Päevakorra profiil: Peeter Ernits
Arupärimine koolitoidu ebapiisava riikliku rahastamise ja sellest tuleneva ebavõrdsuse kohta (nr 797)
2025-10-06
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub koolitoidu riikliku rahastamise ebapiisavusele, märkides, et praegune üks euro on "ajale jalgu jäänud". Esineja rõhutab vajadust lahendada omavalitsuse ja riigi vahelised struktuursed vastuolud ("silotornid") ning toetab poliitika kujundamist teaduspõhiselt. Positsioon on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab asjatundlikkust poliitika analüüsi ja teaduspõhise lähenemise osas, nõudes andmeid toitumise ja õpitulemuste vahelise korrelatsiooni kohta. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "korrelatsioon" ja viidatakse "teadusuuringutele", et toetada argumenti rahastamise muutmise vajalikkusest.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on formaalne ja küsiv, pöördudes otse ministri poole. Toon on analüütiline ja veidi väljakutsuv, kasutades retoorilist võtet ministri teadushuvi rõhutamiseks ("te armastate igasuguseid teadusuuringuid"). Apell on peamiselt loogiline, keskendudes tõendite ja süsteemsete vigade väljatoomisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ei ole piisavalt andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud praeguse koolitoidu rahastamise taseme vastu ja kaudselt valitsuse/ministri poole, kes peaksid esitama teaduspõhiseid tõendeid. Vastuseis on poliitika- ja struktuuripõhine, viidates riigi ja omavalitsuse "silotornide" vaieldavusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal ja rahastamise struktuuridel (riigi ja omavalitsuse vahel), puuduvad viited konkreetsetele piirkondadele või kohalikele projektidele.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Esineja leiab, et riiklik rahastus (üks euro) on sotsiaalselt olulise teenuse jaoks ebapiisav. See viitab seisukohale, mis toetab suuremat avalikku investeeringut haridusse ja sotsiaalteenustesse, põhjendades seda paremate õpitulemuste kaudu.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja koolitoit, rõhutades, et piisav toitumine on otseselt seotud õpitulemuste ja seega haridusliku võrdsusega. Probleemi nähakse ebapiisavas riiklikus rahastamises.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on täidesaatva võimu vastutusele võtmisel arupärimise kaudu, keskendudes olemasoleva rahastuspoliitika (koolitoit) puudujääkidele ja vajadusele seda parandada. Esineja tegutseb poliitika hindaja ja kriitikuna.
1 Analüüsitud kõnesid