Päevakorra profiil: Peeter Ernits
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse (570 UA) uuesti arutamine
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja on tugevas opositsioonis kirikute ja koguduste seaduse muutmise eelnõu kolmandat korda menetlemisele, pidades seda ebamõistlikuks ja piinlikuks ("kolmandat korda peaga vastu seina"). Tema seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades ohtu, et eelnõu laiendatud ulatus võib ohustada kodanikuvabadusi ja hakata reguleerima "meelsust" mitte ainult usuühingutes, vaid ka mittetulundusühingutes, erakondades ja ajakirjanduses.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles teadmisi seadusloome kvaliteedis ja menetlusvigades, kritiseerides Riigikogu "mugavat ja lodetut" tööd paragrahvide sisustamisel. Ta toetub õigusalasele autoriteedile, tsiteerides veenvalt presidendi õigusnõuniku argumente delegeerimisruumi ja eelnõu laiemate mõjude kohta. Lisaks viitab ta oma varasemale kogemusele ajakirjaniku ja ajakirjanduse juhina, et rõhutada seaduse ohtu meediavabadusele.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja metafooriline, kasutades kujundeid nagu "oinad" ja "kaljukitsed" ning väljendades süvenevat piinlikkust seadusloome kvaliteedi üle. Kõneleja toetub loogilistele argumentidele, tsiteerides õigusnõunikku, kuid kasutab ka emotsionaalseid hoiatusi seoses meelsuse kontrolli ja ajalooliste paralleelidega. Tone on formaalne, kuid otsekohene, süüdistades kolleege laiskuses ja lodevuses.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales Riigikogu täiskogu arutelul ja viitab oma osalemisele õiguskomisjoni istungil, kus arutati eelnõu ja kuulati ära presidendi õigusnõuniku seisukohad. Ta on aktiivne seadusloome kriitik, jälgides tähelepanelikult eelnõude menetlemist ja nende sisustamata jätmist.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eelnõu koostajatele, Siseministeeriumile ja laiemalt Riigikogu enamusele, kes eelnõu kolmandat korda menetlusse tõi. Vastuseis on intensiivne, keskendudes protseduurilistele vigadele ja seadusloome mugavusele, mis viib ohtliku delegeerimiseni ametnike kätte. Ta vastandab presidendi õigusnõuniku veenvad argumendid Siseministeeriumi nõuniku arvamusele.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja teeb tihedat sisulist koostööd Vabariigi Presidendi institutsiooniga, toetudes täielikult presidendi õigusnõuniku esitatud õiguslikele argumentidele. Puudub teave erakondadeülese koostöö kohta, kuid ta püüab kaasata kolleege, rõhutades eelnõu potentsiaalset negatiivset mõju poliitilistele erakondadele.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul seadusloomeprotsessil ja õiguslikel põhimõtetel, käsitledes Riigikogu, Presidendi ja Siseministeeriumi vahelisi suhteid. Konkreetseid regionaalseid huve või projekte ei käsitleta, välja arvatud põgus viide Kuremäele, mida kasutatakse laiemale teemale liikumiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ebapiisavalt.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja kaitseb tugevalt kodanikuvabadusi ja ühingute autonoomiat, vastandudes riikliku kontrolli laienemisele usuühingute, mittetulundusühingute ja erakondade "meelsuse" üle. Ta hoiatab Siseministeeriumi ametnikele delegeeritud tõlgendamisruumi eest, mis võib viia "meelsuspolitsei" loomiseni, ning rõhutab, et seadusandja ei tohiks reguleerida õpetuslikke momente.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on eelnõu 570 UA tagasilükkamine, mille puhul kõneleja on tugev vastane. Ta rõhutab vajadust maksimaalselt sisustada seaduseparagrahvid ja mitte delegeerida seadusandja tegemata tööd ametnikele, kritiseerides seadusloome lodevust ja mugavust.
4 Analüüsitud kõnesid