Päevakorra profiil: Peeter Ernits
Arupärimine rahvaraamatukogu seaduse muutmise kohta (nr 808)
2025-09-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv rahvaraamatukogu seaduse muutmisele, pidades seda lubamatuks tsentraliseerimiseks ja riigi taandumiseks provintsist. Rõhutatakse kohalike omavalitsuste otsustusõiguse ja raamatukogude sotsiaalse rolli säilitamise väärtust, vastandudes õilsatele loosungitele nagu digitaliseerimine. Kõneleja raamib teemat väärtuspõhiselt, keskendudes maapiirkondade elujõulisusele.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib detailset asjatundlikkust rahvaraamatukogude võrgustiku ja komplekteerimise protsesside osas, viidates konkreetsetele maakondlikele keskraamatukogudele. Ekspertiis põhineb otsesel suhtlusel raamatukogutöötajatega ning esitatakse hinnanguline arv kaotatavatest töökohtadest (umbes 60). Samuti viidatakse Soome mudelile ja raamatukoguhoidjate kõrghariduse kaduvikku määratusele.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, kriitiline ja emotsionaalselt laetud, kasutades väljendeid nagu "äärmiselt masendav lugu" ja "lubamatu". Kasutatakse tugevaid metafoore (arhipelaag, viimane tugipunkt) ning apelleeritakse provintsi elanike murele. Kõneleja kritiseerib ministrit otse, väites, et raamatukogutöötajad oleksid ta saalis välja vilistanud.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid näitavad aktiivset osalemist seadusandlikus järelevalves, esitades arupärimise Kultuuriministeeriumile rahvaraamatukogu seaduse muutmise teemal. Kõneleja on teema algataja ja esitab korduvalt küsimusi ministrile, osaledes aktiivselt arupärimise arutelul.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on Kultuuriministeeriumi ja kultuuriministriga, keda kritiseeritakse teadmatuse pärast töökohtade kadumise osas ja tsentraliseeriva reformi algatamise eest. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitika tagajärgedele provintsis, nimetades ministeeriumi käitumist "avantüürseks". Vastuseis on suunatud reformi sisule ja selle teostamise viisile.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, rõhutades tsentraliseerimise negatiivset mõju maakondadele ja provintsile, kus riik tõmbub viimastest tugipunktidest välja. Mainitakse konkreetseid maakondi ja keskraamatukogusid (nt Tartumaa Kõrveküla, Jõgevamaa Põltsamaa) kui näiteid kaotustest. Kardetakse, et uus süsteem, kus vastutajad istuvad Tallinnas, hakkab provintsidele ette kirjutama, mida lugeda.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad reformi negatiivsele mõjule kohalikele omavalitsustele, kuna nende koormus ja kulud komplekteerimisel tunduvalt suurenevad. Kritiseeritakse riigi püüdlust hoida kokku raha ministeeriumi tasandil, mis toob kaasa umbes 60 töökoha kadumise provintsis. See sunnib maapiirkondade elanikke lahkuma või jääma töötuks.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse rahvaraamatukogude rolli viimaste sotsiaalsete tugipunktidena provintsis, pakkudes tasuta valgust, soojust ja võimalust rääkimiseks. Reformi nähakse kui sotsiaalset kahju, mis hävitab need kogukondlikud kogunemiskohad, kus riik on veel alles jäänud. Rääkimist provintsis peetakse ülioluliseks tegevuseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud rahvaraamatukogu seaduse muutmise (nr 808) vastustamisele, olles algatanud arupärimise, et peatada või muuta tsentraliseerimist soodustavat reformi. Eesmärk on säilitada maakondade keskraamatukogude võrgustik ja kohalike omavalitsuste otsustusõigus.
4 Analüüsitud kõnesid