Päevakorra profiil: Varro Vooglaid

Prokuratuuriseaduse muutmise seaduse eelnõu (105 SE) esimene lugemine

2024-01-16

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub intensiivselt riigivõimu teostavate ametnike vastutuse printsiibile, eriti Prokuratuuri tegevuse tõhusale järelevalvele. Ta toetab tugevalt eelnõu 105 SE, mis peaks tagama Justiitsministeeriumi sisulise järelevalve, rõhutades, et praegune süsteem on ebaefektiivne. Positsioon on tugevalt tulemuspõhine, rõhutades, et riigivõimu kuritarvituste eest vastutust ei kanta. Kõneleja peab vastutuse puudumist Eesti Vabariigis üheks põhiliseks probleemiks.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib detailset teadmist haldus- ja kriminaalmenetlusõigusest, viidates spetsiifiliselt Prokuratuuriseaduse § 9 ja Avaliku teenistuse seaduse § 80 sätetele. Ta käsitleb autoriteetselt teenistusliku järelevalve ulatust ja piiranguid (jälitustegevus, kohtueelne kriminaalmenetlus), kasutades tehnilisi termineid õigusloome kontekstis. Ekspertiisi kasutatakse selleks, et näidata kehtiva seaduse ebaloogilisust ja eelnõu vajalikkust.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on argumenteeriv, kriitiline ja tungiv, segades loogilisi apelle (seadusesätete viitamine) emotsionaalse frustratsiooniga vastutuse puudumise üle. Kõneleja kasutab otseseid väljakutseid ja retoorilisi küsimusi, nõudes koalitsioonilt sisulist osalemist debatis. Toon on formaalne, kuid kirglik, süüdistades vastaspoolt eelnõude põhjendamata mahahääletamises ja vastutuse vältimises.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on antud istungil väga aktiivne, esitades korduvalt küsimusi, paludes lisaaega ja pidades pikema kõne eelnõu toetuseks. Ta märgib, et koalitsioonisaadikud väldivad sisulist debatti, kuid ilmuvad hääletussignaali peale saali, mis viitab tema enda regulaarsele ja sisulisele osalemisele aruteludes.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugevalt kriitiline valitsuse ja koalitsiooni suhtes, süüdistades neid vastutuse printsiibi mitteteostamises ja sisulise debati vältimises. Kriitika on suunatud nii poliitilisele tegevusetusele kui ka menetluslikule käitumisele (eelnõude mahahääletamine ilma põhjenduseta). Ta vaidlustab valitsuse seisukoha, et eelnõu rikub võimude lahususe printsiipi, kuna järelevalve on juba seaduses ette nähtud.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on tingimuslik, kutsudes kolleege üles toetama eelnõu ja pidama sisulist arutelu teisel ja kolmandal lugemisel, et vältida eelnõu kohest "prügikasti" saatmist. Ta julgustab koalitsioonisaadikuid tihedamini küsimusi esitama ja debatis osalema, et koostöö oleks sisulisem.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Ei ole piisavalt andmeid.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ei ole piisavalt andmeid. Kuigi viidatakse ametnike varalise vastutuse printsiibile (Avaliku teenistuse seaduse § 80), keskendub see õiguslikule vastutusele, mitte laiemale majanduspoliitikale.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitleb sotsiaalseid küsimusi riigivõimu kuritarvitamise ja kodanikuvabaduste kontekstis, rõhutades, et prokuratuuri hiiglaslik riigivõim võib inimeste elud hävitada või ruineerida. Ta toob näiteks PPA õigusvastase väärteootsuse Jaak Valge ja Andres Aule suhtes, rõhutades, et õigusvastaste otsuste eest ei järgne vastutust.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Prokuratuuriseaduse muutmine (105 SE), et muuta Justiitsministeeriumi teostatav teenistuslik järelevalve prokuratuuri üle tõhusaks. Kõneleja on eelnõu tugev toetaja, rõhutades vajadust kõrvaldada piirangud järelevalve valdkondadelt, mis praegu välistavad sisulise kontrolli kriminaalmenetluse üle.

6 Analüüsitud kõnesid