Päevakorra profiil: Varro Vooglaid

Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne "Õigusloomepoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest

2025-05-08

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on õigusriikluse ja seaduslikkuse põhimõtte range järgimise tagamisel, eriti seoses eelnõude põhiseaduslikkuse analüüsiga. Kõneleja väljendab tugevat vastuseisu Vabariigi Valitsuse süsteemsele suvaõigusele ja kehtiva õigusloome eeskirja rikkumisele. Seisukoht on tugevalt protseduuripõhine ja nõuab absoluutset kohustuste täitmist, et vältida põhiseadusega vastuolus olevate seaduste vastuvõtmist.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust õigusloome protseduuride ja põhiseadusõiguse vallas, viidates täpsetele seadusesätetele (HÕNTE § 43 lg 1 p 5, PS § 3) ning Riigikogu Kodu- ja töökorra seadusele. Kasutatakse statistilisi andmeid ja eksperthinnanguid (nt 102 eelnõust 44-s oli analüüs) valitsuse eelnõude kvaliteedi hindamiseks. Ekspertiis väljendub ka detailse neljatasandilise lahendusmehhanismi väljapakkumises probleemi lahendamiseks.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, loogiline ja kriitiline, rõhutades protseduurireeglite rikkumise tõsidust ja selle mõju õigusriiklusele. Kasutatakse ilmekaid võrdlusi igapäevaelust (liiklus, koolitööd) valitsuse tegevuse põhjendamatuse illustreerimiseks. Toon on jõuline ja nõuab kiiret tegutsemist, väites, et probleemi saab lahendada nädala aja jooksul, kui tahetakse.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales Justiits- ja digiministri ettekande arutelul, keskendudes konkreetsele teemale. Mainitakse hiljutist aktiivsust Riigikogu juhatusele ettepaneku tegemisel õigusloome kvaliteedi parandamiseks. Samuti viidatakse tegevusele, mis on seotud põhiseaduslikkuse analüüsi juhendi mustandi jagamisega Riigikogu liikmetega.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kriitika sihtmärgid on Vabariigi Valitsus ja ministeeriumid, keda süüdistatakse kehtiva õiguse süsteemses eiramises ja suvaõiguse tekitamises. Justiitsministrit kritiseeritakse nõude valikuliseks muutmise idee ja järelevalve puudumise eest. Kompromiss põhiseaduslikkuse analüüsi valikuliseks muutmise osas lükatakse kategooriliselt tagasi, kuna see tooks kaasa suvaõiguse toimimise.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on nõudlik, pakkudes välja neljatasandilise mehhanismi (ministeeriumid, justiitsminister, komisjonid, juhatus) probleemi lahendamiseks. Samuti tehakse ettepanek täienduskoolituse pakkumiseks kõigile Riigikogu liikmetele, mis viitab soovile tõsta kollektiivset pädevust. Kõneleja soovib jagada Justiitsministeeriumi koostatud põhiseaduslikkuse analüüsi juhendit Riigikogu liikmetega, et nad saaksid anda oma sisendi.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on eranditult riiklikul tasandil, käsitledes õigusloome kvaliteeti ja põhiseaduslikkuse tagamist Eesti Vabariigis. Regionaalne viide Tallinnale on kasutatud ainult analoogiana liikluseeskirjade eiramise näitlikustamiseks.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Mainitakse möödaminnes ülereguleerimise ja halduskoormuse kasvatamise problemaatikat kui olulisi õigusloomepoliitika aspekte. Konkreetseid seisukohti maksude, eelarvedistsipliini või majanduskasvu osas esitatud ei ole.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade käsitlus on kaudne, keskendudes põhiseaduslike õiguste riive analüüsi kohustuslikkusele õigusloomes. Rõhutatakse õigusriikluse põhimõtte teostamist ja seaduslikkuse tagamist, et vältida põhiseadusega vastuolus olevaid piiranguid.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on kehtiva õigusloome eeskirja (HÕNTE) täitmise jõustamisel ja õigusloome kvaliteedi parandamisel. Kõneleja on algataja rollis, tehes Riigikogu juhatusele ettepaneku mitte lülitada päevakorda eelnõusid, millel puudub nõutav põhiseaduslikkuse analüüs. Lisaks toetatakse põhiseaduslikkuse analüüsi juhendi koostamist Justiitsministeeriumi poolt.

2 Analüüsitud kõnesid