Päevakorra profiil: Mart Võrklaev
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (488 SE) esimese lugemise jätkamine
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Peamine poliitiline seisukoht on Isamaa algatatud mootorsõidukimaksu kehtetuks tunnistamise eelnõu tugev vastustamine, toetades rahanduskomisjoni ettepanekut eelnõu tagasi lükata (7 poolt- ja 2 vastuhäält). Seisukoht on tugevalt protseduuriline, rõhutades seadusloome kvaliteeti ja algatajate suutmatust komisjonis sisulist debatti pidada. Ta kaitseb varasemat automaksu kehtestamist, rõhutades, et selle otsustas Riigikogu, mitte üksikisik.
24 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ekspertiis on selgelt seotud seadusandliku protseduuri ja rahanduskomisjoni töökorraldusega, rõhutades eelnõude menetlemise etappe ja nõuet sisuliseks aruteluks. Ta demonstreerib teadmisi mootorsõidukimaksu seaduse taustast ja viitab tehnilistele ressurssidele, nagu MTA kalkulaator, kust vastuseid leida. Tema autoriteet tuleneb rollist komisjoni ettekandjana ja varasemast ministrikogemusest.
24 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja protseduuriline, keskendudes korduvalt komisjonis toimunud arutelu (või selle puudumise) rõhutamisele, kasutades fraasi "Kahjuks me komisjonis neid teemasid ei arutanud". Toon on sageli kaitsev, eriti süüdistuste (valetamine, peitu pugemine) eitamisel, ning ta eelistab loogilisi apelle, viidates protokollidele ja töökorrale. Ta väljendab pettumust opositsiooni vähese sisulise panuse üle.
24 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivne Riigikogu täiskogu istungil rahanduskomisjoni ettekandjana, tutvustades eelnõu menetluskäiku ja vastates küsimustele. Mainib varasemat välislähetust, mis tingis arutelu edasilükkamise. Korduv muster on rõhutada valmisolekut arutada teemasid väljaspool ametlikku komisjoni formaati, näiteks "koridori peal üks ühele".
24 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kriitikaobjektid on eelnõu algatajad Isamaa ja EKRE, keda süüdistatakse sisulise debati puudumises rahanduskomisjonis. Kriitika on intensiivne ja protseduuriline, vihjates, et Isamaal puudus "sisuline soov midagi muuta" ja et Martin Helme "puges peitu" komisjoni arutelust eemale jäädes. Ta kritiseerib opositsiooni selle eest, et saalidebatt on seetõttu vaesem.
24 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on formaalne ja protokollikeskne, rõhutades komisjoni tugevat toetust eelnõu tagasilükkamisele. Ta rõhutab, et täidab täpselt seda rolli, mis tal on, kuid väljendab samas valmisolekut arutada keerulisi küsimusi kolleegidega mitteametlikult, väljaspool saali, et leida lahendusi.
24 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus puudub, välja arvatud viide Isamaa esindaja Aivar Koka tõdemusele, et mootorsõidukimaks ei ole regionaalselt mõistlik. Ta ei võta sellele seisukohale otseselt seisukohta, vaid märgib, et see oli ainus sisuline argument, mis komisjonis kõlas.
24 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on seotud mootorsõidukimaksu kaitsmisega, rõhutades, et see oli eelmisele valitsusele väga oluline. Ta viitab fiskaalsete küsimuste lahendamisel MTA kalkulaatorile kui usaldusväärsele allikale. Ta rõhutab, et vastused ja lahendused maksuga seotud küsimustele on olemas, kuigi neid antud eelnõu raames ei arutatud.
24 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
24 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on Isamaa algatatud mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise eelnõu (488 SE) tagasi lükkamine, olles selle eelnõu tugev vastane. Ta rõhutab, et iga eelnõu algataja peab ise muretsema selle pärast, et tema eelnõu saaks sisuliselt arutatud. Ta teeb ettepaneku eelnõu tagasi lükata, mis sai komisjonis tugeva toetuse.
24 Analüüsitud kõnesid