Täiskogu istungite kaupa: Varro Vooglaid

Kokku istungeid: 149

Täielikult profileeritud: 149

2025-10-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja demokraatia printsiipide alal, viidates konkreetsetele paragrahvidele (Põhiseadus § 1, § 4) ning Eesti ajaloolistele põhiseadustele (1920, 1933). Samuti on tal teadmisi EL-i rahandusest, tsiteerides Euroopa Kontrollikoja aruannet ja konkreetseid laenuintresside numbreid (30 miljardit eurot).
2025-10-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust kultuurivaldkonna juhtimise ja ministeeriumidele alluvate asutuste vastutuse osas. Ta viitab konkreetsetele ja hiljutistele kultuuriintsidentidele (ERM, Draamateatri lavastus), analüüsides nende mõju rahvuslikule ühtsusele. Ekspertiis keskendub kultuurilise kooskõla ja seaduslikkuse nõudele riiklikult rahastatud asutustes.
2025-10-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib teadmisi massilise jälgimistehnoloogia (numbrituvastuskaamerad) ulatuse ja ebaseadusliku kasutamise kohta PPA poolt, mainides süsteemi, mis koosneb vähemalt 170 kaamerast. Ta on kursis politsei laienevate volituste aruteludega ning tsiteerib konkreetseid meediaallikaid (Eesti Ekspress) ja PPA peadirektori Egert Belitševi seisukohti.
2025-10-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust demograafia valdkonnas, kasutades konkreetseid statistilisi andmeid sündimuskordaja (1,18) ja sündide arvu kohta alates 1988. aastast. Argumentatsiooni toetatakse Sotsiaalministeeriumi analüüsi viitamisega ning tehniliste terminite (nt summaarne sündimuskordaja, rahvastikutaseme säilimine) kasutamisega.
2025-10-07
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigirahanduse ja eelarvepoliitika vallas, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (nt eelarvedefitsiit, riigirahanduslikult jõukohane). Eriti rõhutatakse eelarvedokumentide kvaliteeti ja läbipaistvust ning viidatakse Riigikontrolli audititele riigikaitsekulutuste kontrolli kohta. Ta nõuab detailset infot maksumaksja raha liikumise kohta, osutades üldiste numbrite ebapiisavusele.
2025-09-24
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust põhiseadusõiguse (viidates § 3 ja § 128) ja andmekaitse valdkonnas, rõhutades andmete kogumise minimaalsuse põhimõtet. Ta kasutab detailseid teadmisi Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest, et lükata ümber argumendid kiireloomulisuse kohta. Samuti on ta kursis PPA numbrituvastuskaamerate süsteemi tehniliste ja õiguslike detailidega.
2025-09-24
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi rahanduse ja võlakoormuse teemadel, küsides detailselt laenude intressimaksete suuruse kohta nii praegu (2 miljardi pealt) kui ka prognoositavalt 2030. aastaks. Ta viitab konkreetselt 2023. aasta valimisprogrammile ja koalitsioonileppele, mis näitab dokumentide tundmist. Ekspertiis on selgelt majanduslik ja fiskaalpoliitiline.
2025-09-23
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Ekspertsus ilmneb seadusloome detailides, eriti seoses kaalutlusõiguse piiramise ja tõendite kvalifitseerimise vajadusega seaduses endas, mitte ainult seletuskirjas. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "rahvastikuregister" ja "tervishoiuteenuse osutaja" ning tuuakse näiteid alternatiivsetest tõenditest (DNA-test, kiirabikaart, tunnistajate ütlused).
2025-09-22
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib detailsust merejulgeoleku operatsiooni teemal, kasutades konkreetseid nimesid (AW139, tanker Jaguar/Argent) ja tehnilisi termineid (pardumine, eskort). Argumentide toetuseks kasutatakse endise mereväe ülema Jüri Saska hinnangut, et seada kahtluse alla peaministri ametlik narratiiv. Samuti käsitletakse sisejulgeoleku personali (PPA) ja vanglate kriisivalmiduse regulatiivseid aspekte.
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi Eesti Vabariigi Põhiseadusest, viidates täpsetele paragrahvidele (§ 40, § 44, § 130) ja õiguslikele kontseptsioonidele. Ta osales spetsiifilises õigusdiskussioonis presidendi õigusnõuniku Hent-Raul Kalmoga usuvabaduse piiramise teemal. Ta rõhutab usuühenduste vabaduse fundamentaalsust riigivõimu sekkumise eest.
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Kõneleja näitab teadlikkust julgeolekuintsidentidest, viidates konkreetselt Võrtsjärve droonijuhtumile ja varasematele Ukraina rünnakutele Venemaal. Kasutab tehnilisi termineid nagu "lennutrajektoor" ja "ründedroon", keskendudes intsidendi uurimise detailidele (stardikoht, õhuruumi sisenemine). Rõhutatakse, et need küsimused peaksid olema möödunud nädalate jooksul läbi uuritud ja selgeks saanud.
2025-09-16
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja institutsionaalse vastutuse valdkonnas, viidates konkreetselt Põhiseaduse § 3-le. Ekspertiis tuleneb ka praktilisest kogemusest Riigikogu liikme ja spetsiifiliselt õiguskomisjoni liikmena. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "õigusriiklus" ja "kompetentsus".
2025-09-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigikontrolli auditite ja finantsjuhtimise järelevalve alal, tsiteerides täpselt probleeme dokumentide kättesaadavuse, kaitseotstarbelise abi lepingute ning arvele võetud varude koguste ja maksumuse osas. Ekspertiis keskendub organisatsioonilisele segadusele ja raamatupidamislikest probleemidest sügavamatele sisulistele puudustele.
2025-09-10
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi tervishoiupoliitika ja vaktsiinide teemal, kasutades termineid nagu "mRNA tehnoloogia", "ohutusuuringud" ja "ebateaduse levitajad". Ta esitab vastuväiteid ministri väidetele vaktsiinide turvalisuse ja tõhususe kohta, viidates teaduspõhise aluse puudumisele. Samuti on tal range arusaam Riigikogu protseduurireeglitest, puudutades puldi kasutamise ja küsimuse mahavõtmise õigust.
2025-09-09
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi riigikaitse haldamise, rahakasutuse kontrolli ja Riigikontrolli auditite osas, viidates süsteemsele bardakile. Eriti tugev on tema asjatundlikkus põhiseadusõiguse ja finantsregulatsiooni valdkonnas, rõhutades proportsionaalsuse põhimõtet ja õiguste piiramise seaduslikku alust hoiu-laenuühistute tegevuse kontekstis.
2025-09-04
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse ning põhiseadusõiguse alal, tsiteerides sageli konkreetseid paragrahve (nt § 95, § 103, § 128) ja vaidlustades juhatuse tõlgendusi. Ta näitab põhjalikku teadmist seadusandluse algatamise tehnilistest detailidest, eriti seoses eelnõude vastuvõtmise häälteenamuse nõuetega. Lisaks on ta kursis õiguskantsleri varasemate seisukohtadega seoses õigusega elule.
2025-06-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja õigusriikluse teemadel, viidates presidendi õiguslikule analüüsile ja karistusseadustiku paragrahvidele. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "kanoonilised sidemed", "sundlõpetamine" ja "kosmeetilised muudatused", rõhutades eelnõu sisulist vastuolu põhiseadusega. Ta toetub presidendi kantselei esindaja (Mall Gramberg) poolt õiguskomisjonis antud hinnangule eelnõu muudetud kuju kohta.
2025-06-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust andmetöötluse, tehisintellekti ja riikliku jälgimise valdkonnas, kasutades termineid nagu profileerimine, pseudonüümitud andmed ja isikustatud tasand. Ta toob konkreetse näitena PPA üle-eestilise numbrituvastuskaamerate võrgustiku, mis teeb igas kuus keskmiselt 20 miljonit pilti. Lisaks on tal teadmisi Eesti õiguskaitseorganite korruptsioonijuhtumitest, viidates endise KAPO ametniku raamatule "Sündikaat".
2025-06-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu kodukorra ja protseduuride osas, tehes ettepanekuid pildistamise reeglite paremaks rakendamiseks. Samuti on ta kursis õigussüsteemi haldusstruktuuriga, eriti Prokuratuuri sõltumatuse ja Justiitsministeeriumi järelevalve piiridega, viidates prokuratuuriseadusele.
2025-06-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja seadusloome protseduuride vallas. Ta viitab täpselt õiguskomisjoni istungite protokollidele, Vabariigi Presidendi seisukohtadele ning analüüsib eelnõu muudatuste juriidilist tuuma (kanooniliste sidemete nõue). Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "proportsionaalsus" ja "tuumne nõudmine", toetudes Mall Grambergi (Presidendi Kantselei esindaja) tunnistustele.
