Istungi profiil: Varro Vooglaid

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-10-16

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes valitsuse fiskaaljuhtimise ja eelarvemenetluse kriitikale. Kõige silmatorkavamad teemad on riigieelarve põhiseaduslikkuse küsimus ja maksutõusude eesmärgi (julgeolekukulud vs. aukude lappimine) ebaselgus. Kriitika on suunatud valitsuse tegevuse läbipaistmatusele ja vastuolulistele selgitustele, viidates kõrgete riigiametnike (õiguskantsler, riigikontrolör) muredele.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigieelarve koostamise juriidilistes ja sisulistes küsimustes, viidates põhiseaduse paragrahvidele 115 ja 116 ning õiguskantsleri seisukohtadele. Samuti on ta kursis konkreetsete eelarveridadega, nagu Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi soolise võrdsuse kulud. Lisaks on ta kursis rahvusvahelise infrastruktuuriprojekti Rail Baltic arengute ja maksumuse muutustega, tuues näiteks Läti seisukoha.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, nõudlik ja järjekindel, keskendudes vastaspoole vastuolude ja ebaselguse esiletoomisele. Kõneleja kasutab loogilisi apelle, tsiteerides otse õiguskantslerit ja meediaallikaid, et oma argumente toetada. Ton on sageli frustreeritud valitsuse vastuste ebaselguse ja küsimuste alavääristamise tõttu, viidates valitsusepoolsele süüdistusele, et opositsioonisaadikud on "rumalad ja tänitavad".

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne täiskogu istungil, esitades järjestikuseid küsimusi ja nõudes valitsuselt selgitusi. Ta viitab vastuste kuulamisele nii saalis kui ka kabinetis viibides, mis näitab pidevat seotust istungi tööga. Kõik esitatud kõned on suunatud valitsuse tegevuse ja eelarve sisu kriitilisele analüüsile.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on valitsusega, kelle vastuseid peetakse vastuolulisteks, segadust tekitavateks ja ebapiisavateks. Kriitika on suunatud nii valitsuse menetluslikule ebakompetentsusele (põhiseaduse rikkumine) kui ka küsimuste esitajate alavääristamisele. Kõneleja intensiivistab vastasseisu, küsides, kas valitsuse halvustav suhtumine laieneb ka õiguskantslerile ja riigikontrolörile.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö väljendub ühiste murede jagamises teiste opositsioonisaadikutega (nt Rain Epler, Rene Kokk), kelle küsimustele ta viitab. Samuti kasutab ta oma argumentide toetuseks õiguskantsleri ja riigikontrolöri seisukohti. Puuduvad andmed valitsuskoalitsiooniga kompromissi otsimise või erakondadeülese koostöö kohta.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikel teemadel (maksutõusud, riigieelarve põhiseaduslikkus) ja rahvusvahelisel tasandil, eriti seoses Rail Balticu projekti ja Läti otsustega. Kõneleja rõhutab Rail Balticu projekti külmutamise vajadust sünkroonis Lätiga, et vältida asjatuid kulutusi. Regionaalne või kohalik fookus puudub.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on fiskaalselt konservatiivsed, vastandudes maksutõusudele, mille tulu kasutamine pole läbipaistev. Nõutakse selgust, kas maksuraha läheb täielikult julgeolekukulutusteks või eelarveaukude lappimiseks. Samuti kritiseeritakse kaheldava väärtusega kulutusi, nagu 2,3 miljonit eurot soolise võrdsuse edendamiseks, ajal, mil riigieelarve on keerulises seisus.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnas kritiseerib kõneleja Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi valitsemisalas ettenähtud 2,3 miljoni euro suurust kulutust soolise võrdsuse ja vähemuste võrdsete võimaluste edendamiseks. Ta nõuab konkreetset selgitust selle kulu otstarbekuse kohta, viidates eelarve seletuskirja "üldisele udujutule".

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on riigieelarve seaduse eelnõu ja sellega seotud maksutõusude kriitilisel vastustamisel. Kõneleja on vastustaja rollis, rõhutades eelarve põhiseaduslikkuse probleeme ja nõudes selgust maksude tähtaegsuse ning konkreetsete kuluridade osas. Ta nõuab valitsuselt konkreetseid andmeid kulutuste ja tulude jaotuse kohta aastate kaupa.

6 Analüüsitud kõnesid