Istungi profiil: Varro Vooglaid

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-04-10

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud mootorsõidukimaksu vastu, mida peetakse ebaõiglaseks ja põhiseadusvastaseks mitmel põhjusel. Fookus on väärtuspõhine, rõhutades lasterikaste perede ja puuetega inimeste erilise hoole alla võtmise kohustust, mida kehtestatud maks rikub. Kõneleja kritiseerib valitsuse teadlikku põhiseaduse ignoreerimist seaduse vastuvõtmisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksunduse (topeltmaksustamine, aktsiis vs käibemaks) ja põhiseadusõiguse valdkonnas, viidates konkreetsetele paragrahvidele (PS § 28 lg 4). Ekspertiisi toetavad detailsed võrdlevad näited (Porsche vs. Volkswagen Caravelle) aastamaksu suuruse kohta, illustreerimaks maksu ebaproportsionaalsust.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja võitlev, kasutades tugevaid moraalseid argumente ja süüdistusi silmakirjalikkuses valitsusliikmete suunal. Eelistatakse loogiliste argumentide (topeltmaksustamine) ja emotsionaalsete apellide (lasterikaste perede karistamine) segu, toetudes konkreetsetele, elulistele näidetele. Kõneleja on skeptiline halduskohtu poole pöördumise soovituse suhtes, viidates varasemale negatiivsele kogemusele.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid piirduvad täiskogu istungil osalemisega ja õiguskantsleri pöördumise arutamisega, kus esitatakse pikem ja detailne analüüs. Varasemalt on osaletud aktiivselt eelnõu menetluses, esitades muudatusettepanekuid ja hoiatades põhiseadusvastasuse eest.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud valitsuskoalitsiooni liikmetele (nt kolleegid Timpson ja Sutrop), keda süüdistatakse hüpokriitilisuses ja põhiseadusega vastuolus oleva seaduse teadlikus vastuvõtmises. Kriitika on nii poliitika- kui ka menetluslik, rõhutades varasemate hoiatuste (nt Rene Koka poolt) tuimalt mahahääletamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöömuster on praeguses kontekstis pigem vastanduv, suunatud valitsuse tegevuse kritiseerimisele. Samas viidatakse varasemale liitlasele (kolleeg Rene Kokk), kes tõstatas eelnõu menetluse käigus sarnaseid probleeme, näidates sisulist kooskõla teatud opositsioonijõududega.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendutakse riiklikule seadusandlusele ja selle mõjule sotsiaalsetele rühmadele, puuduvad viited konkreetsetele piirkondlikele tööstusharudele või kogukondadele. Analüüs on üleriigiline, käsitledes maksu mõju kõigile Eesti elanikele.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on tugevalt maksutõusu vastased, rõhutades, et mootorsõidukimaks on ebaõiglane topelt- või isegi neljakordne maksustamine. Eelistatakse õiglast maksustamismudelit, kus maks vastab kasutamisele (kütuseaktsiis), ning kritiseeritakse süsteemi, mis karistab sotsiaalselt tundlikke gruppe, samal ajal kui luksusautode omanikud maksavad vähe.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest on esiplaanil lasterikaste perede ja puuetega inimeste kaitse, rõhutades, et riik peab tagama neile põhiseadusega sätestatud erilise hoole. Kõneleja kritiseerib teravalt seadust, mis seab neile rühmadele ebaproportsionaalselt suured rahalised koormused, tuues näiteks invabussi eest makstava 864-eurose aastamaksu.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on mootorsõidukimaksu seaduse põhiseadusvastaste aspektide parandamine või seaduse tühistamine. Kõneleja on seaduse tugev vastane, rõhutades, et seadus võeti vastu teadlikult põhiseadusega vastuolus oleval kujul, ignoreerides nii hävinenud vara kui ka sotsiaalsete rühmade erikohtlemise nõudeid.

2 Analüüsitud kõnesid