2025-06-11
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust sotsioloogiliste uuringute ja andmete analüüsimisel, vaidlustades peaministri esitatud numbreid Riigikantselei tellitud küsitluse tulemuste osas. Samuti nõuab ta finantsilist selgust, küsides konkreetseid numbreid vanglaprojektiga seotud netotulu (tulu miinus kulud) kohta, näidates huvi fiskaalse detaili vastu.
2025-06-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust õigushariduse, kohtukorralduse ja põhiseadusõiguse valdkonnas, kasutades tehnilist terminoloogiat (nt abstraktne normikontroll, kassatsioonikohus). Ta toetub oma varasemale töökogemusele Tartu Ülikooli õigusteaduskonnas ning viitab rahvusvahelistele eeskujudele (Saksamaa, Prantsusmaa) kohtusüsteemi reformi arutelul.
2025-06-09
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi massijälgimissüsteemide tehnilistest ja juriidilistest aspektidest, viidates konkreetsetele andmetele (üle 200 kaamera, 20 miljonit pilti kuus) ja süsteemi ajaloole (alates 2009. aasta määrusest). Eriti rõhutatakse isikuandmete kaitse seaduse rikkumist ja viidatakse õiguskantsleri ning Andmekaitse Inspektsiooni seisukohtadele. Samuti on teadlik PPA sisemistest toimingutest ja päringute hulgast andmebaasi.
2025-05-21
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib detailseid teadmisi seaduseelnõude sisust, tsiteerides konkreetseid karistusparagrahve (nt § 23791) ja sanktsioonide summasid (kuni 400 000 eurot), et tõestada valitsuse väidetavat valet. Samuti näidatakse üles asjatundlikkust majandusküsimustes, esitades hüpoteetilisi stsenaariume käibemaksu langetamise mõju kohta laekumistele. Lisaks kasutatakse võrdlusi teiste riikide (Läti, Saksamaa) poliitiliste lahendustega.
2025-05-21
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Esineja näitab asjatundlikkust julgeoleku- ja kaitsevaldkonnas, eriti seoses mereväe operatsioonide ja pardumise intentsiooniga. Ta toetab oma seisukohti, viidates endise mereväe ülema Jüri Saska ja ERR-i uudiste vahendusel, et lükata ümber ministri narratiivi. Fookuses on operatsiooni detailid (kopteri kasutamine, pardumise plaan) ning poliitilise ja sõjalise juhtimise ahel.
2025-05-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika detailides, viidates konkreetsetele maksuliikidele (käibemaks, tulumaks) ja nende tõusude etappidele (nt 20%-lt 22%-le, edasi 24%-le). Samuti kasutatakse poliitilise toetuse numbreid (13–14%, alla 20%) oma argumentide toetuseks valitsuse legitiimsuse puudumise kohta. Oluline rõhk on pandud demokraatliku mandaadi ja valimiste-eelsete lubaduste teemale.
2025-05-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Ekspertiis keskendub regionaalpoliitikale, avalike teenuste kättesaadavusele ja demograafilis-majanduslikele andmetele. Kasutatakse konkreetseid statistilisi väiteid sisserände ja välistööjõu tasemete kohta ning seostatakse neid riigi tootlikkuse ja konkurentsivõime eesmärkidega. Rõhutatakse riigi suutmatust täita riiklikke funktsioone piirialadel (intsidendid piiril ja Läänemerel).
2025-05-14
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust põhiseadusõiguse valdkonnas, eriti usuvabaduse (PS § 40) ja erakorralise seisukorra piirangute (PS § 130) osas. Ta tugineb õiguskomisjoni ja põhiseaduskomisjoni aruteludele ning kasutab spetsiifilist juriidilist terminoloogiat (nt kanoonilised sidemed, põhiseaduse dogmaatika, kriminaalmenetlus). Ta rõhutab, et põhiseadusvastasus on eelnõus põhimõtteline, mitte kosmeetiline.
2025-05-14
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kõneleja näitab üles põhjalikku teadmist andmekaitse ja õigusriikluse teemadel, viidates konkreetsetele numbritele (175 kaamerat, 20 miljonit pilti kuus) ning õiguslikele nõuetele. Ta rõhutab seaduse tasemel sätestamise vajadust isikuandmete koosseisu, andmetega tutvumise võimaluse ja hoiustamise aja osas. Ekspertiisi toetavad viited Põhiseaduse § 3-le ning Õiguskantsleri Kantselei ja Andmekaitse Inspektsiooni seisukohtadele.
2025-05-13
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi õigusloome, kohtusüsteemi haldamise ja põhiseaduslike printsiipide vallas, olles ise õiguskomisjoni liige. Kasutatakse tehnilisi termineid (nt KHAN, kassatsioonikohus, konstitutsioonikohus) ning esitatakse süsteemseid ettepanekuid kohtureformi kontseptuaalse puhtuse tagamiseks. Ekspertiis avaldub ka protseduurilises kriitikas, juhtides tähelepanu kohtusüsteemi enda arvamuse puudumisele eelnõu menetlemisel.
2025-05-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles detailset teadmist Nimeseadusest, tsiteerides konkreetseid paragrahve ja lõikeid (§ 7 lõige 3 punkt 2, lõige 4) seoses soole mittevastava nime andmise tingimustega ning pakkudes juriidilist tõlgendust. Lisaks on tal praktiline arusaam lasketiirude ja laskepaikade rajamise ning kasutamise logistikast ja riigikaitselisest prioriteetsusest.
2025-05-08
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõrge asjatundlikkus õigusloome protseduurides, põhiseaduslikkuse hindamisel ja parlamendi töökorras. Viitab täpsetele õigusaktide sätetele (HÕNTE § 43 lg 1 p 5, KOTS § 13 lg 2 p 10 ja 18) ning esitab statistilisi andmeid eelnõude põhiseaduslikkuse analüüsi puudumise kohta. Rõhutab, et enam kui pooltel valitsuse eelnõudel see nõue täitmata, näidates süsteemset probleemi.
2025-05-07
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust majandusanalüüside ja modelleerimise vallas, kritiseerides lineaarseid ja aritmeetilisi meetodeid ning nõudes tarbimiskäitumise muutuse arvessevõtmist. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "stsenaariumide modelleerimine" ja "teaduspõhised analüüsid". Samuti on ta kursis Riigikogu menetlusprotseduuride ja kaasamise formaalsusega.
2025-05-07
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigikaitse, välismissioonide õigusliku raamistiku ja rahvusvahelise julgeoleku vallas, viidates USA seisukohtadele NATO artikli 5 ja vägede saatmise osas. Eraldi rõhutatakse põhiseaduslikku pädevust Kaitseväe välismissioonide otsustamisel ning nõutakse konkreetset julgeolekuanalüüsi riskide kaardistamiseks. Samuti demonstreeritakse teadmisi tahtelise koalitsiooni tegelikust suurusest, seades kahtluse alla peaministri esitatud arvu 10–20 riiki.
2025-05-05
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust põhiseadusõiguse, kriminaal- ja väärteomenetluse ning õigusloome normitehnika valdkonnas. Ta tsiteerib täpselt Põhiseaduse § 22 lõiget 3, kriminaalmenetluse seadustikku ja väärteomenetluse seadustikku, argumenteerides nende sätete laia kohaldamise eest. Samuti on ta teadlik Euroopa Kohtu konkurentsimenetlusalase praktika arengust ja selle vastuolust Eesti õigustraditsiooniga.
2025-04-24
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi tuuleparkide geograafilise ulatuse osas, analüüsides kaarti, mis muudaks terve Eesti tehnopargiks, ning viidates spetsiifilistele piirkondadele (Kohtla-Järve, Tõrva, Valga). Samuti on esile toodud detailne teadmine kinnisvara väärtuse langusega seotud õiguslikest mehhanismidest, võrreldes Eesti ja Taani talumistasu regulatsioone. Lisaks käsitletakse spetsiifilisi tervisemõjusid, nagu heli- ja bisfenoolireostus.
2025-04-21
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi valimisseadusandlusest ja põhiseaduslikest nõuetest, tsiteerides konkreetseid paragrahve (Põhiseadus § 60, Riigikogu valimise seadus § 12 lõige 3). Ekspertiis hõlmab e-hääletamise tehnilisi aspekte, viidates otsast otsani kontrollitavuse puudumisele ja sedelite vahetamise võimalusele. Argumentatsiooni toetamiseks kasutatakse statistilisi andmeid avaliku usalduse kohta (2023. ja 2025. aasta küsitlused) ning tsiteeritakse TalTechi teadlaste ja pikaajaliste vaatlejate seisukohti.
