Päevakorra profiil: Peeter Ernits
Alusharidusseaduse ning Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) muutmise seaduse eelnõu (644 SE) esimene lugemine
2025-05-13
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevale kriitikale seaduseelnõude bürokraatliku keerukuse ja halva seaduste koordineerimise suhtes, nimetades neid "kaheks tugevalt bürokraatlikuks seaduseks". Rõhutatakse vajadust tõhusa seadusloome järele, viidates AI kasutamisele kui võimalikule lahendusele paremaks seaduste haakumiseks ja kokkupõrgete vältimiseks. Seisukoht on protseduuriline ja efektiivsusele suunatud.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab protseduurilist teadlikkust, olles osalenud komisjoni istungil, ning demonstreerib arusaamist seadusloome koordineerimise väljakutsetest, kasutades metafoori "kaks suurt laeva". Välja tuuakse vajadus vaadata tõsiselt, kuidas üks seadus teisega haakub, ning mainitakse tehnoloogilist lahendust (AI) seadusloome kvaliteedi parandamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja analüütiline, kasutades meeldejäävat ja hoiatavat metafoori ("kaks suurt laeva") seaduste koordineerimatuse ja kokkupõrkeohu iseloomustamiseks. Toon on formaalne, kuid kaasav, kuna kõneleja palub ettekandjal avada teemat ja komisjoni atmosfääri kogu saalile.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusloome protsessis, rõhutades oma osalemist konkreetsel komisjoni istungil, mis käsitles kõnealuseid eelnõusid. See näitab pühendumist eelnõude sisulisele ja protseduurilisele analüüsile.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud seadusloome protsessi ja ametnike poolt esitatud eelnõude bürokraatlikule olemusele ja koordineerimatusele. Vastuseis on protseduuriline ja poliitikapõhine, mitte isiklik, kuigi ametnikke mainitakse neutraalselt.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on avatud dialoogile ja teabe jagamisele, pöördudes ettekandja poole palvega avada komisjonis kogetud probleeme ja atmosfääri, mis viitab soovile kaasata saali ja süvendada arutelu protseduuriliste vigade üle.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Ebapiisavad andmed.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ebapiisavad andmed.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kuigi kõne puudutab haridusseaduse muudatusi (õppimiskohustuse kehtestamine), keskendub see eranditult seaduste bürokraatlikule olemusele ja koordineerimisprobleemidele, mitte hariduspoliitika sotsiaalsele sisule.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on seaduste koordineerimise kvaliteedil ja bürokraatia vähendamisel, kritiseerides kahe seaduse eelnõu (644 SE kontekstis) halba haakumist. Kõneleja tegutseb protseduurilise kriitikuna, kes nõuab seadusloome tõhususe parandamist.
1 Analüüsitud kõnesid