Istungi profiil: Ants Frosch

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-10-21

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse ja Siseministeeriumi tegevuse suhtes julgeolekuasutuste kontrollimisel, nõudes politsei ja Kaitsepolitsei tegevuse selget auditit ja revisjoni. Kõneleja kritiseerib valitsust põhimõttelise vea tegemise eest, vältides teema eskaleerumise ennetamisel samal ajal 1944. aastal langenud Eesti meeste mälestamist. Peamine kriitika on suunatud valitsuse ebakompetentsusele ja vastutuse vältimisele (performance-driven).

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab autoriteeti ja teadmisi sisejulgeoleku, politsei ja Kaitsepolitsei tegevuse kontrolli ning jälitustegevuse (kõneeristused) juriidiliste aspektide osas. Ta viitab konkreetsetele varasematele juhtumitele (2004. aasta sündmused, 2014. aasta KAPO ametniku röövimine) ja hiljutisele Tartu kohtuasjale, et toetada oma väiteid kontrolli puudumisest. Ekspertiis keskendub institutsionaalsele kontrollile ja tõendamise protseduuridele.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, analüütiline ja nõudlik, keskendudes institutsionaalsetele ja menetluslikele vigadele. Kasutatakse loogilisi argumente ja viiteid konkreetsetele ajaloolistele ning juriidilistele juhtumitele, et rõhutada valitsuse tegevuse ebakompetentsust ja kontrolli puudumist. Tone on formaalne, kuid sisaldab teravaid hinnanguid (nt "ülimalt käpardlikult," "mindi kahuriga varblast laskma").

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne täiskogu istungitel, esitades ministrile otseseid küsimusi ja osaledes pikemates debattides. Ta viitab varasematele aruteludele julgeolekuasutuste kontrolli erikomisjonis, mis näitab regulaarset tegevust erikomisjoni tasandil. Kõneleja palus debati käigus lisaaega, mis viitab soovile teemat põhjalikult käsitleda.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on Vabariigi Valitsus ja Siseministeerium, keda kritiseeritakse vastutuse vältimise ja julgeolekuasutuste kontrolli alt väljalaskmise eest. Kriitika on süsteemne ja intensiivne, süüdistades valitsust julgeoleku tagamise protseduuride kahjustamises ning poliitilise tahte puudumises mälestusteemadel. Kompromissivalmidust ei väljendata, vaid nõutakse selget revisjoni.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on peamiselt oponeeriv, kuid viidatakse kolleegide (Leo Kunnas) küsimustele, mis näitab teiste opositsiooniliikmete argumentide toetamist ja integreerimist oma kõnesse. Puuduvad viited kompromissivalmidusele või erakondadeülesele koostööle valitsusega.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikul julgeolekul, valitsuse kontrollimehhanismidel ja Eesti rahvusvahelisel mainel (nt seoses 2014. aasta piirijuhtumiga). Mainitakse ka ühte konkreetset kohtuasja Tartus, mis puudutab tõendite kogumise protseduure, tuues näite riikliku probleemi regionaalsest ilmingust.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated piirduvad spekulatiivse küsimusega Ukraina mobilisatsiooniealiste meeste varjupaiga andmise kohta, kus vastandatakse Ukraina kaitsevõime Eesti majanduse hakkamasaamisele ja vajadusele tööjõu järele. Muid seisukohti maksude, kulutuste või regulatsioonide osas ei esitata.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja tegeleb julgeoleku ja kodanikuvabaduste tasakaalu küsimusega, kritiseerides kontrollimatut jälitustegevust, mis on kahjustanud tõendamise protseduure. Oluline on ka ajaloolise mälu teema, kus kritiseeritakse valitsuse suutmatust mälestada 1944. aastal langenud Eesti mehi. Lisaks tõstatatakse küsimus mobilisatsiooniealiste Ukraina meeste varjupaiga ja kodanikukohuse täitmise teemal.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud julgeolekuasutuste kontrolli parandamisele ja nõutakse põhjalikku revisjoni. Kõneleja kritiseerib Siseministeeriumi lubaduste täitmata jätmist seaduseelnõude osas, mis puudutavad julgeolekuasutuste ametkondlikku kontrolli.

4 Analüüsitud kõnesid