2025-04-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadlikkust meretuuleparkide rajamise ja hiiglasliku elektrivõrgu ümberehitamise ulatusest, rõhutades otsuse kaugeleulatuvaid tagajärgi ja maksumust. Ekspertiis on pigem kontseptuaalne ja protseduuriline, keskendudes vajadusele anda inimestele kogu informatsioon projekti sisu ja maksumuse kohta. Spetsiifilisi tehnilisi termineid või andmeid ei kasutata.
2025-04-14
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi põhiseaduslikest alustest (demokraatlik vabariik, rahva võim) ja projekti majanduslikust ulatusest, mainides miljardeid eurosid maksumaksja raha subsiidiumideks. Teadmised keskenduvad pigem protseduurilistele ja finantsilistele raamistikele kui tehnilistele detailidele.
2025-04-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksunduse (topeltmaksustamine, aktsiis vs käibemaks) ja põhiseadusõiguse valdkonnas, viidates konkreetsetele paragrahvidele (PS § 28 lg 4). Ekspertiisi toetavad detailsed võrdlevad näited (Porsche vs. Volkswagen Caravelle) aastamaksu suuruse kohta, illustreerimaks maksu ebaproportsionaalsust.
2025-04-09
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust põhiseadusõiguse alal, tsiteerides spetsiifilisi sätteid (§ 28 lõige 4, § 40) automaksu ja usuvabaduse kontekstis. Samuti demonstreerib ta teadmisi maksunduse ja eelarveküsimuste kohta, kasutades konkreetseid numbrilisi näiteid (Porsche vs Caravelle maksukulu) ja võrdlusi (Leedu maksusüsteem). Lisaks on ta kursis kirikute ja koguduste seaduse ning rahvusvaheliste organisatsioonide rahastusstruktuuridega.
2025-04-09
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kõneleja näitab teadmisi riigikaitse hangete ja finantsküsimuste osas, viidates konkreetsetele summadele (100 miljonit ja 5,7 miljonit eurot) ning ajakirjanduslikele allikatele (ERR 24. märts 2025). Eriti detailne on teadmine kaitsetööstusettevõtete (nt Frankenburg) juhtkonna ja omandisuhete (Kaimanisaared) kohta, viidates endistele kõrgetele ametnikele (Kusti Salm, Veiko-Vello Palm).
2025-04-08
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust väärtpaberituru seaduse ja selle muudatuste osas, viidates täpsetele paragrahvidele (§ 23791, § 1356 lõige 2) ja konkreetsetele trahvisummadele (kuni 400 000 eurot). Expertise hõlmab ka korporatiivjuhtimise kvantitatiivseid eesmärke (40% nõukogus, 33% juhatuses ja nõukogus) ning juriidilist terminoloogiat.
2025-03-26
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust õigusriikluse ja põhiseadusõiguse vallas, viidates riive seaduslikkuse kriteeriumidele (sobilikkus, vajalikkus, mõõdukus) ja põhiseaduse dogmaatikale. Samuti on ta kursis kirikute kanooniliste sidemete ja riigikiriku puudumise põhimõtetega (PS § 40). Ta rõhutab rakendamise detailide puudumist, küsides korduvalt sundlõpetamise reaalse väljanägemise kohta.
2025-03-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust seadusandlikus protsessis, teades eelnõu tagasilükkamise kriteeriume esimesel lugemisel ja pakkudes konkreetseid muudatusettepanekuid. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu koefitsient (1,35 ja 1,05) ja tarbijahinnaindeks, et pakkuda välja lahendusi tasustamise indekseerimiseks. Teadmised puudutavad ka riigikaitse eelarve ja reservväelaste tasustamise kulusid.
2025-03-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab põhjalikke teadmisi erakonnaseaduse ja põhiseadusõiguse valdkonnas, keskendudes eelnõu juriidilistele puudustele ja vastuoludele. Küsib spetsiifiliselt sidusorganisatsiooni mõiste formaalse ja materiaalse tunnustuse ning kolmanda isiku mõiste absurdselt laia sõnastuse kohta. Rõhutab põhiseaduslikkuse analüüsi puudumist eelnõus kui olulist menetluslikku viga.
2025-03-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab teadmisi demograafia ja maksupoliitika ristumiskohas, tuues detailselt näiteid Ungari konkreetsetest sündimust toetavatest tulumaksuvabastuse meetmetest. Ta teab Ungari poliitika arenguetappe (neljalt lapselt kolmele ja plaanitav kahele lapsele) ning vastavaid aastaarve.
2025-03-13
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust mRNA vaktsiinide tehnilistes ja regulatiivsetes küsimustes, tuues esile spetsiifilisi termineid nagu plasmiidne DNA saaste, SV40 promoter-enhancer ja lipiidsed nanoosakesed (LNP). Ta tugineb oma väidetele rahvusvahelistele teadusringkondade pöördumistele (NORTH Group) ja uuringutele, rõhutades ohutuspiiride (10 nanogrammi doosi kohta) ületamist ja toodete partiispetsiifilist varieeruvust. Ekspertiis hõlmab ka ravimiohutuse järelevalve protseduuride kriitikat ja viiteid uuringutele mRNA püsivuse kohta organismis.
2025-03-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust parlamendi töökorralduse ja seadusandluse valdkonnas, keskendudes Riigikogu ja Vabariigi Valitsuse vahelise koostöö reguleerimisele. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "uurimiskomisjon," "infotund" ja rõhutatakse reeglite universaalset iseloomu. Ekspertiis on suunatud institutsionaalsete protseduuride ja poliitilise järjepidevuse analüüsile.
2025-03-12
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust rahvusvahelise julgeolekupoliitika ja kaitsekulutuste teemal, viidates konkreetsetele summadele (800 miljardit eurot) ja protsentidele (5%). Ta kasutab autoriteetseid viiteid endistele ja praegustele poliitikutele (Ilves, Mihkelson, Vance, von der Leyen) ning geopoliitilistele sündmustele (Müncheni julgeolekukonverents). Samuti puudutab ta haruldaste muldmetallide strateegilist tähtsust julgeoleku kontekstis.
2025-02-27
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi meretuuleparkide toetuste rahalisest mahust (2,6 miljardit eurot 20 aasta jooksul) ja valitsuse tegevuse juriidilisest hindamisest. Kasutatakse konkreetseid viiteid Karistusseadustiku paragrahvile 209 (kelmus) ja tuuakse välja kelmuse kolm elementi. Ekspertiis on suunatud finantsilise vastutuse ja kriminaalõiguse definitsioonide rakendamisele poliitilises kontekstis.
2025-02-25
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust julgeolekuõiguse ja parlamendi järelevalve valdkonnas, eriti seoses riigisaladuse käitlemise ja KAPO ohuhinnangute sisulise analüüsiga. Ta kritiseerib salastatud dokumenti kui pealiskaudset ja poliitilisi hoiakuid väljendavat, nõudes selle asemel faktidel põhinevat julgeolekuanalüüsi. Ta eristab selgelt Riigikogu ja kohaliku omavalitsuse volikogu pädevusi valimisõiguse kontekstis.
2025-02-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib teadmisi põhiseadusõiguse alal, viidates Põhiseaduse § 40-le ja piirangute dogmaatikale (sobilikkus, vajalikkus, mõõdukus). Samuti rõhutatakse geopoliitilist analüüsi, eriti seoses USA administratsiooni muutuse ja selle mõjuga Eesti julgeolekule. Lisaks parandab kõneleja vastaste teoloogilisi vigu, näidates teadmisi kristlikest palvepraktikatest.
2025-02-19
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kõneleja näitab teadmisi usuvabaduse, kanooniliste sidemete ja julgeolekupoliitika vallas, viidates Välisluureameti raportile ja USA asepresidendi J. D. Vance’i kõnele. Ta on osav väärtusruumi ja ideoloogiliste pöörete analüüsimisel rahvusvahelisel areenil, kasutades poliitiliste seisukohtade toetamiseks otseseid tsitaate välispoliitilistest allikatest.
2025-02-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust majandusküsimustes, eriti maksutõusude mõju analüüsimisel majanduslanguse ajal, viidates Konjunktuuriinstituudi juhile. Samuti on fookuses energeetikavaldkonna finantsküsimused, nõudes 2,6 miljardi euro suuruse meretuuleparkide toetuse arvutuste avaldamist. Esitatakse detailseid küsimusi riigiettevõtte Nordica dokumentide ja läbipaistvuse kohta.
