Päevakorra profiil: Varro Vooglaid

Ülevaade "Õigusloomepoliitika põhialuste aastani 2030" täitmise kohta 2022. aastal

2024-01-24

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse õigusloome tava suhtes, rõhutades karjuvat vastuolu deklareeritud ideaalide ja tegelikkuse vahel. Peamine rõhk on põhiseaduslikkuse analüüsi puudumisel eelnõudes, mis viitab õigusriigi põhimõtte mittetõsisele võtmisele. Kriitika on suunatud valitsuse tegevuse ebaefektiivsusele, kuna samad probleemid korduvad aastast aastasse. Poliitiline raamistik on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades põhiseaduse tõsiselt võtmise vajadust.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust õigusloome protseduurides ja põhiseadusõiguses, viidates täpselt Vabariigi Valitsuse määrustele (HÕNTE) ja Riigikogu otsustele (ÕPA). Ekspertiisi kinnitab statistika kasutamine ja Priit Pikamäe ekspertarvamuse põhjalik tsiteerimine seoses põhiseaduslikkuse analüüside puudumisega (nt 9 juhul kümnest 2021. aastal). Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "väljatöötamiskavatsus" ja "normitehnika eeskiri".

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on valdavalt formaalne, loogiline ja kriitiline, rõhutades tõsist muret õigusloome kvaliteedi pärast. Kasutatakse tugevaid emotsionaalseid apelle (nt "karjuv vastuolu") ja tsiteeritakse ulatuslikult dokumente ning statistikat, et toetada väiteid valitsuse tegevusetuse kohta. Üks lühike kommentaar sisaldab ka huumoriga vürtsitatud protseduurilist tähelepanekut "like" nupu lisamise kohta Riigikogu pultidele.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed piirduvad osalemisega Riigikogu istungil 24. jaanuaril, kus käsitleti õigusloomepoliitika täitmise ülevaadet. Kõneleja esitas küsimusi ministrile ja pidas pikema kõne teema arutelul. Muude tegevuste või esinemiste kohta andmed puuduvad.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on Vabariigi Valitsus, eriti Reformierakonna juhitud valitsus, keda kritiseeritakse teravalt süsteemsete protseduuriliste rikkumiste eest. Kriitika on suunatud valitsuse tahte puudumisele järgida hea õigusloome tavasid ja põhiseaduslikkuse analüüsi kohustust. Konkreetse näitena tuuakse välja perekonnaseaduse muutmise eelnõu kiire ja protseduurireegleid eirav vastuvõtmine.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja kutsub parlamendiliikmeid ja avalikkust üles ise õigusloome alusdokumente (ÕPA, HÕNTE) uurima, et veenduda vastuolus reaalsusega. Puudub info koostöö kohta valitsusega või kompromissivalmiduse kohta. Väljendatakse toetust ja tunnustust teise kolleegi kõnele ("Väga hea kõne oli!").

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Puudub. Fookus on täielikult riiklikul tasandil õigusloome kvaliteedil, põhiseaduslikkuse tagamisel ja valitsuse tegevusel.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja kasutab näitena sotsiaalselt tundlikku teemat, homoabielu seadustamise eelnõu, kritiseerides selle kiiret vastuvõtmist ja protseduuriliste nõuete (väljatöötamiskavatsus, põhiseaduslikkuse analüüs) eiramist. Rõhutatakse, et isikute põhiõiguste piiramise põhjendatust ei hinnatud enamusel juhtudel.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on hea õigusloome tava ja normitehnika eeskirjade (HÕNTE) täitmise tagamine ning õigusloome kvaliteedi parandamine. Toetatakse Priit Pikamäe ettepanekut täiendada HÕNTE-t, et nõuda eelnõude seletuskirjades eraldi peatükki põhiseadusega kooskõla analüüsi jaoks, pidades seda olulisemaks kui EL õigusega vastavuse analüüsi.

5 Analüüsitud kõnesid