Päevakorra profiil: Kalle Grünthal

Erakonnaseaduse ja krediidiasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (585 SE) esimene lugemine

2025-03-18

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt protseduuriline ja õigusriiklik, vastandudes Valitsuse (Ministri) tegevusele, mis ületab väidetavalt tema õiguspädevuse. Rõhutatakse vajadust järgida rangelt Riigikogu ja Vabariigi Valitsuse normitehnika eeskirju eelnõude menetlemisel. Seisukoht on tugevalt vastanduv, süüdistades ministrit suurushullustuses ja püüdes Riigikogule ülesandeid anda. Eelnõu raamimine on selgelt protseduuripõhine, mitte sisuline.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust õigusloome protseduurides ja normitehnikas, viidates konkreetselt Vabariigi Valitsuse hea õigusloome normitehnika eeskirjale. Ta kasutab juriidilist terminoloogiat, nõudes ministrilt konkreetsete õigusnormide nimetamist, mis annaksid talle õiguse Riigikogu tööle sundida. Eraldi rõhutatakse huvigruppide (erakondade) kaasamise kohustust eelnõu väljatöötamisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga võitluslik, kriitiline ja isiklikke rünnakuid sisaldav, süüdistades ministrit "mania grandiosa" ehk suurushullustuses. Kuigi esitatakse juriidilisi ja loogilisi argumente, on toon terav ja konfronteeriv, ministri vastuseid nimetatakse "muinasjutuks". Kasutatakse võrdlusi (koristaja ja ülemus) ning nõutakse tungivalt menetluse peatamist ministri puudumise tõttu.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad aktiivset osalemist Riigikogu istungil eelnõu esimesel lugemisel, kus keskendutakse protseduuriliste küsimuste esitamisele ja ministri kohaloleku nõudmisele. Kõneleja on valmis koheselt reageerima ministri vastustele ja esitama ettepanekuid istungi käigu muutmiseks (menetluse peatamine).

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud Vabariigi Valitsusele ja konkreetsele ministrile, keda kritiseeritakse nii isiklikult (suurushullustus) kui ka protseduuriliselt (õigusloome eeskirjade rikkumine ja õiguspädevuse ületamine). Kriitika on intensiivne ja kompromissitu, nõudes seadusandliku protsessi peatamist, kuni minister naaseb ja protseduurireegleid järgitakse. Eraldi kritiseeritakse erakondade ebapiisavat kaasamist eelnõu ettevalmistamisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näidatakse koostööd kolleegidega, ühinedes Mart Helme küsimusega ministri kohaloleku osas ja rõhutades kolleegide seisukohtade olulisust. Valitsuse suunal on koostöö puudulik, keskendudes pigem vastandlikule juriidilisele seisukohale ja protseduuriliste vigade väljatoomisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendumine on täielikult riiklikul tasandil õigusloome protsessidele ja Riigikogu ning Vabariigi Valitsuse vahelistele pädevusküsimustele. Regionaalne või kohalik fookus puudub.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmed puuduvad. Kuigi eelnõu puudutab krediidiasutuste seadust, keskendub kõneleja eranditult menetlusnormidele, mitte majanduslikule sisule.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmed puuduvad.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Erakonnaseaduse ja krediidiasutuse seaduse muutmise eelnõu (585 SE) menetlemise vastustamisel protseduurilistel alustel. Kõneleja tegutseb eelnõu vastasena, rõhutades, et Valitsus on rikkunud hea õigusloome normitehnika eeskirja, jättes kaasata kõik erakonnad.

3 Analüüsitud kõnesid