2025-02-12
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust põhiseadusliku korra ja õigusriikluse põhimõtete küsimustes, eriti juriidiliste isikute karistamise ja sundlõpetamise osas. Kasutab täpseid juriidilisi termineid nagu "õigusriikluse põhimõte", "sundlõpetamine" ja "kanoonilised sidemed". Ta nõuab faktipõhist lähenemist, mis viitab detailsele teadmisele seaduseelnõu 570 sisust ja menetlusest õiguskomisjonis.
2025-02-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja keskendub välispoliitika ja julgeoleku teemadele, samuti energeetika ja keskkonnapoliitika (rohepöörde) kriitilisele analüüsile. Kasutatakse kontseptuaalseid termineid nagu "kuulekas elluviimine" ja "energeetiline sõltumatus", kuid ei esitata andmeid ega statistikat.
2025-01-29
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Esineja näitab teadlikkust energiamajanduse arengukava projektist, mainides konkreetset 2,6 miljardi euro suurust toetust ja viidates selle hävitavale hinnangule. Ta rõhutab elektri varustuskindluse, hinna ja keskkonnajälje arvestamise vajadust. Ekspertiis on suunatud protseduurilisele ja finantsilisele kriitikale, toetudes alternatiivsete lahenduste pakkumisel sõltumatute spetsialistide soovitustele.
2025-01-27
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib autoriteeti bioloogilise soo teemal, viidates konkreetselt DNA tasandile ja kromosoomidele (XX/XY) kui teaduslikule faktile. Ekspertiisi kasutatakse ideoloogiliste seisukohtade ümberlükkamiseks, väites, et vastaspoolel puudub teaduslik konsensus.
2025-01-22
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust rahvusvahelise poliitika ja valimiste vaatlemise alal, viidates konkreetselt OSCE raporti sisule ja selle puudumisele väidetele valimiste võltsimisest. Ta kasutab geopoliitilisi kontseptsioone nagu "värvilised revolutsioonid" ja "euro-atlantilised võimukeskused", analüüsides Gruusia võtmeisikute (Zurabišvili) seoseid USA mõjukeskustega. Samuti on ta kursis Eesti põhiseadusliku ajalooga, viidates 1933. aasta põhiseaduse ideaalidele.
2025-01-22
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust rahvusvahelise poliitika ja valimisseaduste teemal, keskendudes Gruusia ja Rumeenia hiljutistele valimiskriisidele. Ta kasutab spetsiifilisi viiteid rahvusvahelistele vaatlejatele (OSCE) ja õiguslikele protseduuridele (Ülemkohtu otsused, luurestruktuuride hinnangud) oma argumentide toetamiseks. Eelkõige rõhutatakse tõendatud valimisseaduste rikkumiste puudumist Rumeenia valimiste tühistamisel.
2025-01-21
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigikaitse hangete ja võimekuse arendamise teemal, mainides spetsiifilisi süsteeme (tankid, hävitajad, kaug- ja keskmaa õhutõrjesüsteemid) ning eelarve detaile (1,6 miljardit moona jaoks). Ta rõhutab vajadust kvantitatiivsete ja kvalitatiivsete analüüside järele, küsides konkreetselt, mida, kui palju, kellelt ja millise hinnaga tuleks soetada.
2025-01-13
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja tunneb valdkonna spetsiifilisi termineid ja infrastruktuuri (Estlink 2 merekaabel, põlevkivienergeetika, elektriühendus Venemaaga). Samas tunnistab kõneleja ise, et ei ole valdkonna asjatundja, mistõttu toetub argumentatsioon pigem loogilisele riskianalüüsile ja poliitiliste tegurite seostamisele.
2024-12-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja tunneb muret tuuleenergia planeeringute andmete tervikliku kättesaadavuse puudumise pärast, viidates sellele kui olulisele kitsaskohale. Ta suudab esitada tehnilisi küsimusi taastuvenergia katkendlikkuse (intermittency) ja regionaalse varustuskindluse kohta, tuues näiteks päikese ja tuule puudumise sünkroonsuse naaberriikides. Samas rõhutab ta ise, et ei ole valdkonna spetsialist, positsioneerides end teadliku huvilise rolli.
2024-12-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kõneleja näitab teadmisi rahvusvahelise õiguse ja diplomaatiliste suhete (Viini konventsioon) alal, rõhutades sekkumiskeelu printsiipi. Ta on kursis Gruusia sündmuste detailidega, viidates konkreetsetele sanktsioonide arvudele (11 ja 14 isikut) ning Gruusia valitsuse avaldustele Eesti ja Leedu suunal. Ta nõuab tõendite esitamist väidete kohta, mis puudutavad Gruusia valimiste ebademokraatlikkust.
2024-12-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust õigusloome, põhiseadusõiguse ja kohtumenetluse valdkonnas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "põhiseaduslikkuse analüüs" ja "hea õigusloome tava". Ta tugineb andmetele (nt 70% eelnõudest ilma analüüsita) ning viitab Põhiseaduse § 3 lõikele 1. Lisaks demonstreerib ta filosoofilist tausta, sidudes seaduste paljususe ühiskonna kõlbelise seisundiga (Platoni käsitlus).
2024-12-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kõneleja näitab teadmisi tuuleenergia planeerimise (detailplaneeringud, omavalitsuste info puudus) ja tsiviilraadiohäirete valdkonnas, viidates konkreetsetele mõõtmistele (16 km, 100-kordne normi ületamine) ja Kaitseväe muredele. Samuti on ta kursis Riigikogu otsuste menetlemise ja põhiseaduslike volituste delegeerimisega sõjaliste missioonide osas, viidates otsusele 479. Ta kasutab tehnilisi termineid, kuigi tunnistab, et ei ole füüsik ega matemaatik.
2024-12-10
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles teadmisi haldusõiguse ja seadusloome vallas, keskendudes riigilõivu mõiste ja eesmärgi täpsele tõlgendamisele. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "riigilõivude määrad", "toimingute kulud" ja "kontseptuaalne viga", rõhutades, et lõiv peab katma kulutused, mitte olema trahv.
2024-12-09
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi maavarade majandamise mehhanismidest, vastandades kontsessiooni mudelit riikliku aktsiaseltsi loomisele. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "kontsessioonimehhanism" ja viidatakse Eesti Energia näitele, demonstreerides asjatundlikkust riiklike majandusmudelite osas.
2024-12-05
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust rahvusvahelise õiguse ja siseriikliku seadusandluse kokkupuutepunktides, eriti seoses Lapse õiguste konventsiooniga. Ta tsiteerib ja analüüsib konkreetseid konventsiooni artikleid (nt Art 12 lõige 1, Art 24, Art 36), et näidata nende laialivalguva tõlgendamise ohtu. Ekspertiis keskendub juriidilistele tagajärgedele, mis kaasnevad rahvusvahelise komitee otsuste vastuoluga Eesti kehtiva õigusega.
2024-12-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust rahvusvahelise ja Eesti põhiseadusõiguse alal, viidates konkreetsetele paragrahvidele (Põhiseaduse § 128, Riigikogu kodu- ja töökorra seadus) ning rahvusvahelise õiguse printsiipidele (riigi nõusolek relvajõudude opereerimiseks). Samuti demonstreerib ta teadmisi kaitseväe võimekusest ja varustusest (tankide, hävitajate ja õhutõrjesüsteemide puudumine).
2024-12-03
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi seadusloome põhimõtetest, rõhutades vajadust lihtsa ja ühemõttelise sõnastuse järele ning kritiseerides normide koostoime keerukust. Ta käsitleb lastekaitse ja karistusõiguse puutepunkte, mainides kohtuotsuse jõustumist ja Sotsiaalkindlustusameti potentsiaalset rolli keeldude ümbervaatamisel. Samuti viitab ta põhiseadusest tulenevale õigusele elule sündimata laste kontekstis.
2024-11-21
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi kliimadebatist ja kasutab analoogiat COVID-19 pandeemiaga seotud statistika ja teadlaste autoriteedi languse teemal. Ekspertiis keskendub teaduslike väidete ja nende tõestuspõhisuse kahtluse alla seadmisele, nõudes põhjendatuse kohta tõestust. Viidatakse statistikale, mis näitas viiruse leviku ja süstimise vahelise põhjusliku seose puudumist.
2024-11-20
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse ning menetlusreeglite osas, kritiseerides kõneaja piirangute rikkumist. Peamine teemavaldkond on aga riigi julgeolek ja selle seos valimisõiguse piiramisega, nõudes spetsiifilisi analüüse ning viidates endisele KAPO juhile Arnold Sinisalule. Rõhutatakse vajadust teada, kas otsused suurendavad või vähendavad julgeolekuohtu.
