiteid (nt linna mittetundmine, umbkeelsed juhid) ja tugevaid väljendeid (nt "ugri-mugri keelt," "libataksojuhid"). Juriidilisi argumente toetatakse anekdootlike lugudega isiklikest kogemustest ja teiste taksojuhtide kaebustest, et rõhutada tarbijaturvalisuse puudujääke.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Enne eelnõu esitamist suheldi paljude Foruse taksojuhtidega, et koguda teavet turuprobleemide kohta. Kõneleja viitab osalemisele komisjoni istungil ja mainib isiklikku negatiivset reaktsiooni (vihane sõimukiri) eelnõu esitamise järel.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõige tugevam kriitika on suunatud platvormiteenuse pakkujale Boltile, keda süüdistatakse agressiivses lobitöös ja eesmärgis saavutada turul ainuvõim, süües välja tavataksod. Samuti kritiseeritakse Vabariigi Valitsuse seisukohta, mis lükkas eelnõu tagasi ainetute ja laest võetud põhjendustega.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tegutseb eelnõu algatajana, paludes Riigikogu liikmetelt toetust taksonduses korra loomiseks. Väljendab avatust paranduste tegemiseks eelnõusse, kuid on kindlalt oma seisukoha taga õigusriigi ja võrdse kohtlemise põhimõtete kaitsel.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on Eesti taksondusel ja linnaruumil, tuues näiteid Tallinnast (TalTechi sõit, lennujaama juures toimuv eksamite äri) ja mainides Rakvere taksojuhtide kaebusi. Probleem on raamistatud riikliku regulatsiooni küsimusena, mis mõjutab kohalikke teenuseid.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated toetavad ranget riiklikku regulatsiooni, et tagada võrdsed konkurentsitingimused samas ärisektoris. Nõutakse, et platvormiteenused kannaksid samu kohustusi (nt taksomeetrid, regulaarne tehniline ülevaatus) kui traditsioonilised taksod, et vältida ebaausat turumoonutamist.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tugev rõhk on pandud keelenõuete täitmisele, nõudes taksojuhtidelt eesti keele oskust B1 tasemel, mis on teenindajale kohustuslik. Väljendatakse muret selle pärast, et keeleeksameid narritakse ja välismaalastest juhid ei suuda tagada tarbijatega suhtlemist ega turvalisust.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (578 SE) algatamine ja toetamine. Eesmärk on ühtlustada taksoteenuse nõudeid ja tõsta kontrollimehhanismid (keeleseaduse täitmise kontroll) Keeleametilt MUPPO ja Politsei pädevusse, et tagada rikkumiste korral täiendav tulu riigikassasse.
5 Analüüsitud kõnesid