Päevakorra profiil: Kalle Grünthal
Energiamajanduse korralduse seaduse, elektrituruseaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse muutmise seaduse eelnõu (359 SE) teine lugemine
2024-09-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv valitsuse energiapoliitikale, eriti seoses tuuleenergia projektidega, mida nähakse rahvusrikkuse tasuta äraandmisena välisfirmadele. Rõhutatakse vajadust järgida Põhiseaduse § 5 sätteid loodusvarade säästliku kasutamise osas ja kritiseeritakse valitsuse tegevust, mis muudab Eesti majanduslikuks perifeeriaks. Lisaks nõutakse parlamendi töökorralduses ranget korda ja efektiivsust, eriti erakorraliste istungite ajal.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust nii põhiseadusõiguses (loodusvarade määratlus, viidates PS § 5 ja selle kommentaaridele) kui ka majandusteoorias, viidates Immanuel Wallersteini perifeeria teooriale. Lisaks esitatakse detailne analüüs konkreetsete tuuleenergia arendajate (nt Vindr Baltic) omandisuhetest ja finantskapitalist (5104 eurot kapitali), tuues esile välisinvestorite (Prantsuse InfraVia fond) rolli. Asjatundlikkust demonstreeritakse ka parlamendi töökorralduse ja protseduurireeglite osas.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, kriitiline ja tungiv, kasutades nii akadeemilisi viiteid (Wallerstein) kui ka tugevaid emotsionaalseid ja ajaloolisi võrdlusi (koloniseerimine, maadeuurijad, "ärihaid"). Kõneleja kasutab korduvaid rõhutusi ja küsimusi, et rõhutada valitsuse korrumpeerumist ja Eesti muutumist perifeeriaks. Protseduurilistes küsimustes kasutatakse ka irooniat ja huumorit ("sõidame sama targalt tagasi").
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivsusmuster hõlmab nii sisulist debatti energiaseaduse eelnõu teemal kui ka protseduuriliste küsimuste tõstatamist, nõudes selgust istungi korralduses, aparatuuri korrasolekus ja küsimuste järjekorras. Kõneleja on teinud eeltööd konkreetsete arendusprojektide ja nende rahastamise uurimisel, esitades saadud andmeid saalis.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud valitsusele, keda süüdistatakse Eesti muutmisel perifeeriaks ja loodusvarade tasuta loovutamises välismaistele "ärihaidele." Kriitika on intensiivne, sisaldades otseseid süüdistusi korruptsioonis ja rahvuslike huvide reetmises. Lisaks kritiseeritakse istungi juhatajat ebapiisava protseduurilise selguse ja korra puudumise eest erakorralisel istungil.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on puhtalt vastanduv ja kriitiline, keskendudes valitsuse ja istungi juhataja tegevuse teravale kritiseerimisele. Puuduvad viited kompromisside otsimisele või erakondadeülesele koostööle, välja arvatud viisakad pöördumised ettekandja ja juhataja poole.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on selgelt suunatud kohalikele probleemidele, tuues esile Järva valla tuulepargi projekti (109 tuulikut) kui näite riikliku poliitika negatiivsest mõjust kohalikele elanikele ja keskkonnale. Järvamaa näidet kasutatakse laiemate majanduslike ja suveräänsusprobleemide illustreerimiseks.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on tugevalt rahvuslikud ja protektsionistlikud, nõudes, et loodusvaradest saadav kasu jääks Eesti rahvale, mitte ei liiguks välismaistele investoritele. Vastustatakse mudelit, kus Eesti annab ressursid tasuta ära, saades vastu vaid minimaalseid talumistasusid (sentides või mõned tuhanded eurod). Valitsuse poliitikat nähakse majanduslikult hävitavana, mis viib Eesti perifeeria staatusesse, kus riik on vaid tooraine allikas.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 359 SE (energiaseaduste muudatused) vastustamisel, kuna see annab kõneleja hinnangul välisettevõtetele liiga suured õigused Eesti loodusvarade kasutamiseks. Teisene fookus on parlamendi töökorralduse reeglite ja juhendite nõudmisel erakorraliste istungite jaoks.
6 Analüüsitud kõnesid