2024-11-20
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust julgeolekupoliitika retoorika ja valimisõiguse teemadel, rõhutades vajadust analüüside ja faktide järele. Ta kasutab konkreetseid statistilisi andmeid (alla 3% Eestis elavatest Venemaa kodanikest osales Venemaa presidendivalimistel 2024. aastal) oma argumentide toetuseks. Ekspertiis keskendub poliitiliste järelduste ratsionaalsele põhjendatusele.
2024-11-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadlikkust kaitsekulutuste finantseerimise ja kaitsevõime hindamise teemal, kasutades termineid nagu "kaitsevõime" ja "laiapõhjaline julgeolekumaks". Ta rõhutab vajadust konkreetse analüüsi järele, mis kvantifitseeriks maksutõusude mõju. Oma seisukoha toetuseks viitab ta militaarvaldkonna asjatundlike inimeste arvamustele.
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib teadmisi riigieelarve koostamise protseduuridest ja läbipaistvusest, tsiteerides põhjalikult riigikontrolör Janar Holmi ettekannet. Ta kasutab majanduslikke argumente maksude tõstmise vastu majanduslanguse ajal, viidates konkurentsivõime ja maksutulu langusele ning defitsiidi süvenemisele. Samuti on ta kursis soolise võrdsuse programmi tegevuste detailse kirjeldusega.
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kõneleja näitab teadmisi põhiseadusõiguse (eriti § 40 ja usuvabaduse) ning õigusriigi põhimõtete osas, väites, et valitsuse ettekirjutused kanooniliste sidemete kohta on õigustühised. Julgeolekuteemadel tugineb ta autoriteetidele, viidates korduvalt Kaitseväe juhataja Andrus Merilo konkreetsetele väljaütlemistele sõjalise eskalatsiooni kohta. Ta keskendub diplomaatia ja sõjalise eskalatsiooni tagajärgede analüüsile.
2024-11-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja rahvusvaheliste inimõiguste lepingute osas, tsiteerides põhiseaduse paragrahve (PS § 16, § 12) ja õiguskantsleri varasemaid arvamusi. Eriti rõhutatakse tervishoiuteenuse legaaldefinitsiooni (Tervishoiuteenuste korraldamise seadus § 2 lõige 1) täpset analüüsi, et tõestada valikabordi rahastamise õigusvastasust. Kasutatakse ka konkreetseid statistilisi andmeid abortide arvu kohta Eestis (üle 3000 lapse aastas).
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust rahvusvahelise õiguse (okupatsioon, riigi nõusolek) ja Eesti põhiseadusõiguse valdkonnas, viidates korduvalt konkreetsetele paragrahvidele (§ 128, § 3). Ta tunneb hästi käsitletava sõjalise operatsiooni (Inherent Resolve) detaile ja teab teiste riikide (Soome) positsioone. Ta kasutab õiguskantsleri kriitikat Riigikogu otsustuspädevuse delegeerimise teemal oma argumentide toetuseks.
2024-11-05
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi energiapoliitika ja majandusvõrdluste vallas, tuues esile konkreetseid eesmärke (100% vs 42,5%) ja rahvusvahelisi näiteid (seitse riiki maailmas). Ta oskab siduda rohepöörde eesmärgid tööstuse konkurentsivõime ja majanduskasvuga. Argumentatsiooni toetamiseks kasutatakse viidet Indrek Neivelti Facebooki postitusele.
2024-10-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab asjatundlikkust Riigikogu protseduurilistes küsimustes, eriti mis puudutab ministrite poliitiliste avalduste korraldamist ja kodukorra võimalusi. Majandusteemadel viitab ta Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsiooni hinnangule maksutõusude mõju kohta VKE-dele. Samuti on tal teadmisi sotsiaalkomisjoni tööst rahvusvaheliste konventsioonide arutamisel.
2024-10-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust energeetika ja majanduse valdkonnas, kasutades täpseid andmeid taastuvenergia toetuste ja ettevõtete puhaskasumite kohta, ning teeb ise arvutusi kasumite leidmiseks ilma toetusteta. Samuti on ta kursis õiguslike ja semiootiliste analüüsidega seoses keelatud sümbolitega (viidates Tartu Ülikooli semiootikakeskuse 2004. aasta analüüsile). Ta tunneb hästi ka CO2-kvootide rolli konkurentsieelise loomisel energiaturul.
2024-10-22
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust panganduse ja maksustamise valdkonnas, tuues esile konkreetseid finantsandmeid pankade kasumite kasvu kohta (0,5 miljardilt 1 miljardile eurole). Samuti süveneb ta maksustamise tehnilistesse detailidesse, võrreldes Eesti olukorda Leedu pangamaksu mudeliga ja hoiuseintresside rolliga maksustatava kasumi arvestamisel.
2024-10-21
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust Ühendkuningriigi vaenukõne menetluste statistika osas, kasutades konkreetseid arve (nt 12 737 juhtumit, 85% süüdimõistmine 2023. aastal) oma seisukohtade toetuseks. Samuti on ta kursis Lihula monumendi varasema ekspertiisi tulemustega aastast 2004, rõhutades, et natsisümboolika puudumine oli juba tuvastatud. Ta esitab detailseid küsimusi vanglate kasutamise ja korruptsiooniskeemide võimalikkuse kohta.
2024-10-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigieelarve koostamise juriidilistes ja sisulistes küsimustes, viidates põhiseaduse paragrahvidele 115 ja 116 ning õiguskantsleri seisukohtadele. Samuti on ta kursis konkreetsete eelarveridadega, nagu Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi soolise võrdsuse kulud. Lisaks on ta kursis rahvusvahelise infrastruktuuriprojekti Rail Baltic arengute ja maksumuse muutustega, tuues näiteks Läti seisukoha.
2024-10-14
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust sotsiaal- ja perepoliitika seadusandluse detailides, eriti ravikindlustuse tingimuste osas, kirjeldades täpselt, milliseid emasid muudatus puudutab (nt 3–8-aastaste laste kasvatamine). Samuti on ta kursis eelmiste perepoliitikat puudutavate kärbetega, nagu tulumaksuvabastuse kaotamine. Ta kasutab tehnilist teadmist, et kritiseerida seletuskirja väiteid ja eelnõu jaburust.
2024-10-10
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib teadmisi seadusandlikust protseduurist, küsides kodukorra võimaluste (vaheaeg, lugemise katkestamine) kohta. Samuti näitab ta süvenemist õiguslike kohustuste (kõrgendatud hoolsuskohustus) mõjusse spetsiifilistele ametitele, analüüsides rollide fundamentaalset muutumist.
2024-10-09
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kõneleja näitab üles detailsust nii keskkonna (fosforiidi puuraukude läbimõõdud ja sügavused Lääne-Virumaal) kui ka majanduse (Nordica kahjumi suurusjärgud, SASi lepingu kahjum 22 miljonit) teemadel. Ta tugineb õigusaktidele, viidates Avaliku teenistuse seaduse § 80-le ametnike vastutuse osas. Samuti kasutab ta ajaloolist konteksti, mainides 1980. aastate fosforiidisõda.
2024-10-07
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi maksupoliitika ajaloost, viidates konkreetselt mootorikütuseaktsiisi ja teede hoolduse rahastamise seose lahtisidumisele eelmise majanduskriisi ajal. Ta kasutab tehnilist keelt ("sihtotstarbeline kasutus", "kütuseaktsiis") ja nõuab valdkonna eest vastutavalt ministrilt konkreetseid statistilisi andmeid laekunud summa ja selle proportsionaalse kasutuse kohta.
2024-09-25
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust õigusloome protseduurides, viidates täpselt HÕNTE paragrahvile 43 ja kooskõlastamise mehhanismidele. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "normitehnika eeskiri" ja "põhiõiguste oluline riive". Asjatundlikkuse kinnitamiseks tsiteerib ta õigusekspertide (endine õiguskantsler Allar Jõks ja vandeadvokaat Carri Ginter) analüüse ja statistikat (13% nõuete täitmist).
2024-09-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi rahanduse ja eelarveprotseduuride valdkonnas, viidates konkreetsetele andmetele (3,2 miljardit eurot) ja Riigikontrolli auditile. Eelkõige rõhutatakse riigieelarve seletuskirja puudusi ja toetuste jagamise nõuet (konkursside puudumine). Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "riigieelarve seletuskiri" ja "katuserahad".
2024-09-17
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust põhiseadusõiguse valdkonnas, viidates täpselt Põhiseaduse paragrahvidele (§ 128, § 32) ja konkreetsetele seaduseelnõudele (317 SE, 332 SE). Ta on kursis põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse algatamise protseduuridega ning kasutab juriidilist terminoloogiat autoriteetselt.
