Istungi profiil: Mart Võrklaev
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-09-24
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on peamiselt protseduuriline, toetades rahanduskomisjoni eelnõude edasiliikumist Riigikogus, tehes ettepaneku esimene lugemine lõpetada. Rõhutatakse maksuskeemide sulgemise vajadust kinnisvara valdkonnas ja toetatakse ettevõtluskonto süsteemi lihtsustamist, mis soodustab maksude kohest tasumist. Positsioon on poliitika- ja detailipõhine, keskendudes seadusemuudatuste tehnilisele sisule.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõrge asjatundlikkus maksupoliitika ja maksuseaduste alal, eriti kinnisvara käibemaksu (sh uusehitiste maksustamine ja kasutusse andmise skeemid) ning ettevõtluskonto regulatsiooni osas. Esineja kasutab täpseid tehnilisi termineid ja selgitab detailselt keerulisi piirmäärasid, nagu Eesti 40 000 euro piir ja EL-i 100 000 euro piir käibemaksukohustuslasena registreerimisel. Ekspertiis seisneb ministeeriumi ametnike ja ministri selgituste täpses edasiandmises ning komisjoni arutelu kokkuvõtmises.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on väga formaalne, neutraalne ja protseduuriline, keskendudes eranditult rahanduskomisjoni arutelu ja otsuste edasiandmisele. Kõne on faktipõhine, sisaldades palju konkreetseid numbreid, kuupäevi ja seaduseparagrahvidele viitamist, eesmärgiga anda täiskogule detailne ülevaade. Emotsionaalsed või ideoloogilised apellid puuduvad, domineerib loogiline ja tehniline argumentatsioon.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja on aktiivne seadusandlikus töös, tegutsedes Rahanduskomisjoni esindajana ja ettekandjana Riigikogu täiskogu ees. Tegevusmuster hõlmab detailsete komisjoniistungite (9. septembril) kokkuvõtmist, ministeeriumi ametnike kaasamise kajastamist ning protseduuriliste tähtaegade (nt 8. oktoober) määramist.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene vastandumine puudub. Esineja tegeleb komisjoni liikmete (Aivar Kokk, Annely Akkermann jt) esitatud küsimuste ja kahtluste selgitamisega, käsitledes neid sisuliste päringutena, mis vajavad täpsustamist ministeeriumi poolt. Kriitika on suunatud pigem olemasolevatele maksuskeemidele, mida eelnõu püüab sulgeda.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja kaasav, kajastades mitmete Riigikogu liikmete ja ministeeriumide esindajate (Ligi, Külasalu, Ani) panust komisjoni arutelusse. Esineja tagab, et komisjoni liikmete poolt palutud täiendavad arvutused maksukoormuse jagunemise kohta saadetakse komisjonile, näidates valmisolekut detailide selgitamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul maksupoliitikal (kinnisvara käibemaks, ettevõtluskonto) ja Euroopa Liidu ülestel maksupiirmääradel ning regulatsioonidel. Mainitakse näiteid teistest EL-i liikmesriikidest (Soome), et selgitada piiriülest maksustamist.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab maksuskeemide sulgemist uusehitiste käibemaksu vältimisel ja väikeettevõtluse lihtsustamist ettevõtluskonto kaudu, et tagada maksude kohene tasumine. Märgitakse, et ettevõtluskonto eeliseks on maksude kohene tasumine, vastandudes osaühingute optimeerimisvõimalustele. Toetatakse käibemaksu piirmäära tõstmist 40 000 euroni, mis vastab varasema 25 000 euro reaalväärtusele.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Rahandusministeeriumi eelnõudel, mis puudutavad kinnisvara käibemaksu reeglite muutmist alates 2026. aastast, et vältida näilisi tehinguid enne kasutuselevõttu. Teine prioriteet on ettevõtluskonto maksustamise ja piirmäärade ajakohastamine, et lihtsustada ettevõtlust ja tagada sotsiaalmaksu laekumine. Esineja on nende eelnõude juhtivkomisjoni esindaja.
3 Analüüsitud kõnesid