Päevakorra profiil: Mart Võrklaev
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks
2025-04-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugevalt suunatud eelarvedistsipliinile ja riigi rahanduse korrastamisele, kritiseerides varasemat vastutustundetut kulutamist. Kuigi toetatakse kaitsekulude tõstmiseks vajalikke maksutõuse (käibemaks, tulumaks, aktsiisid), nähakse mootorsõidukimaksu kui paratamatut tagajärge varasemale suurele defitsiidile. Pikaajaliselt eelistab kõneleja "õhemat riiki," mis sekkub vähem, pakub vähem toetusi ja kehtestab madalamaid makse.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikku asjatundlikkust maksuseaduste ja Riigikogu menetluskorra osas, eriti seoses mootorsõidukimaksu ja põhiseadusliku järelevalvega. Ta eristab täpselt õiguskantsleri põhiseadusevastasuse ettepanekut (§ 142) poliitilistest soovitustest (§ 139 lõige 2) ning tunneb hästi maksude administreerimise tehnilisi detaile (nt maamaksu võrdlus).
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on valdavalt analüütiline ja protseduuriline, keskendudes faktidele ja seadusesätetele, kuid sisaldab ka tugevat kaitsepositsiooni maksude kehtestamise läbipaistvuse osas. Kasutatakse loogilisi apelle ja õiguslikke viiteid, samuti rõhutatakse poliitilist õppetundi, et kulutuste allikas tuleb alati küsida. Toon on kohati kaitsev, eriti vastates süüdistustele õiguskantsleri ründamise kohta.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Rahanduskomisjoni liige, osaledes õiguskantsleri ettepaneku aruteludel 11. ja 25. märtsil ning esitades Riigikogule komisjoni seisukoha. See viitab regulaarsele ja struktureeritud osalemisele seadusloome protsessis komisjoni tasandil.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud peamiselt varasematele poliitikutele, kes lubasid "häid ja ilusaid asju," kuid ei öelnud, kust raha võetakse, põhjustades seega eelarvedefitsiidi. Kõneleja lükkab kategooriliselt tagasi vastaspoole vihjed mootorsõidukimaksu seotusele kaitsekuludega, rõhutades, et kaitsekulude tõstmise vajadus on Putini kätetöö.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab koostööd Rahanduskomisjonis, viidates "konsensuslikule otsusele" õiguskantsleri ettepaneku toetamisel. Ta näitab üles avatust lahenduste leidmiseks, nõustudes, et praktikas ilmnenud kitsaskohad (nt hävinud sõiduki maksutagastus) tuleb Riigikogus läbi kaaluda.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab fiskaalset distsipliini ja kritiseerib varasemat kulutamist, mis viis defitsiidini. Ta õigustab maksutõuse (käibemaks, tulumaks, aktsiisid) kaitsekulude ja eelarve tasakaalustamise vajadusega. Pikaajaline eelistus on madalamad maksud ja väiksem riiklik sekkumine.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimine, toetades õiguskantsleri ettepanekut. Eelkõige keskendutakse regulatsioonide puudujääkide parandamisele sõiduki hävimisel ja registreerimistasude tagastamisel. Kõneleja on toetaja rollis, aidates komisjonil tuvastada ja lahendada seaduse rakendamise kitsaskohti.
4 Analüüsitud kõnesid