2024-09-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib teadmisi seadusloome protseduuridest, ennustades opositsiooni eelnõude saatmist "prügikasti". Ta tunneb muret demograafilise kriisi pärast ja on kursis politseinike koosseisu puudutavate varasemate personaliküsimustega, viidates süstimisnõuete tõttu vallandatutele.
2024-09-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust ajaloomälestiste sümboolika ja sellega seotud õigusliku raamistiku osas. Ta tugineb Tartu Ülikooli semiootikaprofessori Peeter Toropi ekspertiisile, et tõestada natsisümboolika puudumist monumendil. Lisaks viitab ta täpselt Karistusseadustiku § 151¹ koosseisulistele tunnustele, et vaidlustada monumendi eemaldamise seaduslikkust.
2024-07-22
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja valimismandaadi küsimustes, viidates konkreetsetele maksuliikidele (käibemaks, tulumaks, aktsiisid) ja varasemate maksutõusude ajastusele (eelmise aasta juuni). Ekspertiis tugineb ka põhiseaduslikele ja demokraatlikele printsiipidele, rõhutades kõrgeima riigivõimu kandja rolli.
2024-06-19
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung
Kõneleja näitab teadlikkust maksupoliitikast, viidates aktsiiside, uute maksude (automaks) ja sotsiaalmaksu hetkeseisule. Eelkõige rõhutatakse ajaloolist ja õiguslikku konteksti eraomandi puutumatuse teemal, tuues paralleele orjandusliku korra ja nõukogudeaegse repressiooniga. Samuti on teadlik põllumajandussektori muredest seoses potentsiaalse maamaksutõusuga.
2024-06-12
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ekspertiis on selgelt õigusalane, hõlmates põhiseaduslikkuse järelevalve, halduskohtumenetluse ja kriminaalmenetluse kitsaskohti. Ta kasutab spetsiifilist terminoloogiat (kassatsioonkaebus, üldkorraldus, normikontroll) ja viitab täpsetele menetlusstaadiumitele ning isiklikele kaebustele. Esineja rõhutab vajadust lihtsustada, tõhustada ja odavamaks muuta kriminaalmenetluse üldmenetlust.
2024-06-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust rahvusvahelise regulatsiooni ja välismõju seaduste vallas, viidates konkreetselt USA Foreign Agents Registration Act'ile (FARA, 1938) ja Euroopa Liidu kavandatavale kolmandate riikide lobi reguleerimisele. Ta on lugenud Gruusia seaduseelnõu ja peab seda igati mõistlikuks, rõhutades regulatsioonide sarnasust lääneriikide omadega.
2024-06-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi Ukraina siseolukorrast ja liitumisprotsessi väljakutsetest, viidates hiljutisele korruptsiooni puudutavale küsitlusele, mis näitab korruptsiooni tajumist suurema probleemina kui sõda. Samuti on pädev majandusfilosoofilistes küsimustes, käsitledes liigkasuvõtmise definitsiooni ja riigi sekkumise vajadust.
2024-06-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab detailset asjatundlikkust finantstehnoloogia ja krüptovaraturgude reguleerimise osas, viidates MiCAR-i regulatsioonile, litsentsimenetlustele ning Finantsinspektsiooni ja Rahapesu Andmebüroo vahelistele kompetentsiprobleemidele. Kasutab argumentide toetuseks ettevõtjate tsitaate ja konkreetseid numbreid (nt 49 ettevõtet, 80 000 allkirja petitsioonil).
2024-06-03
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi Eesti seadusandlusest (nt pornograafilise sisuga teoste leviku reguleerimise seadus) ja Euroopa Liidu õiguse aspektidest, kuigi vaidlustab nende prioriteetsuse lastekaitse ees. Kasutab analoogiaid (alkoholi ja tubaka müük, Vene propagandakanalite blokeerimine VPN-i abil) seadusandluse jõustamise ja tehniliste piirangute selgitamiseks. Demonstreerib teadlikkust pornograafiatööstuse seostest inimkaubanduse, vägivalla ja laste sotsiaalse arengu kahjustamisega.
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust kohaliku omavalitsuse rahastamise, bürokraatliku koormuse ja omandiõiguste teemadel, viidates euroregulatsioonidele ja seadustest tulenevatele ülesannetele. Eriti rõhutab ta tuumajaama rajamise puhul omandisuhete ja kaasnevate riskide fundamentaalset tähtsust.
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kõneleja demonstreerib teadmisi rahvusvahelise õiguse ja diplomaatilise protokolli osas, rõhutades mittesekkumise printsiipi teiste riikide siseasjadesse. Ta kasutab võrdlevat õigust, viidates Ameerika Ühendriikide Foreign Agents Registration Act'ile (FARA) ja Ungari regulatsioonidele, et toetada oma seisukohta Gruusia seaduse osas. Ekspertiisi toetatakse ka Gruusia parlamendi spiikri ja Ungari välisministri konkreetsete tsitaatide esitamisega.
2024-05-28
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust rahandus- ja maksupoliitika valdkonnas, viidates Rahandusministeeriumi analüüsile Reformierakonna lubaduste maksumuse kohta (peaaegu 500 miljonit eurot). Ta on kursis Riigikogu rahanduskomisjoni menetlusprotseduuridega ja kasutab oma argumentide toetuseks konkreetseid meediaallikaid ja kuupäevi.
2024-05-27
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust liikluse regulatsioonide (B-kategooria, 125cc rollerid) ja põhiseadusõiguse osas, tsiteerides õiguskantsleri 2002. aasta seisukohta ja põhiseaduse paragrahve. Aborditeemal kasutab ta meditsiinilisi ja teaduslikke andmeid, viidates Taani ja Saksa uuringutele abordijärgsete pikaajaliste tüsistuste kohta.
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust Eesti Vabariigi põhiseadusõiguse alal, viidates konkreetselt § 32-le ja vara võõrandamise nõuetele (kohene ja õiglane hüvitis). Samuti näitab ta teadmisi välispoliitika riskianalüüsi valdkonnas, kritiseerides ametnikke vastumeetmete ulatuse teadmata jätmise eest ja tsiteerides Venemaa ametlikke allikaid (TASS) vastulöökide tõenäosuse kohta.
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust kaitseväe kasutamise, eriüksuslaste tegevuse ja Riigikogu mandaadi küsimustes. Ta viitab põhiseaduse sättele, mis reguleerib kaitseväe kasutamist teistes riikides, ning kasutab spetsiifilist terminoloogiat (eriüksuslased, lähetused, väljaõpe). Oma väidete toetuseks viitab ta usaldusväärsetele allikatele ja presidendi kaitsenõuniku Madis Rolli avaldustele.
2024-05-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi põhiseadusõiguse valdkonnas, kasutades termineid nagu "põhiseaduslikkuse järelevalve menetlus" ja viidates kohtukolleegiumi liikme rollile. Ekspertiis keskendub seadusandliku võimu piiride ja põhiseadusliku järelevalve küsimustele, eriti seoses juba antud õiguste tagasivõtmisega.
2024-05-13
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja õiguslike põhimõtete alal, käsitledes võrdse kohtlemise ja süütuse presumptsiooni rikkumisi panganduses. Ta määratleb pangateenuse kui infrastruktuuriteenuse, mis viitab teadlikkusele majanduslikest ja sotsiaalsetest mõjudest. Lisaks analüüsib ta kriitiliselt julgeolekuasutuste esitatud väiteid hübriidoperatsioonide kohta, nõudes tõenduspõhist lähenemist.
2024-05-09
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust e-valimiste turvalisuse, kontrollitavuse ja õiguslike aspektide osas, toetudes spetsiifilistele andmetele (Norstati küsitlused, Maailma Väärtusuuring) ja tehnilistele argumentidele. Ta tugineb korduvalt välisekspertide (nt Martin Ehala, David Levine, Johanna Suurpää) seisukohtadele, et kinnitada süsteemi kontrollimatust ja turvariske. Ekspertiis hõlmab ka valimiste vaidlustamise keerukust ja kaebeõiguse fiktiivsust.
2024-05-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab üles põhjalikke teadmisi Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest, eriti muudatusettepanekute kokkusidumist reguleerivatest sätetest, viidates konkreetselt § 102 lõikele 2. Ta kasutab seda teadmist, et esitada konkreetseid ja juriidiliselt põhjendatud vastuväiteid istungi läbiviimise korrale. Samuti on ta kursis pankade maksustamise ja saadud kasumite suurusega.
