Istungi profiil: Jaak Aab
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-11-04
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt ettevõtluse konkurentsivõime parandamist riikliku sekkumise kaudu, eriti veeteetasu soodustuste näol sadamandussektorile. Pooldab tasakaalustatud lähenemist riigieelarve defitsiidi vähendamisel, tunnistades maksutõusude vajadust pikaajalise finantsstabiilsuse tagamiseks. Rõhutab, et lühiajalised majanduslikud ohverdused on vajalikud pikaajalise konkurentsivõime säilitamiseks.
11 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavaid teadmisi merendussektori regulatsioonis, veeteetasude mehhanismides ja sadamanduse konkurentsiküsimustes. Kasutab konkreetseid statistilisi andmeid (14% soodustus, 1,6 miljonit eurot, kaubaveo langus poole võrra) ja võrdleb Eesti sadamate tasusid naaberriikidega. Demonstreerib asjatundlikkust riigieelarve koosmõjudes ja konkurentsivõime eksperdikogu soovitustes.
11 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab faktilist, selgitavat tooni koos diplomaatiliku lähenemisega. Tasakaalustab tehnilisi detaile poliitiliste selgitustega, tunnistades ausalt keerulisi valikuid ("midagi ei ole teha"). Püüab suunata arutelu tagasi konkreetse eelnõu juurde, kui küsimused kalduvad laiematesse teemadesse. Kasutab konsensuslikku keelt ja viitab ekspertide arvamusele.
11 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegutseb aktiivselt majanduskomisjoni esimehena, juhtides eelnõu menetlemist ja koordineerides komisjoni otsuseid. Osaleb regulaarselt Kliimaministeeriumi merendusosakonnaga koostöös ja suhtleb asekantsleri tasandil. Viitab plaanidele kevadistungjärgu ajal konkurentsivõime küsimusi uuesti arutada, näidates pikaajalise järelkontrolli mustrit.
11 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ei avalda otsest kriitikat konkreetsetele isikutele või erakondadele, vaid keskendub poliitiliste valikute selgitamisele. Tunnistab, et maksupoliitika on "kompromisskokkulepe" ja "raske teema", kuid ei rünna opositsiooni seisukohti. Säilitab konstruktiivse lähenemise ka kriitiliste küsimuste korral.
11 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab konsensuslikku otsustamist majanduskomisjoni töös, mainides korduvalt "konsensuslikult" vastu võetud otsuseid. Teeb tihedat koostööd Kliimaministeeriumi ja konkurentsivõime eksperdikoguga. Näitab avatust erinevate osapoolte kaasamiseks, sealhulgas pankade esindajate ja majandusteadlaste arvamuste kuulamiseks.
11 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub peamiselt üleriigilistele majandusküsimustele, eriti Eesti sadamate konkurentsivõimele rahvusvahelises kontekstis. Võrdleb Eesti positsiooni Soome ja teiste lähiriikide sadamatega. Regionaalseid või kohalikke eripärasid konkreetselt ei rõhuta, vaid käsitleb teemasid riikliku majanduspoliitika vaatenurgast.
11 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pooldab riigi aktiivset rolli majanduse toetamisel kriisiolukorras, eriti sektoripõhiste soodustuste kaudu. Tunnistab maksutõusude vajadust riigieelarve tasakaalustamiseks, kuid rõhutab pikaajalise finantsstabiilsuse tähtsust konkurentsivõimele. Toetab ettevõtte kasumimaksu kehtestamist ja "laiapõhjalist" maksukoormuse jaotamist ühiskonnas.
11 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Piisavalt andmeid ei ole.
11 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub majandusseadusandlusele, eriti meresõiduohutuse seaduse muutmisele veeteetasu soodustuste rakendamiseks. Algatab ja juhib eelnõude menetlemist majanduskomisjoni kaudu, määrates tähtaegu ja koordineerides menetlusprotsessi. Seob seadusandliku tegevuse riigieelarve protsessiga, rõhutades õigeaegse vastuvõtmise tähtsust.
11 Analüüsitud kõnesid