Istungi profiil: Jaak Aab
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-03-05
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt hariduse rahastamise säilitamist ja suurendamist, väites, et Eesti ei kuluta haridusele liiga palju ning hea haridus on investeering. Võtab selge seisukoha õpetajate palkade tõstmise vajalikkuse osas 120% Eesti keskmise palga tasemele aastaks 2027. Suhtub ettevaatlikult koolivõrgu korrastamisse, rõhutades kvaliteedi säilitamise tähtsust.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavaid teadmisi hariduspoliitika valdkonnas, viidates konkreetsetele seadustele (põhikooli- ja gümnaasiumiseadus), arengukavadele (2021-2035) ja uuringutele (Arenguseire Keskuse analüüs). Demonstreerib praktilist kogemust eelarve koostamisel ja haridusküsimustega tegelemisel. Kasutab võrdlevaid andmeid teiste riikidega (Soome kutsehariduse näitel).
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab mõõdukat ja argumenteeritud lähenemist, kombineerides faktilisi andmeid isikliku kogemusega. Kõnetoon on lugupidav ja kollegiaalne ("austatud juhataja", "lugupeetud minister"), kuid kindel oma seisukohtades. Kasutab metafoore ("lapseke koos seebiveega välja viskama") ja praktilisi näiteid argumentide tugevdamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned toimuvad Riigikogu täiskogu istungil 2024. märtsi alguses, kus kõneleja osaleb aktiivselt haridusministri infotunnis. Palub lisaaega põhjalikumate seletuste andmiseks, mis näitab põhjalikku ettevalmistust ja soovi detailidesse süveneda.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib "dogmaatilist" lähenemist hariduskulude vähendamisele ning väidet, et koolivõrgu korrastamisest saaks leida suuri rahasummasid õpetajate palkade tõstmiseks. Seab kahtluse alla "Exceli tabelite" ja mehaaniliste lahenduste kasutamise koolivõrgu planeerimisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Tunnustab ministri koostööd õpetajate ja kohalike omavalitsustega ning väljendab lootust poliitilise konsensuse saavutamiseks õpetajate palkade küsimuses. Rõhutab vajadust peaministri ja rahandusministri toetuse järele hariduse prioriteetsuse tagamisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Pöörab erilist tähelepanu maapiirkondade koolidele, rõhutades nende eripära ja vajadust individuaalsete lahenduste järele. Mainib konkreetselt Tallinna kesklinna koolide ja Narva/Ida-Viru koolide erinevusi vanemate sissetulekute osas.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab hariduskulutuste säilitamist 6,2% SKP tasemel, väites et hea haridus on investeering. Tunnistab eelarvelisi väljakutseid, kuid leiab et haridusreformid nõuavad piisavat rahastamist. Rõhutab, et kulude kokkuhoid ei tohi kahjustada hariduse kvaliteeti.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutab kaasava hariduse põhimõtteid ja võrdse juurdepääsu tagamist sõltumata sotsiaalsest taustast, rahvusest või elukohast. Toetab alushariduse säilitamist ja spetsialistide (muusika- ja liikumisõpetajad) olemasolu. Näeb vajadust sotsiaalse võrdsuse tagamiseks hariduses.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub haridusseadusandluse ja -poliitika küsimustele, viidates konkreetsetele õigusaktidele ja arengukavadele. Toetab eestikeelsele haridusele ülemineku reforme, kuid rõhutab vajadust piisava rahastamise järele. Seisab kutsehariduse arendamise eest ja õpetajate staatuse tõstmise eest.
3 Analüüsitud kõnesid