2024-05-08
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja rahvusvaheliste lepingute tõlgendamise alal, viidates täpselt Põhiseaduse paragrahvidele 65 ja 121. Samuti näitab ta detailset teadmist konkreetse julgeolekukokkuleppe sisu kohta, tsiteerides selle pealkirja ja viidates spetsiifilistele rahalistele (0,25% SKP-st) ja militaarsetele kohustustele lepingu osades 2 ja 6.
2024-05-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi valimiste usaldusväärsuse, demokraatia teooria ja võrdleva poliitika vallas, kasutades akadeemilist terminoloogiat (nt conditio sine qua non). Ta toetub Norstati ja Maailma väärtusuuringu (WVS) andmetele, tsiteerides konkreetseid statistilisi näitajaid usalduse languse kohta Eestis. Ekspertiis tugineb ka välisele analüüsile, tsiteerides Martin Ehala artiklit ja Soome e-valimiste töörühma juhi seisukohti.
2024-05-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusadministratsiooni ja IT-süsteemide tõrgete teemal, viidates konkreetsetele kuupäevadele (6. aprill) ja kandidaatide arvule (3840). Samuti on esile toodud põhiseaduse preambuli sisu ja selle tõlgendamine rahvuse säilitamise osas. Teadmisi kinnitab ka viide Postimehe artiklile ja Leedu poliitilisele sündmusele.
2024-05-02
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib teadmisi õigeusu teoloogiast ja liturgilisest kalendrist, viidates ülestõusmispühade triduum'ile, Vaiksele neljapäevale ja Juudas Iskarioti äraandmise meenutamisele. Ta kasutab oma teoloogilist tausta (mainides, et on teoloogiat õppinud) Riigikogu menetluse ajastuse kriitiliseks analüüsiks. Samuti näitab ta teadlikkust siseministri avaldustest Pühtitsa kloostri sulgemise kohta.
2024-04-30
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab sügavat asjatundlikkust õigusloome protseduurides, viidates konkreetselt Vabariigi Valitsuse määrusele "Hea õigusloome ja normitehnika eeskiri" (HÕNTE) ning selle sätetele mõjuanalüüsi kohustuslikkuse kohta. Nõuab detailseid finantsandmeid, et tõestada väidetavat tasakaalustamatust liiklustrahvidest laekuva tulu ja nende menetlemise kulude vahel.
2024-04-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja inimõiguste teoorias, viidates täpselt Põhiseaduse paragrahvidele 12 ja 16 ning õiguskantsler Allar Jõksi varasemale arvamusele eluõiguse laienemise kohta. Argumente toetatakse konkreetsete abordistatistiliste andmetega aastatest 2020–2022. Samuti kasutatakse teadmisi inimväärikuse kontseptsioonist, et vaidlustada seisukohti, mis seovad eluõiguse arengufaasiga.
2024-04-17
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse (eriti § 102 lõike 2) tõlgendamisel ning valimissüsteemi puudutavates andmetes, viidates konkreetsele usaldamatuse protsendile. Rõhutatakse vajadust selgete ja kirjalike kriteeriumide järele otsuste tegemisel, et vältida "suvaotsuseid". Samuti kasutatakse loogilist argumentatsiooni vastandlike ettepanekute kokkusidumise ebaloogilisuse selgitamiseks.
2024-04-17
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigikaitse seadusandluse, põhiseaduse (nt § 128) ja rahvusvahelise õiguse (nt kombatandi staatus) alal. Ta kasutab spetsiifilist terminoloogiat, eristades tegevväelasi, eriüksuslasi ja atašeesid. Lisaks on ta kursis Riigikogu kodukorra detailidega, vaidlustades istungi juhataja tõlgendust lisaküsimuste esitamise õiguse osas.
2024-04-10
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Esineja näitab üles asjatundlikkust riigikaitse juriidilistes aspektides, viidates täpsetele põhiseaduse paragrahvidele (§ 128, § 65, § 121), mis reguleerivad kaitseväe kasutamist ja välislepingute ratifitseerimist. Samuti on ta kursis julgeolekukokkuleppe väidetava finantskohustuse suurusega (0,25% SKT-st) ja viitab välisajakirjanduse (Die Presse) vahendatud kaitseministri tsitaatidele.
2024-04-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab detailselt teadmisi diplomaatilistest tavadest ja konkreetsetest sündmustest (Budapest Pride, Szijjártó seisukohad, suursaadik Raul Toomas). Eriti tugev on tema retooriline ja terminoloogiline haare sooideoloogia kriitikas, viidates meditsiinilistele uuringutele ja asutustele (Tavistocki kliinik, puberteedi blokeerijad, Prantsuse Meditsiiniakadeemia). Ta rõhutab teaduslikke fakte bioloogilise soo kohta, et vastanduda ideoloogilistele väidetele.
2024-04-03
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust õigusvaldkonnas, keskendudes Prokuratuuri sisekontrolli ja Justiitsministeeriumi järelevalvemenetluste tehnilistele detailidele. Ta nõuab statistilisi andmeid distsiplinaarmenetluste sageduse kohta viimase 5, 10 ja 20 aasta jooksul, mis viitab soovile hinnata süsteemi toimivust andmepõhiselt. Ekspertiis rõhutab vajadust sanktsioonide järele rikkumiste korral.
2024-04-03
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kõneleja demonstreerib head teadmist riigikaitse ja sõjaliste operatsioonide juriidilisest raamistikust, viidates spetsiifilisele Riigikogu otsusele 317. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "blankoveksel", "tegevteenistuja" ja "reservist", rõhutades parlamendi mandaadi olulisust vägede väljasaatmisel. Ekspertiis keskendub Kaitseväe staatusele ja rollile rahvusvahelistel operatsioonidel (NATO, EL, ÜRO).
2024-04-01
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles juriidilist kompetentsi, viidates põhiseaduse paragrahvidele (§ 27, § 45, § 47) ja Riigikohtu praktikale abielu ja meeleavaldusvabaduse teemadel. Ta kasutab demograafilisi argumente (sündimus idaslaavi kultuuriruumis) immigratsioonipoliitika kritiseerimisel ning on kursis konkreetsete PPA väärteootsuste kohtulahenditega.
2024-03-20
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi e-hääletamise tehnilistest ja õiguslikest puudujääkidest, keskendudes salajasuse ja universaalse kontrollitavuse probleemidele. Ta toetub rahvusvahelisele andmestikule, tuues näiteid riikidest, mis on e-hääletamisest loobunud (Saksamaa, Holland, Soome), ning tsiteerib korduvalt eksperte (Märt Põder, Martin Ehala) ja õigusorganite juhte (Villu Kõve) oma argumentide toetuseks.
2024-03-18
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust korruptsioonivastase seaduse (§ 7, § 11), prokuratuuriseaduse (§ 9) ja avaliku teenistuse seaduse (§ 80) paragrahvide osas, keskendudes eriti toimingupiirangu ja seotud isiku juriidilistele määratlustele. Argumente toetatakse konkreetsete kohtulahendite (Kajar Lember, Parvel Pruunsild/Priit Humal, Ain Seppik) ja õiguskantsleri varasemate seisukohtade tsiteerimisega, rõhutades õigusselguse puudumist.
2024-03-13
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi maksupoliitika ja riigikaitse rahastamise valdkonnas, viidates konkreetsetele summadele, nagu 170 miljonit eurot, mis plaanitakse peredelt ära võtta, ja 1,6 miljardit eurot laskemoona puudujäägi katteks. Kasutab majanduslikke termineid (käibemaks, inflatsioon) ja tsiteerib meediaallikaid (Postimees) oma seisukohtade toetuseks.
2024-03-13
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigikaitse ja välismissioonide seadusandluse osas, eristades selgelt tegevväelaste ja reservistide võimalikku rolli ning luureasutuste kaudu osalemise stsenaariume. Samuti viidatakse teiste Euroopa riikide (Saksamaa, Ungari, Tšehhi, Slovakkia, Soome) valitsusjuhtide antud julgeolekukinnitustele. Teadmisi kasutatakse selleks, et esitada peaministrile väga spetsiifilisi ja keerulisi küsimusi.
2024-03-12
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust Eesti põhiseadusõiguse ja poliitilise ajaloo alal, viidates 1934. aasta riigipöördele ja põhiseaduse paragrahvile 1. Erialateadmisi kasutatakse valimiskorra (üleriigilised nimekirjad, e-valimised) ja rahvahääletuste mehhanismide kriitiliseks analüüsiks. Samuti palub ta vastastelt konkreetseid, kaalukaid näiteid siduvate referendumite negatiivsete tagajärgede kohta teistes demokraatlikes riikides.
