Istungi profiil: Jaak Aab
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-09-15
Poliitiline positsioon
Spiiker keskendub hariduspoliitika küsimustele, eriti õpetajate palkade võrdsuse ja gümnaasiumihariduse korraldamise probleemidele. Toetab selgelt õpetajate palkade ühtlustamist erinevate piirkondade vahel ning nõuab riigilt selgemat vastutust gümnaasiumihariduse korraldamisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab põhjalikke teadmisi haridussüsteemi korraldusest, eriti õpetajate töötasu süsteemist ja gümnaasiumihariduse rahastamisest. Viitab konkreetsetele protsessidele nagu haridusleppe läbirääkimised ning demonstreerib arusaamist omavalitsuste ja riigi vahelisest tööjaotusest hariduses.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab viisakat ja konstruktiivset lähenemist, pöördudes ministrile austusavaldusega. Esitab küsimusi selgelt struktureeritud viisil, kasutades konkreetseid näiteid ja piltlikke väljendeid ("piltlikult öeldes sama kvalifikatsiooniga õpetaja"). Stiil on pigem uuriv kui süüdistav.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Piiratud andmete põhjal - kõned toimusid samal kuupäeval (15. september 2025) Riigikogu täiskogul. Näitab järjepidevat osalemist haridusküsimuste aruteludes ja küsimuste esitamist ministritele.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest opositsioonilisust ei avaldu, pigem konstruktiivset kriitikat riigi hariduspoliitika selgusetuse suhtes. Väljendab muret senise poliitika ebaselguse pärast, kuid ei rünna isiklikult ministrit või valitsust.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Tunnustab haridusleppe raames toimuvaid läbirääkimisi koolipidajate ja ametiühingute vahel. Näitab valmisolekut konstruktiivseks dialoogi pidamiseks ja otsib lahendusi koostöös ministriga.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Selge fookus kohalikele probleemidele, eriti Harjumaa haridusküsimustele. Toob välja konkreetsed piirkondlikud väljakutsed gümnaasiumikohtade puuduses ja nõuab riigilt investeeringuid kohalikku haridusse.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab riigi suuremat rolli hariduse rahastamisel, eriti gümnaasiumihariduses. Väljendab muret riigieelarve seisu pärast ja küsib Euroopa Liidu rahastuse kasutamise kohta haridusinvesteeringutes.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub hariduse kättesaadavuse ja kvaliteedi küsimustele. Toetab võrdse kohtlemise põhimõtet hariduses, nõudes sama kvalifikatsiooniga õpetajatele võrdset tasustamist sõltumata töökohast.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub haridusseadusandluse rakendamisele, eriti gümnaasiumihariduse riigile ülemineku küsimustele. Jälgib haridusleppe protsessi ja selle mõju õpetajate töötingimustele ning koolivõrgu planeerimisele.
2 Analüüsitud kõnesid