2024-03-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust perepoliitika toetussummade osas, viidates konkreetsetele vähendatud toetussummadele (nt 850 eurot ja 650 eurot, millest võeti 200 eurot ära). Samuti käsitletakse riigieelarve prioriteete, mainides sadu miljoneid eurosid Rail Balticu ja rohepöörde kontekstis. Ekspertiis on tugevalt seotud rahvastikuprotsesside ja põhiseadusliku korra küsimustega, märkides sündide arvu negatiivseid rekordeid.
2024-03-06
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kõneleja näitab teadmisi rahvusvahelistest julgeolekuteemadest, viidates Prantsusmaa presidendi Macroni ettepanekule maavägede saatmise kohta Ukrainasse ja sellega kaasnevatele riskidele. Eriti tugev on tema asjatundlikkus Riigikogu töökorra ja protseduuride osas, nõudes istungi juhatajalt peaministri vastamiskohustuse jõustamist vastavalt kodu- ja töökorra seadusele.
2024-03-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib teadmisi hariduspoliitika sotsiaal-majanduslikust mõjust, kasutades konkreetseid arvutusi ja statistikat, mis puudutavad koolitee pikkust ja rahalist kulu. Kuigi andmed pärinevad tsiteeritud artiklist, näitab nende kasutamine teema valdamist ja detailidele keskendumist, rõhutades 1800 maal elavat last mõjutavat plaani.
2024-03-04
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab detailset teadlikkust maksuseaduste muudatustest, tuues esile konkreetseid rahalisi näitajaid (nt 940 miljonit eurot pangakasumit, 170 miljonit eurot peredelt äravõetavat raha) ja viidates õiguslikele aspektidele (Leedu pangamaksu eeskuju, Euroopa ühisturu reeglite võimalik rikkumine automaksu puhul). Samuti rõhutatakse teaduslikku ja objektiivset faktipõhisust sotsiaalküsimustes, eriti bioloogilise soo ja anatoomia teemal.
2024-02-21
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib teadmisi rahvusvahelise õiguskoostöö ja seadusandliku menetluse (denonsseerimine vs. peatamine) valdkonnas. Ta viitab spetsiifilistele olukordadele, nagu kuritegude toimepanijate väljaandmise vajadus ja alternatiivsete mehhanismide olemasolu. Samuti näitab ta asjatundlikkust, viidates varasematele aruteludele õiguskomisjonis.
2024-02-21
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kõneleja demonstreerib teadmisi strateegilisest kommunikatsioonist (stratkom), poliitilisest mobilisatsioonist ja avaliku arvamuse analüüsist, viidates valitsuse madalale populaarsusele (37%). Samuti on ta pädev Riigikogu töökorra ja PPA menetluspõhimõtete osas, võrreldes erinevaid avaliku korra rikkumise juhtumeid.
2024-02-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust majandus- ja regulatsioonipoliitika valdkonnas, tuues esile spetsiifilised probleemid nagu halduskoormus, ülereguleerimine ja maksupoliitika mõju konkurentsivõimele. Ta viitab ettekandja poolt esitatud kuuele punktile, mis puudutavad majanduskeskkonna halvenemist. Ekspertiis väljendub suutlikkuses seostada valitsuse tegevust negatiivsete majandustulemustega.
2024-02-13
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab teadmisi välispoliitika ja sõjaliste operatsioonide ajaloost, viidates täpselt Eesti kaitseväe kohaloleku algusaastale Iraagis (2003) ja missiooni kontekstile USA juhitavas koalitsioonis. Ekspertiis keskendub rahvusvahelise õiguse ja suveräänsuse põhimõtete rakendamisele.
2024-02-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ekspertiis ilmneb hariduse ja tudengite finantsküsimuste valdkonnas, eriti õppelaenu suuruse ja selle mõju osas õppetöö kvaliteedile. Kasutatakse akadeemilisi termineid nagu "empiiriline vaatlus" ja "formeerituteks" kujunemine, viidates teaduspõhisele lähenemisele.
2024-02-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib head asjatundlikkust maksupoliitika ja käibemaksumäärade osas, tuues esile nii ajaloolised (18%, 9%) kui ka uued numbrid (22%, 14%). Eelkõige rõhutatakse teadmisi majutusasutuste käibemaksu erisuste ja nende varasema põhjenduse (50/50 kliendibaas) kohta.
2024-01-25
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Eksperditeadmised on nähtavad seadusandliku protseduuri tundmises, eriti eelnõu tagasilükkamise protsessis komisjonis ja täiskogus. Samuti demonstreerib kõneleja teadlikkust riiklike järelevalveorganite (nagu Terviseamet) pädevusest ja vajadusest kasutada spetsiifilisi uurimismeetodeid terviseohtlike ainete tuvastamiseks.
2024-01-24
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esinejal on kõrge asjatundlikkus õigusloome protseduuride ja põhiseadusõiguse vallas, viidates täpselt Vabariigi Valitsuse määrusele HÕNTE ja Riigikogu otsusele ÕPA. Ta kasutab argumentide toetamiseks statistikat ja tsiteerib ekspertarvamusi (nt Priit Pikamäe) põhiseaduslikkuse analüüside puudumise kohta. Esineja demonstreerib sügavat teadmist seadusandluse tehnilistest nõuetest ja nende eiramisest.
2024-01-24
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust julgeoleku- ja õigusvaldkonnas, viidates Kaitsepolitsei ja PPA hinnangutele ning tsiteerides Siseministeeriumi asekantsleri varasemaid seisukohti. Ta toetab oma argumente konkreetsete kuupäevade ja meediaväljaannete (ERR) viidetega, otsides avalikke tõendeid süüdistuste kohta. Ta eristab selgelt probleemi poliitilist ja õiguslikku aspekti.
2024-01-23
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Üks kõneleja demonstreerib detailset asjatundlikkust maksunduse alal, esitades konkreetseid palgafondi ja maksude kalkulatsioone (nt 42,3% palgafondist) ning viidates maksuõiguse professorile. Teine kõneleja rõhutab teadmisi rahvatervise riskide hindamisest, kasutades terminit "kantserogeenne mõju" ja rõhutades uurimise vajalikkust. Mõlemad kasutavad oma argumentide toetuseks spetsiifilisi andmeid või akadeemilisi allikaid.
2024-01-22
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust Euroopa Liidu energiadirektiivide (E/D energiaklassid), ehitusmaterjalide keskkonnamõju analüüsi ja monetaarpoliitika teemadel, kasutades termineid nagu "kumulatiivne keskkonnamõju" ja "fiat-raha." Esitatakse detailsed küsimused võrdlevate analüüside puudumise kohta ning viidatakse Tallinna Halduskohtu seisukohtadele ja raudteevaldkonna asjatundjatele.
2024-01-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi õigusvaldkonnast, viidates täpselt Prokuratuuriseaduse §-le 9 ja Avaliku teenistuse seaduse §-le 80, mis käsitleb ametnike varalist vastutust. Ta kasutab tehnilisi termineid (nt teenistuslik järelevalve, jälitustegevuse planeerimine) ning tugineb kohtute poolt konstateeritud faktidele (nt Kert Kingo ettekandes toodud juhtumid ja Harju Maakohtu otsus).
2024-01-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib detailset teadlikkust varasematest parlamendiaruteludest (viide 24. mai arupärimisele) ja oskab kasutada konkreetseid statistilisi andmeid (2022. aasta sündide ja abortide arvud). Ta näitab teadmisi võrdlevast perepoliitikast, tuues esile Ungari spetsiifilised meetmed (astmeline tulumaksuvabastus emadele, soodsad kodulaenud). Samuti on tal teadlikkus kriminaalmenetluse toimingutest (ülekuulamine, tõendite kogumine, arvuti/telefoni äravõtmine Lehtme juhtumi kontekstis).
2024-01-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust perekonnaseisutoimingute seaduse ja halduskohtupraktika osas, tuues esile konkreetseid kohtulahendeid (nt Tallinna Halduskohtu 2022. aasta otsus) ja juriidilisi lünki. Ta toetub oma argumentatsioonis ulatuslikult SAPTK õiguskeskuse kaudu kogutud reaalsetele kaasusnäidetele, mis illustreerivad DNA-testide ja kohtumenetluste koormavust. Ta tunnistab samas, et tal puudub spetsialisti teadmine näiteks sünnitusjärgse taastumise perioodi pikkuse osas.
2024-01-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles teadmisi maksupoliitika valdkonnas, mainides spetsiifilist käibemaksumäära (18,8%) ja viidates seadusandlikule protsessile (eelnõu). Ekspertiis piirdub konkreetse eelnõu ja selle eesmärgi esitlemisega, sügavamat tehnilist analüüsi või andmete kasutamist esitlus ei sisalda.